آغاز صدور گاز تولیدی ترکمنستان در دریای خزر به ایران

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۵۲۹۱ سرخط اخبار
"یاگشیگلدی کاکایوف " مسئول نهاد دولتی مدیریت و بهره‏برداری از منابع هیدروکربور، وابسته به نهاد ریاست جمهور ترکمنستان در جلسه هیئت وزیران این کشور، با ارائه گزارشی در این زمینه، اعلام کرد که گاز برداشتی از حوزه دریای خزر وارد سیستم صادراتی گاز کشور شده است. 

به نوشته رسانه‌‌های محلی ترکمنستان، گاز برداشتی از این حوزه گازی دریای خزر، از طریق خط لوله انتقال گاز "کرپچه – کردکوی " از استان بالکان این کشور به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‏شود. 

"قربانقلی بردی‏محمداف " رئیس جمهور ترکمنستان نیز در نشست اخیر هیئت دولت کشورش، آغاز تولید صنعتی صدور گاز طبیعی از حوزه گازی دریای خزر را گام مهمی در پیشرفت اقتصادی کشور و تامین امنیت انرژی جهان دانست. 

شرکت نفتی "پتروناس " مالزی، نخستین شرکت خارجی است که بر اساس قرارداد مشارکت در سود، (PSA) با دولت ترکمنستان، تولید صنعتی گاز طبیعی در دریای خزر را آغاز کرده‏ و در این زمینه قرارداد خرید و فروش گاز با شرکت ملی ترکمنستان نیز امضا کرده‏ است. 

همچنین اخیراً شرکت نفتی "دارگون اویل " اماراتی – انگلیسی، از پایان موفقیت ‏آمیز عملیات حفاری یک حلقه چاه جدید نفت در سواحل ترکمنستان دردریای خزر با استفاده از دکل ساخت ایران خبر داد. 

این چاه جدید، به عمق 1786 متر در میدان "جیتون " حفاری شده‏ و ظرفیت اولیه برداشت از آن، 2876 بشکه نفت خام در شبانه روز برآورد شده‏است. 

به گزارش منابع خبری محلی ترکمنستان، این چاه جدید نفت، با مشارکت خدمات فنی و مهندسی ایران، از جمله دکل (ریگ)، ساخت شرکت نفتی "ایران خزر " و مهندسان و تکنسین‌های ایرانی در دریای خزر حفاری شده‏ است. 

ترکمنستان هم‏اکنون بخشی از گاز طبیعی خود را از طریق 2 خط لوله گاز از جمله خطوط لوله گاز "کرپجه- کردکوی " و " دولت آباد-سرخس – خانگیران " به ایران صادر می‏کند و پیشبینی می‏شود که میزان صادرات گاز این کشور به ایران در سال جاری میلادی به 12 میلیارد متر مکعب برسد. 

ترکمنستان و ایران پیشتر توافق کردند که حجم خرید فروش گاز را در سال‌های آینده به حدود 20 میلیارد متر مکعب برسانند.  

نظر شما :