گورباچف آماده بازگشت به جهان سیاست شده است

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۴۸۹۲ سرخط اخبار
"میخائیل گورباچف " آخرین رئیس‌جمهوری شوروی سابق و نخستین رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده که می‌خواهد به عرصه سیاست بزرگ بازگردد و می‌تواند وزنه تعادلی برای «حکومت دوگانه میدویدیف-پوتین» شود.
 
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نووی یه ایزوستیا»، "میخائیل گورباچف " آخرین رئیس‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی و نخستین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در سن هشتاد سالگی اعلام کرده است که می‌خواهد به عرصه سیاست بزرگ بازگردد.

این سیاستمدار کهنه‌کار روس اگرچه به تازگی عمل جراحی سختی روی ستوان فقرات خود انجام داده، خود را در شرایطی می‌بیند که بتواند به نیروی سیاسی تبدیل گردد تا وزنه تعادلی برای به قول خودش «درشکه دو اسبه» پوتین-میدویدیف شود.

این در حالی است که گورباچف نسبت به هر دو نفر (رئیس‌جمهوری و نخست وزیر کنونی روسیه) احساس خوبی داشته و با بسیاری از افکار آنها موافق است.

وی اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه «پراودا» با یادآوری سال 1996 که پوتین در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری از وی حمایت کرد، گفت: من به خوبی ولادیمیر پوتین را می‌شناسم و او با من همفکری خوبی دارد و در چهار سال نخست ریاست‌جمهوری من، اقدامات زیادی در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اجتماعی انجام داده که همه از آن آگاه هستند.

این رئیس‌جمهوری سابق معتقد است که پوتین نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی روسیه شرکت کند و بهتر است تا جایگاهی مانند «رئیس دادگاه قانون اساسی» را برعهده بگیرد.

به عقیده گورباچف، روسیه دیگر به «ارابه دو اسب پوتین-میدویدف» نیاز ندارد. کشور به یک طرح اجتماعی-دموکراتیک تازه احتیاج دارد که بتواند قبل از هر چیز منافع مردم و سیاستمداران و مردم و تجار را با هم هماهنگ کند.

البته کارشناسان با دیده تردید به دورنمای سیاسی گورباچف نگاه می‌کنند. به گفته آنان، او 15 سال است که تلاش می‌کند تا به عرصه سیاست بازگردد، ولی تلاشش نتیجه نداشته است. گورباچف در سال 1996 توانست تنها رای 51 درصد از مردم روسیه را بدست آورد و بعید است که بتواند اکنون محبوبیت بیشتری بدست آورد.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی مرکز سنجش افکار عمومی روسیه در ماه مارس، نه تنها تعداد کسانی که نسبت به گورباچف احساس خشم دارند، بلکه آنهایی که به او احترام بگذارند، هم بطور قابل توجهی کاسته شده است.


نظر شما :