با منافع روسیه در ایران چه می کنید؟

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۵۰۴۶ سرخط اخبار

بنیاد امریکایی هریتیج در تحلیلی ارائه طرح گام به گام روسیه درباره برنامه هسته ای ایران را ناشی «اختلاف عمیق منافع دو کشور در ایران» دانست.این بنیاد امریکایی که یکی از معدود تحلیل های موجود درباره طرح گام به گام پیشنهادی لاوروف درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کرده، تاکید می کند این طرح نشان دهنه آن است که موضوع ایران به یک منبع جدید تنش بین دو کشور تبدیل شده است.

رابرت نیکلسون نویسنده این تحلیل که در روز جمعه ۲۴ تیر ۱۳۹۰ (۱۵ ژوئیه ۲۰۱۱) منتشر شده، می نویسد: «تنظیم سیاست در باره ایران تبدیل به یک منبع تنش دیگر –علاوه بر موضوع سپر دفاع موشکی و حقوق بشر- در روابط امریکا و روسیه تبدیل شده است».وی ادامه می دهد: «سرگی لاوروف روز ۱۱ ژوئیه یک طرح گام به گام ارائه کرد که ایران را از طریق «تعدیل تدیجی تحریم ها» تشویق به رفع نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای اش می کند».اشاره تحلیلگر هریتیج به طرحی است که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه زمانی که در روز ۲۰ تیر ۱۳۹۰ (۱۱ ژوئیه ۲۰۱۱) برای شرکت در اجلاس ۴ جانبه صلح خاورمیانه (کوارتت) به واشینگتن رفته بود ارائه کرد. این طرح پیشنهاد می کند به ازای هر یک گام ایران برای همکاری با آژانس یک واحد از تحریم ها کاسته شود.ادامه….

هیلاری کلینتون این ایده را رد نکرد و وعده دادر که تیمی از کارشناسان امریکایی را برای بررسی آن به مسکو خواهد فرستاد.

نیکلسون سپس تاکید می کند: «همانطور که اریل کوهن تحلیلگر بنیاد هریتیج سال گذشته در تحلیلی نشان داد سیاست روسیه درباره ایران یک تهدید واقعی برای امریکا خواهد بود بوییژه زمانی که منافع روسیه در ایران تا حد زیادی با منافع امریکا اختلاف دارد».

تحلیلگر هریتیج ادامه می دهد: «اوباما باید درک کند در شرایطی که روسیه منافع زیادی در ایران دارد کمک های اندکی به امریکات برای حل مشکل ایران خواهد کرد».

نیکلسون در پایان می نویسد: «این طرح نشان می دهد روسیه پس از رای به تحریم ایران در شورای امنیت اکنون درصدد کاهش دادن این تحریم هاست».

روسیه و امریکا روز دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ (۲۵ ژوئیه) مذاکرات کارشناسی خود درباره این طرح را آغاز کردند اما هنوز از نتیجه آن اطلاعی در دست نیست.



نظر شما :