ایران آذربایجان را بر سر لغو نکردن روادید تهدید کرد

۰۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۴۸۲۷ سرخط اخبار
 علی حسن اف ـ رییس بخش سیاسی و اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان ـ خبر روزنامه ترکیه‌یی "تودیز زمان" را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه جهانی سحر از باکو گزارش داد روزنامه ترکیه‌یی "تودیز زمان" به نقل از علی حسن اف نوشته بود که ایران تهدید کرده است در صورتی که آذربایجان رژیم روادید را برای ترکیه لغو کند اما برای ایران لغو نکند، تهران نیز اجازه استفاده از خاک خود برای ارتباط نخجوان وآذربایجان را نخواهد داد.

رییس بخش اجتماعی ـ سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان با تکذیب این خبر به خبرگزاری آپا گفت: خبرنگار ترکیه‌یی اظهارات وی را تحریف کرده است.

حسن اف افزود: من گفتم که هم ترکیه و هم ایران رژیم روادید را برای اتباع آذربایجان لغو کرده‌اند و ما نیز باید برای هر دو کشور به طور هم‌زمان روادید را لغو کنیم اما از لحاظ فنی به‌ویژه نهادهای ذی‌ربط مرزی آمادگی این کار را ندارند.

اغلب ناظران سیاسی معتقدند خودداری جمهوری آذربایجان از لغو روادید برای ایران و ترکیه بیش‌تر ناشی از انگیزه‌های مالی است.

پیش از این روزنامه ترکیه‌ای مزبور از علی حسن اف نقل کرده بود: "جمهوری آذربایجان تحت فشار است که هم‌زمان رژیم ویزا را با ترکیه و ایران لغو کند. اما باکو حاضر نیست در شرایط فعلی با ایران لغو روادید کند!"

بر اساس خبر تکذیب شده "تودیز زمان" علی حسن اف افزوده بود: "باکو برای لغو روادید با ترکیه مشکلی نمی‌بیند. اما ایران اصرار دارد که لغو روادید با ترکیه باید هم‌زمان با لغو روادید با ایران باشد و اگر این گونه نباشد ارتباط جمهوری آذربایجان با نخجوان را برقرار نخواهد کرد."

هم ایران و هم ترکیه به‌طور یک‌جانبه اخذ روادید با جمهوری آذربایجان را لغو کرده‌اند. مقامات ترکیه و ایران بارها از تاخیر باکو در لغو متقابل روادید اظهار ناخرسندی کرده‌اند.


نظر شما :