اردوغان: قانون اساسی ترکیه باید بازنویسی شود

۰۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۴۹۹۱ سرخط اخبار

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: به رغم استعفای مقامات ارشد نظامی این کشور هیچ شکاف و اختلافی در ساختار قدرت به وجود نیامده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سی‌.ان.ان، این اظهارات عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه پس از استعفای تمامی مقام‌های ارشد نظامی ترکیه از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروی دریایی، هوایی و زمینی مطرح شد.

عبدالله گل تصریح کرد: تمامی کارها طبق برنامه انجام می‌شود و هیچ‌گونه خلا قدرتی در این کشور وجود ندارد.

ساعاتی پس از استعفای ژنرال "ایشیک کوشانر"، رئیس ستاد فرماندهی ارتش، عبدالله گل ژنرال "نجدت اوزل" را علاوه بر فرماندهی نیروی زمینی، به سمت کفیل ریاست ستاد فرماندهی ارتش تعیین کرد و انتظار می‌رود در نشست شورای عالی نظامی که فردا (دوشنبه) برگزار می‌شود، سمت وی رسما تائید شود.

"ایشیک کوشانر" طی نامه‌ای به همکاران خود نوشت که وی خواستار بازنشستگی پیش از موعد شده است، چرا که نمی‌تواند مانع از دادگاهی شدن و تحت پیگرد قرار گرفتن همکاران خود شود.

کوشانر در ادامه نوشت: حدود 250 تن از افسران ارتش به اتهام توطئه علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دستگیر شده‌اند و این برای ارتش ما رسوایی محسوب می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که با این اقدام دولت، ارتقای درجه 72 مقام ارشد ارتش متوقف شده است.

عبدالله گل در ادامه اظهارات خود خاطرنشان ساخت: دستور تشکیل هیات مستقلی از قضات را برای رسیدگی به این اتهامات صادر کرده‌ام و در اینجا اعلام می‌کنم که دولت دخالتی در این بازداشت‌ها نداشته است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: افرادی که کناره‌گیری خود را اعلام کرده‌اند به سن بازنشستگی رسیده بودند.

عبدالله گل تصریح کرد: هیچ‌کس نباید گمان کند که ترکیه دچار بحران شده است. اذعان می‌کنم آنچه که دیروز رخ داد، غیرمترقبه بود اما از این پس نیروی نظامی مقتدر ترکیه دوران جدیدی را تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: باید از وقوع چنین وقایعی در آینده جلوگیری کنیم. ترکیه نمی‌تواند به همین روش ادامه دهد. ترکیه باید قانون اساسی خود را بازنویسی کند.



نظر شما :