صالحی: چین هیچ بدهی‌ای به ایران ندارد

۰۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۹ کد : ۱۴۹۴۴ سرخط اخبار
وزیر امورخارجه گفت: بعد از تحقیقات فراوان درباره علل پیشرفت ملت‌ها محققان دریافتند که اخلاق، قانون‌گرایی و انسجام ملی و همچنین مقدم داشتن منافع ملی به منافع شخصی اصلی‌ترین دلیل پیشرفت ملت‌هاست.

به گزارش ایسنا علی‌اکبر صالحی که در بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: هدف امام، احیای دین در عصر حاضر بود و به دنیا نشان داد که دین نیز می‌تواند عاملی برای حرکت جامعه به سمت کمال و پیشرفت باشد.

وی افزود: در اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد و تغییر یک رکن اساسی است. تعهد از آن باب که به اصول کلی نظام و اهداف مقدس جمهوری اسلامی پایبند بوده و با همه کشورهایی که روابط خصمانه‌ای با جمهوری اسلامی ندارند ارتباط برقرار کند. البته باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی از این چرخه خارج است چراکه اساسا مشروعیتی ندارد.

وزیر امورخارجه با اشاره به فرازی از وصیت‌نامه امام خمینی(ره) به وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امام خمینی در وصیت‌نامه خود تاکید کردند از وابستگی به قدرت‌های بزرگ پرهیز کنید و فریب ظاهر زیبای آن را نخورید و همه دولت‌ها و ملت‌ها را به وحدت و دوستی دعوت کنید و این نکته را بدانید که انقلاب اسلامی ایران از تمامی انقلاب‌های دنیا جدا و متفاوت است.

صالحی با اشاره به رویکرد تداوم و تغییر در وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم است و همه به این دلیل ایران را پرچمدار جهان اسلام می‌دانند و به آن احترام می‌گذارند. تغییر نیز از این باب است که دایم باید تحولات سیاسی و تاکتیک‌های سیاست خارجی رصد شده و طبق آن با دنیا تعامل کرد و لزوم استفاده از شیوه‌های جدید با حفظ اصول کلی نظام یک اصل مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه تاکید کرد: هیچ حرکتی در خلاء رخ نمی‌دهد و قطعا نیازمند عامل و محرک است و این اتفاقاتی که در کشورهای منطقه رخ داده است، بی‌شک با الگوبرداری از انقلاب اسلامی و منویات دین مبین اسلام بوده است.

صالحی ادامه داد: کسانی که مدعی هستند انقلاب‌هایشان، انقلاب‌های مدرن است و آن‌ها دنبال شعار آزادی، عدالت و کرامت انسانی هستند باید بدانند که همه این موضوع‌ها از مسائل مورد تاکید اسلام است و در عمل هم می‌بینیم که در نتیجه انقلاب‌های کشورهای مختلف، دین‌گرایی و توجه مردم به اسلام بوده است.

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش در این سه دهه تحولات چشمگیری داشته و ما امید داریم برای آشنایی با حوزه سیاست خارجی و تعاملات بین‌المللی نیز در آموزش و پرورش بر ای دانش‌آموزان فکری شود.

صالحی با تاکید بر لزوم آموزش زبان عربی و انگلیسی در مدارس گفت: زبان و قدرت ارتباط با ملت‌ها یک موضوع مهم است و باید به این موضوع نه به روش فعلی که صرفا به قواعد و اصول صرفی توجه می‌شود توجه خاص داشت و لازم است مسیر آموزش زبان را به سمت مسیرهای کاربردی و قابل استفاده برای تکلم و برقراری ارتباط با ملت‌ها تغییر داد.

وزیر امورخارجه در پایان با اشاره به موضوع نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر شهریورماه سال گذشته سوخت گذاری شد و از آن مرحله به بعد وارد فاز جدیدی از عملیاتی شدن شد و وزیر انرژی روسیه چند روز پیش طی تماس تلفنی از تولید بخار و راه افتادن توربین‌های نیروگاه بوشهر خبر داد و امیدواریم با توجه به این موضوع هرچه سریع‌تر برق آن نیز به شبکه سراسری متصل شود.

چین هیچ بدهی‌ای به جمهوری اسلامی ایران ندارد

وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد بدهی چین به جمهوری اسلامی گفت: چین هیچ بدهی‌ای به ایران ندارد و تمامی مبالغ خود را به صورت یورو به ایران پرداخت می‌کند و جوسازی‌هایی که اخیرا رسانه‌های بیگانه برای نشان دادن تاثیرگذاری تحریم‌ها کرده‌اند، کاملا ساخته و پرداخته خود آن‌ها است و جمهوری اسلامی مقتدرانه در مسیر خود حرکت می‌کند.
 

نظر شما :