مردم امریکا چوب دشمنی اوباما با ایران را می خورند

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۵۳۱۶ سرخط اخبار

 بررسی استراتژیک - پاتریک سیل دیپلمات برجسته امریکایی با حضور در برنامه جی پی اس شبکه تلویزیونی سی ان ان ضمن انتقاد شدید از سیاست های ضد ایرانی باراک اوباما تاکید کرد که اواشینگتن و تل آویو در پشت صحنه ترور دانشمندان ایرانی قرار دارند.پاتریک سیل در این برنامه گفت: «در شرایط کنونی بر همه عیان است که اوباما نتوانست بین اسرائیل و فلسطین صلحی برقرار کند. می‌توان گفت اوباما در این عرصه شکست خورده است و علت ناکامی و شکست او، خود نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و حتی متحدین و دوستان اسرائیل در داخل آمریکا بودند».

سیل ادامه داد: «عرصه دیگر شکست اوباما در سیاست خارجی، موضوع ایران است. اوباما به محض ورود به کاخ سفید، همیشه دم از تعامل با نظام حاکم در ایران می‌زد، اما همین رفتار و رویه در عرض مدتی نه چندان دور به تهدید، فشارهای اقتصادی، تحریم و حتی تمایل به تغییر نظام مبدل شد. اسرائیل و همدستان آن در آمریکا، جو رسانه ای و روانی خیلی پرحجمی برضد ایران به راه انداختند و از ایران یک غول خیالی توصیف و تشبیه کرده که حتما ‌باید نابود شود».وی افزود: «اسرائیل بارها و بطور علنی تهدید کرد تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران می کند و خیلی هم تمایل داشت بتواند دولت اوباما را تحریک کرده و آنها را وارد جنگ با ایران بکند. در جنگ علیه عراق هم طرفداران اسرائیل به این نتیجه رسیده بودند که صدام حسین که توانست در بیش از ۸ سال جنگ با ایران دوام بیاورد، احتمالا درپی تقویت قوای خویش است تا بلکه بتواند به فکر سرنگونی اسرائیل باشد، لذا دست اندرکاران، تحریکات خود را مبذول داشته و لاجرم جنگ با عراق شروع شد».ادامه….

وی به سوابق فضاسازی اسرائیل برضد ایران اشاره کرد و گفت: «با توجه به اتفاقات رخ داده در گذشته اسرائیل و همدستانش، پنداری وجود دارد که قصد دارد باردیگر دست به اقدامات و فضاسازی مشابهی بزنند و نمونه آن بلوف سیاسی بزرگ ماه گذشته بود که اسرائیل در ماه سپتامبر پیش رو، می خواهد تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند. هدف واقعی رژیم صهیونیستی از این گونه بلوف ها و صحبت‌ها فشار به آمریکا برضد ایران خواند تا بلکه واشنگتن وارد عمل شود».

اشاه سیل به سخنان رابرت بائر مامور سابق سیا در خاورمیانه است که گفته بود اسراییل تا سپتامبر به ایران حمله خواهد کرد.

پاتریک سیل همچنین گفت: «برغم تبلیغات منفی اسرائیل، همچنان برای بسیاری عیان و مشخص است که اسرائیلی‌ها در پشت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران هستند. منشاء حمله سایبری به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز در آمریکا و اسرائیل است. با توجه به مسائل اتفاق افتاده و حتی آلوده کردن سیستم های رایانه‌‌ای بواسطه ویروس «استاکس نت» ، تردیدی وجود ندارد که ایران، اسرائیل و آمریکا را دشمن های درجه یک خود ببیند. اقداماتی مانند ترور و یا کارهای مشابه، هیچگاه نتایج و عواقب خوبی نداشته‌اند و این را باید به خاطر داشت که کشورها، حافظه طولانی مدتی دارند».

پاتریک سیل با واکاوی انگیزه های پشت پرده برخی چهره های حاکم در اسرائیل برضد جمهوری اسلامی ایران افزود: «نخست وزیر اسرائیل خیلی مایل است جلب توجه کند که بعد از هیتلر، نظام حاکم بر ایران، چنانچه مسلح به سلاح هسته‌ای شود، بزرگترین تهدید بالقوه ممکن برضد سرزمین یهودی خواهد بود. البته همه می‌داند که نتانیاهو واقعا حد را اغراق گذرانده است، چرا که حتی ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت، از طرف ایران هیچگونه تهدیدی متوجه اسرائیل نیست».

این دیپلمات آمریکائی تصریح کرد: «آنچه مسلم و احتمالا خود اسرائیل نیز آن را می‌داند این است که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، باعث نابودی و محو شدن اسرائیل نخواهد شد، بلکه به نوع دیگر، بعنوان یک چالش برای اسرائیل دیده خواهد شد. یعنی در آن موقع، ایران یک قدرت بازدارنده‌ای خواهد بود که دیگر اسرائیل نمی‌تواند آزادانه و با خیال راحت به کشور همسایه و مجاور تعدی کند و همه می دانند که اسرائیل همیشه نمی‌خواسته است قدرتی بازدارنده در منطقه وجود داشته باشد تا مانع از عملکردهای آن بشود».

پاتریک سیل در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اوضاع افغانستان نیز گفت: «دولت های آمریکا باید به این درک برسند که بحران افغانستان بدون حمایت های ایران حل شدنی نیست. صحبت‌های هفته گذشته دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی آمریکا در بحث مبارزه با تروریسم مبنی بر اینکه ایران با تروریست‌های القاعده در ارتباط است، دقیقاً یادآور همان سخنان اشتباه نومحافظه کاران در سال ۲۰۰۳ میلادی در قبال عراق است که حتی تا به امروز عواقب آن را شاهدیم».

این دیپلمات آمریکائی به سران کاخ سفید توصیه کرد که بهتر است بجای پیگیری تبلیغات منفی، به گفته‌های رهبران ترکیه و برزیل گوش دهند، کشورهای که توانسته بودند به موفقیتی هسته‌ای با تهران دست یابند تا سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران تامین شود.

پاتریک در پایان این برنامه، اشتباه بزرگ دیگر دولت اوباما را افزایش دشمنی با ایران دانست و گفت: «اوباما به توصیه های مشاوران بدخواه خود گوش داد و باعث شد تا دور جدیدی از تحریم‌ها بر ایران اعمال شود. نتیجه این شد که ایران کماکان به کار خود ادامه می دهد و این آمریکا و مردم مالیات دهنده آمریکایی هستند که باید هزینه های سنگینی را در عراق و افغانستان بپردازند که در صورت همکاری با ایران وضعیت اصلا اینچنین نمی‌شد».

 

نظر شما :