واشنگتن پست پیشنهاد کرد

ایران کوهنوردان آمریکایی را آزاد کند

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۵۰۵۷ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: روزنامه واشینگتن پست در سرمقاله خود از مقامات ایرانی در خواست کرده تا کوهنوردان دستگیر شده آمریکایی که اخیرا دادگاه آنها در تهران برگزار شد را آزاد کند.

دو سال قبل، شین بائر و جاش فاتال، دو کوهنورد آمریکایی که هر دو 29 سال داشتند در مرز عراق توسط مقامات ایرانی دستگیر شدند. از آن پس آنها در معروفترین زندان ایران یعنی اوین زندانی شدند. سارا شورد، نامزد بائر که آنها را همراهی می‌کرد نیز دستگیر شد اما یک سال بعد با قرار وثیقه به کشورش بازگشت.

بنا بر اظهارات وکلای این پرونده نتیجه دادگاه این کوهنوردان که همچنان در زندان به سر می‌برند، ظرف مدت یک هفته اعلام خواهد شد و اکنون نوبت ایران است تا به آنها اجازه بدهد به کشورشان بازگردند. اما تصمیم دادگاه پس از دو سالی اعلام می‌شود که بائر و فاتال اتهامات وارده را در خصوص جاسوسی تکذیب کرده اند. این در حالی است که مسعود شفیعی، یکی از وکلای سرشناس ابراز امیدوار کرده است که با توجه به ماه رمضان این افراد با رای دادگاه آزاد شوند چرا که سابقه بخشش متهمان در ماه رمضان در ایران و کشورهای مسلمان وجود دارد.

این در حالی است که این روزنامه ادعا می‌کند به وعده‌ها در خصوص رسیدگی به وضعیت این کوهنوردان عمل نشده است. طبق قوانین ایران باید در مدت 4 ماه هر یک از اتهامات به متهم تفهیم شود و متهمان از اجراه ملاقات مستقیم و خصوصی با وکیل خود برخوردار باشند. اما در مورد این افراد این موارد به اجرا در نیامده است. از سوی دیگر در دو دادگاه برگزار شده برای کوهنوردان آمریکایی بازپرسان ایرانی مدارک و شواهد مستندی در مورد دست داشتن این افراد در فعالیت‌های جاسوسی ارائه نداده اند.

در بخش پایانی سرمقاله واشینگتن پست ابراز امیدواری شده که کوهنورادان آمریکایی که ناخواسته از مرز ایران عبور کرده اند مورد بخشش قرار گرفته و آزاد شوند . همچنین این نکته نیز مورد توجه قرار گرفته است که در صورتی که دادگاه آنها را گناهکار تشخیص می دهد آنها بتوانند پس از سپری کردن دوره زندان مشخص آزاد شده و به کشورشان بازگردند.


نظر شما :