مبارک علنی محاکمه می‌شود

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۴۸۹۱ سرخط اخبار
در یک عقب‌نشینی آشکار در برابر انقلابیون مصر که خواستار محاکمه سران سابق رژیم هستند، عصام شرف تاکید کرد که "حسنی مبارک " به طور علنی محاکمه خواهد شد.
 
به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصری الاهرام، در عقب‌نشینی آشکار عصام شرف نخست وزیر دولت موقت مصر روز گذشته سرانجام به خواسته تظاهرات‌کنندگان مصری تن داد.

* تاکید بر محاکمه سران سابق رژیم از جمله حسنی مبارک

عصام شرف در نشست دیروز (دوشنبه) خود با اعضای کابینه‌اش جهت بررسی بحران کنونی حاکم بر کشور تاکید کرد که مسئله محاکمه سران سابق رژیم از جمله حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر همچنان به قوت خود باقی است.

* دور کردن بقایای رژیم سابق از دستگاه‌های دولتی

عصام شرف همچنین در نشست روز گذشته با اعضای کابینه‌اش برای اداره بحرانی که مصر هم اکنون با آن مواجه است، همچنین بر دور کردن تمام بقایای رژیم گذشته از پست‌ها و مسئولیت‌های دولتی و برکناری آنها ار تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تاکید کرد.

* تحقیق درباره تشکل‌های دریافت‌کننده کمک خارجی

در پایان این جلسه بیانیه‌ای صادر شد که در آن شرف بر اجرای تحقیقات سریع و فوری درباره جمعیت‌ها و تشکل‌هایی که از خارج کمک‌های مالی دریافت می‌کنند،‌ تاکید کرده بود.

* حمایت از خانواده‌های شهدای انقلاب

این بیانیه همچنین تاکید کرد: دولت هیچ‌گاه از خانواده‌های شهدای انقلاب که جان خود را برای انقلاب و تحقق آزادی و دمکراسی در مصر فدا کردند، چشم پوشی نخواهد کرد.

* تشکیل کمیته‌ای از وکلا برای ارائه مشاوره‌های قانونی

در همین راستا دادستانی مصر نیز اعلام کرد که قضایای کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری را با جدیت بسیار دنبال خواهد کرد و کمیته‌ای از وکلای زبده تشکیل شده تا مساعدت‌های قانونی لازم و مورد نیاز در این زمینه را به خانواده‌های شهدا ارائه دهند.

* مشروع بودن تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های مسالمت‌آمیز

غیر از آن دولت شرف اعلام کرد که تمام تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های مسالمت‌آمیز صورت گرفته در کشور قانونی بوده ‌با این حال از شهروندان مصری خواسته می‌شود، با حفظ بیش از پیش آرامش خود به دولت فرصت کافی و لازم جهت تحقق خواسته‌هایشان را بدهند.

* مبارزه با انواع فساد

نشست وزرای کابینه شرف همچنین بر لزوم مبارزه با تمام انواع فساد از جمله فساد مالی و اداری در دستگاه‌های مختلف دولتی تاکید کرد.

* گفت‌وگو با تمام جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی

نشست روز گذشته دولت انتقالی مصر به ریاست عصام شرف با درخواست دولت از انقلابیون جهت حفظ انقلاب مقدس خود و جلوگیری از تحریف و مصادره آن برای تحقق اهداف شرافتمندانه‌اش و تاکید بر مذاکره و گفت‌وگو با تمام جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی مصر جهت تحقق خواسته‌های انقلابیون به پایان رسید.

*نظارت پارلمان آینده بر بودجه نیروهای مسلح بلامانع است

از سوی دیگر سرتیپ "محمد العصار " عضو شورای عالی نظامی مصر که اداره امور کشور را از زمان سرنگونی رژیم مبارک بدست دارد،‌ گفت: مشکلی نمی‌بیند که پارلمان آینده مصر بر بودجه ارتش و نیروهای مسلح مصر نظارت داشته باشد.

* تعویق محاکمه وزیر سابق داخلی مصر

بیانیه کابینه عصام شرف درحالی منتشر می‌شود و او خود را ملزم به محاکمه سران رژیم سابق می‌نماید که روز گذشته قرار بود، حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی مصر به همراه 6 نفر از معاونانش به اتهام دست داشتن در کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری طی انقلاب 25 ژانویه محاکمه شده و جریان محاکمه برای اولین بار از تلویزیون مصر مستقیم پخش شود، اما در آخرین ساعات دادگاه تجدید نظر محاکمه العادلی را به تعویق انداخت.

* محاکمه العادلی با مبارک

دادگاه تجدید نظر مصر اعلام کرد: علت تعویق محاکمه وزیر سابق داخلی مصر را تشابه اتهامات وارده به وی و مبارک در دست داشتن به کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری اعلام کرد و در نتیجه تصمیم گرفت تا محاکمه العادلی و مبارک در یک روز یعنی سوم ماه آینده برگزار شود.

* تاکید انقلابیون بر ادامه اعتصاب‌ها و تظاهرات تا تحقق خواسته‌ها

در همین راستا اعتصاب‌کنندگان التحریر بر ادامه اعتصاب‌ها و تظاهرات‌ خود تا تحقق خواسته‌هایشان تاکید کرده و از دولت شرف خواستار تحقیق سریع و فوری در حادثه العباسیه شدند که در اثر آن 308 شهروند مصری مجروح شدند.

* پاسخ حوادث العباسیه جمعه داده خواهد شد

تظاهرات‌کنندگان مصری تاکید کردند: انقلابیون التحریر حوادث العباسیه را روز جمعه و با تظاهرات میلیونی و کوبنده خود پاسخ خواهد داد.

نظر شما :