پژاک آماده مذاکره است

۱۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۵۲۱۶ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: عبدالرحیم حاجی احمدی، رهبر گروهک پژاک گفت که این گروه آماده مذاکره با ایران است و بر این باور است که موضوع کرد‌ها باید از طریق روش‌های مسالمت آمیز حل شود.

وی در گفت و گو با RUDAW این نکته را خاطرنشان کرد که پژاک آماده است سلاح‌های خود را زمین بگذارد چرا که جنگ به کرد‌ها برای دسترسی به حقوق سیاسی و فرهنگی در ایران کمک نمی‌کند. حاجی احمدی افزود: ماباید راهکاری سیاسی و صلح آمیز پیدا کنیم. این در حالی است که در هفته‌های اخیر نزدیک به 16 نفر از اعضای این گروهک در جریان حملات سپاه به پایگاه‌های پژاک کشته شده‌اند.

گفتنی است که وی تاکید کرده پژاک به دنبال حذف دولت ایران نیست. با این حال اخیرا این گروه به بمب گذاری در خط لوله گاز ایران ترکیه متهم شده است. هرچند دیپلمات‌های غربی در عراق و کردستان شامل سفارت آمریکا در بغداد و کنسول‌گری انگلیس در اربیل از ایران خواسته‌اند به حملات خود علیه این گروهک پایان دهد اما حاجی احمدی تاکید کرده که در مورد غرب و دولت منطقه‌ای کردستان دچار تردید است.

اما اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که دیگر گروه‌های کرد شامل حزب دمکراتیک کردستان ایران، همچنان علیه ایران موضع‌گیری می‌کنند. این در حالی است که هفته گذشته ایران به طور رسمی از مقامات آلمان خواست حاجی احمدی را به ایران بازگرداند. اما حاجی احمدی‌ که 40 سال اخیر را در آلمان زندگی کرده و تابعیت آلمانی دارد اعلام کرده که فشاری در این زمینه از سوی مقامات آلمانی بر وی اعمال نشده است.

گفتنی است در سال 2003 شماری از گروه‌های کرد ایرانی آتش بس اعلام کرده و درخواست برای فدرالیسم را آغاز کردند. حاجی احمدی در این زمینه اظهار داشت: کنفدراسیون دمکراتیک موضوعی است که پژاک آن را دنبال می‌کند اما در عین حال مخالف فدرالیسم نیست.

 

نظر شما :