دلیل حمایت عربستان از عبدالله صالح

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۵۲۹۷ سرخط اخبار
رییس سازمان حقوق بشر هود در یمن، بذل و بخشش عبدالله صالح به عربستان سعودی و واگذاری بخش های گسترده ای از خاک این کشور به ریاض را راز حمایت همه جانبه این کشور از دیکتاتور یمن عنوان کرد.

"محمد ناجی علاو"  در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: هنگامی که عبدالله صالح با عربستان توافقنامه مرزی امضا و به موجب آن اراضی گسترده ای از یمن را به ریاض واگذار کرد ، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی متعهد شد که از حکومت صالح حمایت کرده و از موروثی کردن آن برای فرزندان وی پشتیبانی کند.

علاو گفت: از آنجا که یمن حیات خلوت عربستان و همسایه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود ، سرنوشت این کشور در دست عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد.

وی افزود: سیاست های این کشورها به شدت بر یمن تاثیرگذار است و علت آن ثروت های نفتی عظیمی است که این کشورها در اختیار دارند و از طریق همین ثروت می توانند اعمال نفوذ کنند و همچنین با اجازه دادن به نیروهای غربی برای حضور گسترده در خاک این کشورها زمینه شنیده شدن صدایشان در آمریکا و غرب را فراهم می کنند.

علاو گفت: دخالت های خارجی در یمن تاثیری انکارناپذیر دارد و این تاثیر از طریق حمایت مالی و سیاسی از رژیم صالح صورت می گیرد هر چند در ظاهر وانمود می کنند که کناره گیری او را خواستارند.

وی افزود: در واقع رژیم صالح هنوز به ریسمانی مخفی پشتگرم است اما این ریسمان با ایستادگی مردم یمن به زودی قطع خواهد شد.

رییس سازمان حقوق بشری هود سپس با اشاره به دیدار هیات عالی حقوق بشر سازمان ملل از یمن در ماه گذشته ، ابراز امیدواری کرد کمیته وابسته به این سازمان طی هفته آینده گزارش خود را با استناد به مدارک موثق در باره نقض حقوق بشر توسط نیروهای وابسته به رژیم صالح منتشر کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این گزارش زمینه بین المللی را برای اتخاذ تدابیر لازم جهت پیگرد قانونی همه کسانی که در ارتکاب جنایت ضد بشری و کشتار جمعی در یمن دست داشته اند؛ فراهم کند.

علاو تاکید کرد که سازمان حقوق بشر هود و سایر سازمان های مردم نهاد در یمن بی طرفانه در تلاش برای تهیه اسناد و مدارک موثق در زمینه رصد جنایت های رژیم صالح هستند تا بتوانند از حق مردم در تظاهرات مسالمت آمیز و حق آنان در ایجاد تغییر و اظهار نظر و مخالفت با خشونت دفاع کرده و جلوی سرکوب تظاهر کنندگان را بگیرند. 

نظر شما :