سومالی نیازمند 1/4 میلیارد دلار کمک مالی

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۵۲۸۷ سرخط اخبار
 یک هواپیمای سازمان ملل حامل کمک های غذایی برای قحطی زدگان سومالی در فردوگاه موگادیشو بر زمین نشست. این هواپیما روز دوشنبه از دوبی حرکت کرده بود. 
به گزارش فارس، این برای نخستین بار در 5 سال اخیر است که یک هواپیمای حامل کمک های بین المللی در پایتخت جنگ زده سومالی به زمین می نشیند. پیش از این، کنترل بخش هایی از موگادیشو در اختیار گروه الشباب بود. این گروه هفته گذشته از پایتخت عقب نشینی کرد و به این ترتیب راه برای ارسال کمک های بشر دوستانه به قحطی زدگان سومالی هموار شد. پس از عقب نشینی گروه الشباب از موگادیشو هزاران قحطی زده سومالیایی به پایتخت آمدند تا تحت حمایت کمک های غذایی بین المللی قرار گیرند. 
با این حال برنامه غذای سازمان ملل اعلام کرد به دلیل محدودیت هایی که گروه الشباب برقرار کرده است این نهاد می تواند تنها به دو میلیون قحطی زده کمک رسانی کند. تا کنون بسیاری از کشورها کمک های انسان دوستانه خود را به کشورهای قحطی زده شاخ آفریقا ارسال کرده اند. آمریکا نیز اعلام کرد 105 میلیون دلار دیگر به قحطی زدگان کمک خواهد کرد. 
با این وجود، بر اساس آمار برنامه غذای سازمان ملل کمک های بین المللی هزینه ها برای 44 درصد قحطی زدگان را پوشش می دهد و همچنان یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار دیگر مورد نیاز است. 
نماینده صندوق کودکان ملل متحد در سومالی گفت در حال حاضر تعداد کودکانی که سوء تغذیه شدید دارند بسیار زیاد است و نسبت آن به 50 درصد می رسد. خطر مرگ این کودکان 9 بار بیشتر از خطر مرگ کودکانی است که سلامتی کامل دارند. در سه ماه اخیر بیش از 29 هزار کودک زیر پنج سال به دلیل سوء تغذیه جان باخته اند. 
سازمان ملل تعداد کودکانی که تنها در سومالی دچار سوء تغذیه شدید هستند را 640 هزار نفر عنوان کرده است. به این شمار باید تعداد قحطی زدگان اتیوپی، کنیا و جیبوتی را نیز افزود. در مجموع شمار قحطی زدگان در شاخ آفریقا 12 میلیون و چهارصد هزار نفر برآورد می شود. 

نظر شما :