برای بوشهر ۳برابر یک نیروگاه اتمی هزینه کرده‌ایم

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۵۲۴۹ سرخط اخبار

تحلیل کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر این است که راه‌اندازی این نیروگاه در زمانی که از سوی مسئولان وعده داده شده است (تا پایان ماه مبارک رمضان) امکان‌پذیر نیست و این نیروگاه همچنان تا آمادگی برای وصل شدن به شبکه سراسری برق کشور، فاصله دارد.عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر با اعلام نهایی شدن گزارش این کمیته از این نیروگاه، گفت: نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد راه‌اندازی این نیروگاه در زمان وعده داده شده، یعنی تا پایان ماه رمضان، قابل بهره‌برداری نیست و روس‌ها همچنان به بدقولی خود ادامه می‌دهند.

“عسگر جلالیان” در گفت‌وگو با خانه ملت از ارائه گزارش وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر نتیجه‌های کار خود را در چارچوب گزارشی به مجلس ارائه و نگرانی خود را درباره محقق نشدن وعده‌های مربوط به این نیروگاه، به‌صراحت بیان کرده است.نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحلیل کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر این است که راه‌اندازی این نیروگاه در زمانی که از سوی مسئولان وعده داده شده است (تا پایان ماه مبارک رمضان) امکان‌پذیر نیست و این نیروگاه همچنان تا آمادگی برای وصل شدن به شبکه سراسری برق کشور، فاصله دارد.ادامه….

به گزارش آینده وی همچنین افزود: با وجود این که بر اساس شواهد معتقد به محقق نشدن وعده‌های سازمان انرژی اتمی درباره نیروگاه بوشهر هستیم، اما از سوی کمیسیون انرژی و نمایندگان مجلس آمادگی داریم تا تمام توان خود را برای تسریع در بهره‌برداری از این نیروگاه در اختیار سازمان انرژی اتمی بگذاریم.

روس‌ها با ما روراست نبودند؛ انرژی اتمی تعارف بردار نیست

عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر تأکید کرد: در گزارش آماده شده از سوی این کمیته، نقش روس‌ها و تأثیر آنها در تأخیری که برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اتفاق افتاد، تببین شده است و ما روس‌ها را به علت تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه مقصر می‌دانیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از نحوه تعامل مسئولان سازمان انرژی اتمی با روس‌ها، تصریح کرد: پیشنهاد صریح ما به مسئولان نیروگاه و سازمان انرژی اتمی این است که با روس‌ها شفاف‌تر و جدی‌تر وارد مذاکره شوند و مذاکرات خود را بدون اما و اگر و شاید پیش ببرند.

وی افزود: عقیده ما این است که روس‌ها درباره نیروگاه اتمی بوشهر با ایران روراست نیستند و طرف ایرانی هم با آنها کج‌دار و مریز طی می‌کند.

۳ برابر یک نیروگاه اتمی برای نیروگاه بوشهر هزینه‌کرده‌ایم

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با تأکید بر این که ایران بهای سنگینی برای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کرده است، گفت: تا امروز حدود سه برابر یک نیروگاه اتمی برای نیروگاه بوشهر هزینه کرده‌ایم و روند این هزینه‌کرد‌ن‌ها و پول دادن‌ به روس‌ها همچنان ادامه دارد.

جلالیان تصریح کرد: اگر از روز اول به جای ادامه دادن کار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، کار ساخت یک نیروگاه مستقل را از گام نخست آن آغاز می‌کردیم، هم هزینه کمتری صرف ساخت نیروگاه اتمی شده بود و هم این که آن نیروگاه تا امروز به بهره‌برداری رسیده بود.

زمان خداحافظی روس‌ها با نیروگاه اتمی نامشخص است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه بر اساس توافق ایران و روسیه، متخصصان روس باید آرام آرام از عرصه انرژی اتمی کشور کنار بروند تأکید کرد: توافق بر این است که روس‌ها بعد از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و انتقال دانش فنی به متخصصان ایرانی با نیروگاه اتمی خداحافظی کنند.

وی همچنین افزود: به علت نامعلوم بودن زمان راه‌اندازی نیروگاه و مدت زمان لازم برای انتقال دانش فنی به متخصصان ایرانی، زمان خداحافظی روس‌ها با نیروگاه اتمی نیز مشخص نیست.

برخی قطعات نیروگاه به علت تأخیر روس‌ها از بین رفته است

جلالیان تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را موجب از بین رفتن برخی قطعات این نیروگاه اعلام کرد و گفت: طولانی شدن فرآیند بهره‌برداری از نیروگاه موجب شده است که برخی قطعات آن که حالا دهه سوم عمر خود را هم گذرانده‌اند، عملا مستهلک و از رده خارج شوند.

