پیشنهاد سفیر ایران برای تقسیم آب رودخانه های مرزی با عراق

۰۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۵۰۱۱ سرخط اخبار
سفیر ایران در عراق پیشنهاد کرده است آب رودخانه های مرزی میان دو کشور تقسیم شود.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها ،‌ طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق در دیدار با حسن دانایی فر سفیر ایران در بغداد درخواست کرد جریان آب رودخانه هایی که از ایران وارد عراق می شوند به سرعت باز شود تا آب در این رودخانه ها دوباره جاری گردد.

سفیر ایران در بغداد نیز در این باره پیشنهاد داد توافقنامه ای برای تقسیم آب رودخانه های مرزی  میان دو کشور امضا شود تا سهم آب عراق از این رودخانه ها به میزان مناسبی تعیین شود.
معاون رئیس جمهور عراق نیز این پیشنهاد سفیر ایران را تایید کرد.

وی از طرف ایرانی خواست به سرعت موانع ورود  آب به بخش عراقی رودخانه های مشترک و مرزی را بردارد تا این آب وارد خاک عراق شود.

ایران طولانی ترین مرز خشکی را با عراق دارد که در طول این مرزها رودخانه های بسیاری از ایران وارد عراق می شوند. همچنین رودخانه اروند (شط العرب) بخشی از مرز مشترک دو کشور را تشکیل می دهد.

پیش از این توقف جریان آب در رودخانه اروند در مسیر ایران به عراق، اعتراض این کشور را به دنبال داشت.

معاون رئیس جمهور عراق در این دیدار همچنین حملات توپخانه ای ایران به مناطق مرزی کردستان عراق را غیر موجه دانست و خواستار توقف آن شد.

هاشمی افزود : این حملات که تجاوز غیرموجهی علیه عراق است باید متوقف شوند. توقف این حملات بر دست یابی به هرگونه توافقی امنیتی میان دو کشور اولویت دارد.

وی اضافه کرد: سیاست خارجی عراق به هیچ کس اجازه نمی دهد از خاک عراق برای ناامنی و بی ثباتی کشورهای همسایه استفاده شود.

البته هاشمی به این نکته اشاره نکرده است که عراق برای مقابله با گروه های تروریستی مستقر در خاک این کشور چه کاری کرده است و ایران چگونه می تواند با گروه های تروریستی که از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده می کنند برخورد نکند؟

ایران از چند هفته پیش عملیات نظامی را علیه گروه های ترویستی مستقر در نوار مرزی کردستان عراق آغاز کرده است.

در همین حال حسن السنید رئیس کمیته حقیقت یاب پارلمان عراق در گزارشی درباره وضعیت مرزهای ایران و کردستان عراق با اعلام اینکه هیچ یک از نیروهای نظامی ایرانی وارد عراق نشده اند خواستار افزایش نیروهای مرزبانی عراق با کنترل بیشتر مرزها با ایران شد.

نظر شما :