بازداشت ژنرال ها ادامه دارد

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۵۲۵۹ سرخط اخبار

دادگاه ترکیه حکم جلب 14 تن از افسران ارتش از جمله شش ژنرال و یک دریاسالار را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت ترکیه صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الخلیج، دادگاه ترکیه دستور بازداشت 14 افسر ارشد ارتش ترکیه از جمله نصرت اشدیلر، مسئول آموزش ارتش، اسماعیل حکی بکین، رئیس سرویس اطلاعات ستاد مشترک ارتش این کشور را صادر کرد.

خبرگزاری ترکیه اعلام کرد که نام حسن ایگشیز یکی از افسران بازنشسته ارتش ترکیه نیز در میان این افراد به چشم می‌خورد.

حدود 22 تن از افسران ارتش ترکیه چندی قبل به تلاش برای کودتا علیه دولت این کشور متهم شده بودند. یکی از اتهامات این افراد ایجاد سایت‌هایی علیه دولت و انتشار تبلیغات سوء است.

تعدادی از افسران ارتش به دنبال تلاش برای کودتا در سال 2003 بازداشت شده بودند حزب حاکم ترکیه اعلام کرد که این طرح کمی بعد از به قدرت رسیدن این حزب در سال 2002 برنامه ریزی شد.

پیش بینی می‌شود این متهمان به 15 تا 20 سال حبس محکوم شوند.

از سال 1960 ارتش ترکیه که خود را حامی دولت‌های لائیک می‌داند و چهار دولت از جمله دولت نجم الدین اربکان، یکی از رهبران اسلامگرا در سال 1997 را سرنگون کرد.

10 روز پیش، چهار فرمانده ارشد ارتش ترکیه در اعتراض به ادامه تحقیقات قضایی درباره صدها افسر وظیفه و افسر بازنشسته، از مقام‌های خود استعفا دادند.

دولت ترکیه که بلافاصله پس از این استعفای دسته جمعی، جانشین‌های آنها رامعرفی کرد، می‌گوید که به تحقیقات درباره ادعاها مبنی بر فعالیت‌های ضد دولتی در داخل ارتش، ادامه می‌دهد.

درحال حاضر دادگاه در حال بررسی پرونده نزدیک به 200 افسر ارتش ترکیه است که گفته می شود طرح آنها برای سرنگون کردن دولت آقای اردوغان، هشت سال پیش کشف شد.

حکم دستگیری‌های اخیر در رابطه با چند وبسایت ضد دولتی که گفته می شود توسط ارتش راه اندازی شده، صادر شده است.



نظر شما :