این نماینده مجلس، تصریح کرد: تأخیر روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه موجب شده است تا امروز مجبور باشیم برای تعویض قطعات فرسوده‌ای که هیچ بازدهی تا امروز نداشته‌اند، مجددا هزینه کنیم.

پرداخت پول به روس‌ها از بابت نیروگاه اتمی همچنان ادامه دارد

عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر با انتقاد از رویکرد مسئولان انرژی اتمی کشور درباره نحوه تعامل با روس‌ها، گفت: یکی از دلایل تداوم پرداخت هزینه به روس‌ها این است که قراردادهای ما با روس‌ها سقف مالی، زمان‌بندی مشخص و تاریخ پایان قرارداد ندارد.

جلالیان همچنین افزود: پرداخت پول به روس‌ها همچنان ادامه دارد و با وجود این که این نیروگاه برای ما سه برابر یک نیروگاه اتمی هزینه داشته است، هنوز هم در تعهد روس‌ها برای تحویل به موقع آن شک داریم.

هرگز از منافع ملی خود برای دستیابی به انرژی اتمی کوتاه نمی‌آییم

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: اگر هزینه نیروگاه اتمی بوشهر را برای نیروگاه دیگری هزینه می‌کردیم، تا امروز از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانش و امکانات بسیاری بیشتری کسب کرده بودیم.

وی تأکید کرد: دستیابی به انرژی اتمی از حقوق طبیعی مردم کشورمان است و هیچ کشوری نمی‌تواند ما را از رسیدن به آن محروم کند، روس‌ها نیز باید آگاه باشند که بازی خواسته یا ناخواسته آنها در صفحه شطرنج غربی‌ها برای محروم کردن ایران از دسترسی به انرژی اتمی بی‌نتیجه خواهد ماند و ملت ایران هرگز از منافع ملی خود در این باره کوتاه نخواهد آمد.

نیروگاه اتمی بوشهر، تاریخ زنده تعامل غرب با ایران

نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های آخر سلطنت محمد رضا پهلوی بنا نهاده شد و آلمان‌ها به‌عنوان نماینده غربی‌هایی که رابطه خوبی با رژیم طاغوت داشتند، برای ساخت این نیروگاه اتمی در بوشهر مأمور شدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، ساخت نیروگاه اتمی بوشهر کاملا متوقف شد و غربی‌هایی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با اشتیاق شدید به دنبال راه‌اندازی نیروگاه اتمی برای شاه بودند به مخالف سرسخت دستیابی ایران به انرژی اتمی تبدیل شدند.

با پایان جنگ تحمیلی و سپری شدن دوران سازندگی، دسترسی به انرژی اتمی بار دیگر در دستور کار مسئولان انقلابی ایران قرار گرفت که تصمیم داشتند با وجود تمام تهدید‌های غرب علیه ایران به انرژی اتمی دست پیدا کنند.

دستیابی به انرژی اتمی در دستور کار مقامات عالی نظام

با ورود روس‌ها به پروژه نیروگاه اتمی بوشهر و شدت یافتن دشمنی غرب علیه ایران، هشت سال ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به صحنه واقعی تضاد ایران، غرب و روسیه درباره نیروگاه اتمی بوشهر تبدیل شد، تا آنجا که بخش چشمگیری از دیپلماسی هشت ساله اصلاح‌طلبان صرف چانه‌زنی‌های موفق و ناموفق درباره نیروگاه اتمی بوشهر شد.

با انتخاب محمود احمدی نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران، دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با قوت و اهتمام بیشتری پیگیری شد و به همین نسبت دشمنی غرب با ایران و سنگ‌اندازی در مسیر دستیابی به انرژی اتمی نیز بیشتر شد.

روس‌های وعده‌پرداز و ایرانی‌های صبور

در این میان روس‌ها همواره به بهانه‌های مختلف راه‌اندازی نیروگاه اتمی را به تأخیر انداختند و حتی در چند مورد با تحریم‌کنندگان ایران هم‌نظر شدند که این موضوع اعتراض‌های زیادی را از سوی سیاستمداران ایرانی برانگیخت.

آخرین وعده روس‌ها برای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به بهمن سال ۸۹ باز می‌گردد که این وعده هم مانند بسیاری از وعده‌های آنان محقق نشد و سرانجام پس از گذشت چندین ماه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قول داد که تا پایان ماه رمضان امسال برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر وارد مدار شود، وعده‌ای که تحقق آن هم در هاله‌ای از اما و اگرها پنهان است.

بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر در اواخر ماه رمضان، بیست و ششمین وعده راه‌اندازی این نیروگاه به شمار می‌رود.
منبع: آینده

 

نظر شما :