جزئیات مذکرات پترائوس با مقامات ترکیه

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۴۷۹۹ سرخط اخبار
یکی از نشریات چپ گرای ترکیه که به نزدیکی با محافل نظامی این کشور نیز شناخته می شود، جزئیات موضوعات مورد مذاکره رئیس آتی سیا در سفر اخیرش به ترکیه با مقامات آنکارا را منتشر کرد.

به گزارش فارس، نشریه آیدین لیک ترکیه در گزارشی پیرامون سفر اخیر ژنرال دیوید پترائوس رئیس آتی سیا به ترکیه، از جزئیات این سفر و تماس های وی با مقامات آنکارا پرده برداشت.

آیدین لیک با تاکید بر اینکه به جزئیات مذاکرات پترائوس فرمانده سابق نیروهای خارجی در افغانستان با مقامات ترکیه دست یافته، رئوس این موضوعات را در هفت ماده شامل 1- نقش جدید ترکیه در افغانستان، شمال عراق و دوره جدید در عراق، 2 - دیپلماسی سوریه و دلایل نظامی، 3 - ارزیابی اولیه پرونده های محتمل مربوط به کردهای ترکیه در سازمان ملل، 4 - هماهنگی در تقسیم اطلاعات نظامی و غیرنظامی در منطقه، 6 - ارزیابی اولیه در زمینه تقسیم اطلاعات تکنولوژیکی و 7 - برنامه ریزی ویژه برای حرکت مشترک در زمینه اطلاعات نظامی عنوان کرد.

آیدین لیک تصریح کرد که ژنرال پترائوس در مدت 24 ساعتی که در ترکیه بود، با احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه و ژنرال ایشیک کوشانر رئیس ستاد مشترک ترکیه دیدار و هفت مورد مذکور را به بحث و مذاکره گذاشت.

آیدین لیک نوشت که در مورد ماده اول پترائوس از نیروهای مسلح ترکیه خواست تا با توجه به اینکه در افغانستان و در کنار سایر نیروهای خارجی، فراتر از انتظارات متفقین عمل کرده، لذا مدت ماموریت نیروهای ترکیه ای را تمدید و حوزه مسئولیت این نیروها در افغانستان را توسعه دهند.

پترائوس در مورد ماده دوم از ترکیه خواست تا به اتفاق آمریکا در شمال عراق مسئولیت بپذیرد و در صورت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، تامین امنیت این منطقه را عهده دار شود.

در مورد ماده سوم نیز پترائوس از ترکیه خواست تا در صورت مداخله احتمالی نظامی علیه سوریه، آنکارا از پروژه های آمریکا در این خصوص حمایت کند. پترائوس همچنین خواست تا ترکیه دیپلماسی موثری در قبال سوریه دنبال کرده و پیام های آمریکا را از این طریق به سوریه برساند.

پترائوس در مورد ماده چهارم از ترکیه خواست تا در حل مسئله اکراد این کشور همگام با آمریکا حرکت کند و مطالبات گروه های کرد در سطح سازمان ملل مطرح شود.

در حالی که پیش از این تقسیم اطلاعات بین آمریکا و ترکیه به طور یک جانبه و با حمایت آمریکا صورت می گرفت، پترائوس در این زمینه از ترکیه خواست تا طرح های گسترده اطلاعاتی در منطقه با همکاری دو طرف دنبال شود.

پیش از آمریکا در زمینه اطلاعاتی از ترکیه به صورت ارائه بسته های اطلاعاتی حمایت می کرد که ترکیه از آمریکا خواست تا از این پس به اطلاعات به طور زنده و از طریق ماهواره دسترسی داشته باشد.

و سرانجام پترائوس از ترکیه خواست تا در عملیات های برون مرزی خود به حساسیت های آمریکا توجه داشته باشد.

نظر شما :