اکونومیست: اردوغان روز به روز مستبدتر می‌شود

۱۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۵۱۵۵ سرخط اخبار
یک نشریه انگلیسی در تحلیل برکناری سران ارتش ترکیه توسط نخست وزیر این کشور، مدعی شد که اردوغان روز به روز مستبدتر می‌شود.
 
به گزارش فارس، نشریه انگلیسی اکونومیست در گزارشی در شماره اخیر خود موضوع بازنشستگی پیش از موعد رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان قوای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی را تحلیل کرد.

اکونومیست نوشت که در طول 9 سال گذشته که حزب عدالت و توسعه در ترکیه به قدرت رسید، روند جاری در این سال‌ها حاکی از انتقال دراماتیک قدرت از یک دست به دستی دیگر است. کما اینکه وقایع اخیر اگر تا همین چند سال پیش رخ می‌داد، باعث بروز بحرانی ملی در سطح ترکیه می‌شد، اما حالا شرایط فرق کرده و دیگر طرفداران آتاتورک به خیابان‌ها نمی‌ریزند و بازار تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و واکنش عمومی حول محور بی‌تفاوتی نسبت به قضیه است.

این نشریه ادامه داد که اکثر اقشار ترکیه فکر می‌کنند که آنچه که رخ داده، ماحصل سال‌ها مبارزه حزب عدالت و توسعه با نظامیان بوده است.

اکونومیست در این گزارش رودررویی اردوغان با سران ارتش را به مسئله عدنان مندرس نخست وزیر دهه پنجاه و شصت ترکیه تشبیه کرده ولی تاکید می‌کند که اردوغان به سرنوشت مندرس دچار نخواهد شد، ولی درس‌های بسیاری است که اردوغان باید از سرنوشت مندرس بگیرد. به عقیده این نشریه درست است که اردوغان توانسته از قدرت نظامیان بکاهد، ولی به نظر می‌رسد خود وی روز به روز مستبدتر می‌شود.

از سوی دیگر فایننشیال تایمز نیز در شماره اخیر خود در تحلیل تحولات اخیر ترکیه و بازنشستگی ژنرال‌های چهار ستاره ارتش این کشور تاکید کرد که اردوغان باید بعد از این مرحله میراثی دموکراتیک از خود برجای بگذارد که همان قانون اساسی جدید است.

عدنان مندرس نخست وزیر اسبق ترکیه در دهه پنجاه با تاسیس حزب دموکرات در مقابل حزب جمهوریخواه خلق آتاتورک توانست به پیروزی بزرگی در انتخابات دست یافته و به قدرت برسد.

مندرس بعد از به قدرت رسیدن به برخی اقدامات غیراسلامی حزب آتاتورک منجمله اقامه اذان به زبان ترکی استانبولی به جای عربی و یا تبدیل مساجد به آخور و طویله و انباری خاتمه داد و بدین ترتیب از حمایت گسترده اقشار مسلمان این کشور برخوردار شد. مندرس در سال 1960 طی کودتای نظامیان سکولار و طرفدار دیدگاه‌های آتاتورک از قدرت برکنار و طی دادگاهی فرمایشی توسط نظامیان به اعدام محکوم شد.

نظر شما :