توافقات تازه روسیه و آذربایجان بر سر رادار قبله

۰۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۴۸۵۸ سرخط اخبار

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: 'آناتولی سردیکف' وزیر دفاع این کشور برای دیدار و مذاکره با مقام های ارشد جمهوری آذربایجان در زمینه همکاری های دوجانبه نظامی و دفاعی به ویژه تمدید مدت اجاره پایگاه راداری قبله روز یکشنبه عازم باکو شد.

به گزارش ایرنا به نقل از این وزارتخانه، سردیکوف در سفر به جمهوری آذربایجان با 'الهام علی اف' رییس جمهوری این کشور درباره وضعیت همکاری های دو کشور در امور دفاعی دیدار خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، وزیر دفاع روسیه همچنین قرار است در این سفر با ژنرال 'صفر آبی اف' همتای آذری خود در زمینه وضعیت فعلی و چشم انداز نیروهای نظامی و نیز همکاری های فنی در حوزه فعالیت های نظامی و دفاعی مذاکره کند.

همچنین قرار است در سفر کاری وزیر دفاع روسیه به باکو، وی و همتای آذری اش از پایگاه رادار 'قبله' آذربایجان نیز بازدید کنند.

به عقیده کارشناسان، مذاکره درباره تمدید مدت اجاره پایگاه رادار 'قبله' محور اصلی مذاکرات و دیدارهای سردیکوف وزیر دفاع روسیه از باکو را تشکیل می دهد و روسیه قصد دارد حداقل تا سال آینده میلادی این پایگاه را در اختیار داشته باشد.

پایگاه راداری 'قبله' به عنوان بخشی از سامانه دفاع ضد موشکی روسیه، محدوده ای به وسعت شش هزار کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد و قادر است تمام منطقه آفریقای شمالی، خاور نزدیک و آسیای مرکزی را تا اقیانوس هند تحت کنترل بگیرد.

این پایگاه در حال حاضر نیاز به بازسازی و به روز کردن تجهیزات دارد و روسیه درصورت تمدید اجاره پایگاه به این کار اقدام خواهد کرد.

گفته می شود درصورتیکه جمهوری آذربایجان برای تمدید اجاره این پایگاه از سوی روسیه مبلغ اجاره بالایی را پیشنهاد کند، این امکان وجود دارد که روسیه کلا از آن صرف نظر کند.


نظر شما :