طلا از مرز 1700 دلار گذشت

۱۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۵۲۱۷ سرخط اخبار
در ادامه روند صعودی قیمت طلا و رکورد زنی های مکرر آن در جند ماه گذشته قیمت جهانی طلا در آغاز معاملات بازارهای جهانی در روز دوشنبه رکورد جدیدی بر جای گذاشت و از مرز 1700 دلار در هر اونس عبور کرد.

به گزارش «تابناک»، هر اونس طلا در بازار معاملات آنلاین نیویورک در روز دوشنبه به 1702 دلار رسید که این بالاترین رقم ثبت شده برای قیمت طلا در طول تاریخ معاملات این فلز گرانبهاست. این در حالی است که در معاملات روز یکشنبه طلا با قیمت کمتر از 1650 دلار برای هر اونس معامله شد.

افزایش 50 دلاری قیمت طلا در یک روز نشان می دهد کاهش رتبه اعتباری آمریکا و بحران بدهی های اروپا همچنان بر سر اقتصاد جهانی سایه افکنده است و وعده های مقامات اقتصادهای بزرگ جهان نتوانسته است نگرانی ها را در این زمینه کاهش دهد.

آخرین ثبت رکورد قیمت جهانی طلا دقیقا 5 روز پیش و با قیمت 1672 دلاری صورت گرفت که پس از افزایش سقف بدهی های آمریکا و برخلاف پیش بینی تحلیلگران رخ داد. البته باتوجه به روند صعودی قیمت طلا در سال جاری عبور آن از مرز 1700 دلار نیز پیش بینی می شد اما نه در فاصله پنج روزه از ثبت رکورد قبلی!

در هر حال افزوده شدن نگرانی از وخامت اوضاع آمریکا در اثر کاهش رتبه اعتباری آن کشور توسط موسسه اس اند پی به نگرانی های قبلی در بازار های مالی اروپایی به ویژه وضعیت رو به وخامت اسپانیا و ایتالیا؛ عامل مضاعفی شد برای افزایش نا اطمینانی در بازار های مالی و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران که به طور طبیعی به روی آوردن آنها به بازار فلزات گرانبها منجر می گردد.

گفتنی است از بعد از ظهر روز شنبه بازار های سهام اروپایی و آمریکایی شروع به افت شاخصها کردند در این میان خبر افت بازار مالی لندن و فرانکفورت بیش از همه دور از ذهن و غیر منتظره بود این مساله تا صبح روز یکشنبه به خبر سقوط بازار های سهام غرب منجر شد اما بر خلاف پیش بینی ها این افت سهام از بعد از ظهر روز شنبه به بازار های مالی آسیا نیز سرایت کرد.

به گونه ای که بازار دوبی روز گذشته 5% عربستان 5.5% و بازار بورس تل آویو افت 6 درصدی را تجربه کردند. گفتنی است مردم رژیم صهیونیستی که در حال تظاهرات بودند طی واکنشی اعتراض آمیز به سقوط ارزش سهام ها ساختمان بورس تل آویو را به تصرف خود درآوردند.

همچنین امروز صبح اخبار حاکی از کاهش چشمگیر ارزش سهام نیکی ژاپن بود و در صورت ادامه روند کاهش شاخص بازار های مالی در جهان باید شاهد شتاب بیشتر افزایش قیمت فلزات گرانبها دربازار های جهانی باشیم.

گاوین وندت مدیر یک موسسه تحقیقاتی در این باره گفت: بدگمانی و اضطراب بر اقتصاد جهانی حاکم شده است. بازار ارزهای بین المللی و بازار سهام در حال حاضر دچار تلاطم شده اند و تنها منبع امن برای سرمایه گذاری فلزات گرانبهایی مثل طلاست و به همین دلیل شاهد رشد قیمت طلا بوده ایم.

موسسه گلدمن ساکس پیش بینی کرده است قیمت طلا در 12 ماه آینده از مرز 1800 دلار بگذرد و به در بالاترین رقم به 1860 دلار در هر اونس برسد.

نظر شما :