آغاز پرداخت بدهی هند به ایران از طریق بانک‌های ترکیه

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۵۰۶۲ سرخط اخبار

منابع صنعتی خبر دادند: ایران در حال دریافت بهای نفت خام صادراتی به هند در حالی است که دو خریدار مهم نفت خام این کشور برای دور زدن اقدامات تحت رهبری آمریکا برای منزوی کردن ایران به یک بانک در ترکیه روی آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از منابع صنعتی گزارش داد: شرکت دولتی پالایش و پتروشیمی مانگالور (MRPL) هند سه نوبت از پرداخت‌های خود را که دست کم بالغ بر 60 میلیون یورو است از طریق "هالک بانک" که تحت کنترل دولت ترکیه است با نظر به اینکه از این کانال برای غلبه بر تحریم‌ها (علیه ایران) استفاده کند، انجام داده است.

دو منبع آگاه از این موضوع گفتند که با این حال این شرکت که به واردات بدون دردسر از ایران اطمینان دارد، هنوز نفت خام تعیین شده برای ماه جاری را از ایران دریافت نکرده است.

هند از دسامبر تاکنون قادر به پرداخت بهای نفت خام وارداتی از ایران نبوده است. در ماه دسامبر "رزرو بانک" هند تحت فشار آمریکا برای قطع تجارت با ایران مکانیسم انتقال به ایران را متوقف کرد.

برخی پرداخت‌ها از طریق بانک اروپایی ایرانی هانداز بانک صورت گرفت که این کانال نیز تحت فشار آمریکا قطع شد. اکنون بدهی هند به ایران به حدود پنج میلیارد دلار رسیده است.

واشنگتن در صدد به انزوا کشاندن ایران است و ادعا می‌کند تهران به دنبال تسلیحات هسته‌یی است. این ادعایی است که جمهوری اسلامی قاطعانه تکذیب می‌کند.

رویترز افزود: اگرچه تحریم‌های تحت رهبری آمریکا فروش نفت ایران را متوقف نکرده اما دریافت بهای نفت از طریق بانک‌های خارجی را برای تهران دشوار کرده است.

بنا به گفته منابع "Essar oil" دومین خریدار بزرگ هندی نفت ایران نیز میزان کمی از بهای نفت خریداری شده از شرکت ملی نفت ایران را از طریق هالک بانک پرداخت کرد و شرکت "هندوستان پترولیوم" نیز روز سه‌شنبه بدهی خود را از طریق این بانک پرداخت خواهد کرد.

بدهی Essar oil به ایران تا 30 ژوئن برابر دو میلیارد دلار بود که 800 میلیون آن قابل پرداخت بوده است. این مطلب را سورش جین، رییس امور مالی این شرکت ماه گذشته اعلام کرد.

آلپانا کیلاوا، مدیرکل "رزرو بانک" گفت: برای پرداخت نفت وارداتی از ایران روی گزینه‌های مختلفی کار می‌شود و شرکت‌های نفتی این پرداخت‌ها را در چارچوب مقررات بین‌المللی موجود انجام می‌دهند.

مقامات ایرانی عالی‌رتبه ضمن درخواست از هند برای حل این مشکل، اهمیت آن را چندان ندانسته‌اند.

محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران گفت که تهران به کمک ترکیه نیازی ندارد در حالیکه سفیر ایران در هند اعلام کرد که ترکیه یکی از چند واسطه احتمالی است.



نظر شما :