آلمان عربستان را علیه ایران تجهیز می کند

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۴۸۷۸ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: کارشناسان نظامی و منابع دیپلماتیک می گویند، اقدام اخیر آلمان در فروش تسلیحات به عربستان تنها به دلیل تجهیز عربستان در مقابل ناآرامی های منطقه ای و داخلی نبوده و هدف اصلی آن افزایش توانمندی های تسلیحاتی ریاض در برابر تهران بوده است. هرچند تصمیم برلین برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان موجی از انتقاد های داخلی را به همراه داشت اما آلمان این قرار داد را به امضاء رساند و از عدم مخالفت ایالات متحده یا اسرائیل به عنوان توجیحی برای صحیح بودن رویکرد خود استفاده کرد.

به عقیده یکی از نویسندگان روزنامه آلمانی دای زت، برلین با فروش تانک های جنگی به عربستان در واقع به همراه آمریکا و اسرائیل پیامی را برای ایران ارسال کرد با این مضمون که قدرت دفاع نظامی در عربستان رو به افزایش است. به گزارش آی پی اس نیوز ، آوی پریمور، سفیر سابق اسرائیل در برلین نیز با این دیدگاه موافق است.

به گفته وی عربستان سعودی می تواند از دیگر تجهیزات نظامی برای مقابله با ناآرامی های داخلی استفاده کند و نیازی به تجهیزات فروخته شده است سوی آلمان برای این منظور ندارد. به عنوان مثال عربستان در اقدام اخیر نظامی در مورد بحرین از تانک های سبک تر نظامی استفاده کرد که پیش تر آنها را ازآمریکا خریداری کرده بود اما هدف از تانک های سنگین خریداری شده از آلمان می تواند هدفی افزاش قدرت نظامی در برابر ایران باشد.  و به گفته سفیر سابق اسرائیل در آلمان، هرچند اسرائیل و عربستان هنوز اختلافاتی دارند اما آنها در مورد ایران یک نگرانی مشترک دارند و این در حالی است که اخیرا روابط تهران و ریاض رو به وخامت گذاشته است.

از سوی دیگر اسرائیل هم از تجهیز نظامی عربستان با هدف مقابله با ایران راضی به نظر می رسد چرا که ایران همواره اسرائیل را به نابودی تهدید می کند.


نظر شما :