کاندیدای فرماندهی به ایران هشدار داد

۰۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۴۹۰۷ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: کاندیدای فرماندهی آتی ارتش آمریکا به ایران هشدار داد تا به دنبال تسلیحات هسته ای نبوده و از ناآرامی ها در عراق حمایت نکند زیرا در این صورت اشتباه محاسباتی جدی ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ژنرال مارتین دمسی که قصد دارد به زودی فرماندهی قدرتمند ترین ارتش جهان را در زمان کاهش بودجه و افزایش چالش هایی مانند جنگ های سایبری بر عهده گیرد گزارش داد: با طرح های جدید مشکلات افغانستان کمتر خواهد شد و از سوی دیگر فشار بر پاکستان برای مبارزه با گروه های تند روی آشوب طلب بیشتر خواهد شد. با این حال دمسی که اکنون فرماندی ستاد مشترک آمریکا را بر عهده دارد یکی از شدید ترین انتقاد های خود را در مورد ایران به کار برد.

وی مدعی شد، ایران با دنبال کردن اهداف هسته ای و تحرکاتی که در جنوب عراق دارد، اشتباه محاسباتی جدی برای آمریکا پدید آورده است. دمسی در ادامه مدعی شد شاید ایران به دنبال شرایطی همانند بیروت در عراق باشد و به دنبال ارسال این پیام است که نیرو های آمریکایی را از عراق بیرون می راند.

این در حالی است که طبق تعهدات انجام شده ایالات متحده باید تا پایان سال جاری میلادی نیرو های خود را از عراق خارج کند. موضوعی که با توجه به تاکید برخی نظامیان عراقی بر ناتوانی ارتش عراق در برقراری امنیت، به چالشی برای دولت نوری المالکی تبدیل شده که روابط نزدیکی با ایران دارد. دمسی در این زمینه گفت: به نظر من خروج نیرو ها میزان ریسک ها را افزایش می دهد اما تا زمانی که نیرو های ما در عراق باشند امنیت آنها را به طور کامل حفظ خواهیم کرد.

این در شرایطی است که اخیرا تعدادی از نیرو های آمریکایی در عراق کشته شدند و مقامات آمریکایی مدعی شدند جمهوری اسلامی در کشته شدن این نیرو ها نقش داشته است. با این حال ایران همواره ادعا های آمریکا در مورد تجهیز گروه های تندرو در عراق را تکذیب کرده است. 

نظر شما :