استقبال عربستان از گفت‌گوی مستقیم با ایران

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۴۸۹۰ سرخط اخبار
یک منبع دولتی سعودی با مثبت خواندن اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران درباره عربستان تاکید کرد که ریاض از گفت‌وگوی مستقیم با تهران به عنوان بازیگر اصلی در منطقه استقبال می‌کند.
 
به گزارش فارس، روزنامه الوطن عربستان به نقل از یک منبع دولتی سعودی اعلام کرد عربستان از اظهارات اخیر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران درباره امکان رفع سوء تفاهم‌ها بین دو کشور درباره حوادث منطقه از طریق رایزنی بین یکدیگر استقبال می‌کند.

این منبع سعودی ادامه داد: عربستان اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور در نشست خبری اخیر با همتای انگلیسی خود در ریاض را نیز تایید می‌کند مبنی بر اینکه عربستان از ادامه گفت‌وگوی مستقیم با طرف ایرانی استقبال می‌کند بدون اینکه نیاز باشد این گفت‌وگوها در کشورهای دیگر انجام شود.

منبع دولتی عربستان با مثبت اعلام کردن اظهارات صالحی گفت: این راهی است که ایران باید همواره در ارتباط با کشورهای همسایه در پیش بگیرد و به استقلال آنها احترام گذارد.

وی پر رنگ شدن فضای بی‌اعتمادی بین دو کشور را در آنچه تناقض اظهارات مقامات ایرانی خواند معرفی و ادعا کرد: ایران یک بار اظهارات مثبتی بیان می‌کند اما به دنبال آن اظهاراتی منفی می‌آید.

منبع سعودی ادعا کرد: این در حالی است که تهران تمایل دارد از همه مسائل برای منافع خود استفاده کند بدون اینکه منافع مردم این کشورها را در نظر بگیرد.

این منبع تاکید کرد: ما در عربستان تنها منتظر بیان اظهارات نیستیم بلکه ایران برای ارتباط باید گام‌های عملی بردارد و سیاست‌های آشکار داشته باشد تا فضای بی‌اعتمادی کنونی رفع شود و ما از هر گام مثبتی استقبال می‌کنیم.

منبع سعودی با اساسی خواندن نقش ایران در منطقه ادعا کرد: نقش کنونی این کشور نقش مثبت و قابل انتظاری که از کشور بزرگی همچون ایران انتظار می‌رود نیست.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه نوزدهم تیر ماه گذشته در حاشیه مراسم بیست و نهمین سالگرد ربایش 4 دیپلمات ایرانی در لبنان در جمع خبرنگاران درباره روابط تهران و ریاض گفت: ما با عربستان از لحاظ روابط دوجانبه واقعاً مشکل خاصی نداریم.

وی ادامه داد: مشکلی که بین ما و عربستان وجود دارد دیدگاه‌های ما به مسائل و تحولات منطقه است که نیازمند رایزنی‌ها بین دو کشور است که بتواند سوء تفاهمات موجود را برطرف کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عربستان را کشوری مهم در منطقه خواند که جایگاه مهمی در منطقه، جهان اسلام و دنیا به لحاظ اقتصادی دارد و افزود: روابط خوب و دیرپایی همواره با عربستان داشتیم.

وی ادامه داد: سوء تفاهماتی که اخیراً بر اثر تحولات منطقه‌ای رخ داده به اعتقاد من قابل رفع است. ما باید به دنبال شیوه‌ای باشیم که چگونه این رایزنی‌ها را انجام دهیم. نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. در حال رایزنی هستیم و انشاءالله در آینده رایزنی لازم را با عربستان در ارتباط با مسائل منطقه داشته باشیم.


نظر شما :