پايان تورخاورميانه‌اى چنى

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۱۷ آمریکا
ديک چنى در تور خاورميانه‌اى خود که با هدف غلبه بر شبهات کشورهاى عرب نزديک به واشنگتن در مورد استراتژى نظامى آمريکا براى تامين امنيت بغداد و اطمينان به مقامات اين کشورها در مورد توانايى نورى المالکى، نخست‌وزير عراق، براى رهبرى اين کشور صورت گرفت، به کشورهاى عراق، امارات، عربستان، مصر و اردن سفر کرد.
پايان تورخاورميانه‌اى چنى

ديک چنى، معاون رئيس جمهور آمريکا، در پايان سفر خاورميانه‌اى خود که از عراق آغاز شد و در شهر عقبه اردن پايان يافت، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ديدار کرد.

پادشاه اردن، در اين ديدار به چنى هشدار داد که زمان براى اجراى طرح صلح اعراب براى خاتمه درگيرى‌ها ميان اسرائيل و فلسطين رو به اتمام است. ملک عبدالله دوم که از رهبران نزديک به آمريکا در منطقه خاورميانه محسوب مى‌شود، همچنين در اين ديدار خواستار جستجوى راه‌حلى ديپلماتيک براى پرونده هسته‌اى ايران شد.

پادشاه اردن، در اين ديدار که در شهر ساحلى عقبه صورت مى‌گرفت، به چنى گفت: «اردن از هر گونه راه‌حل صلح‌آميزى در مورد پرونده هسته‌اى ايران که موجب کاهش تنش در منطقه خاورميانه شود، حمايت خواهد کرد.»

ملک عبدالله دوم، همچنين در مورد طرح صلح اعراب براى حل اختلافات موجود ميان فلسطين و اسرائيل که نخستين بار در سال 2002 مطرح شده بود و بار ديگر در جريان اجلاس سران کشورهاى عرب در رياض احيا شد، به چنى گفت: «اين طرح صلح هنوز بهترين شانس براى پيشرفت صلح در منطقه خاورميانه و پايان دادن به درگيرى‌هاى ديرينه ميان اعراب و اسرائيل است.» به گفته ملک عبدالله، عدم ايجاد يک صلح پايدار در منطقه خاورميانه موجب محبوبيت تفکرات افراطى و بنيادگرايانه در جهان اسلام خواهد شد.

ديک چنى روز يکشنبه نيز با حسنى مبارک رئيس‌جمهور مصر درباره وضعيت عراق و چگونگى مهار بحران خشونت‌هاى قومى و مذهبى در اين کشور ديدار کرد. هدف از مذاکرات چنى و مبارک، کمک به ورود اقليت سنى عراق به فضاى سياسى شکننده اين کشور بود. چنى در جريان سفر چند ساعته‌ خود به مصر با حسين طنطاوى وزير دفاع اين کشور نيز ديدار کرد.

ديک چنى در تور خاورميانه‌اى خود که با هدف غلبه بر شبهات کشورهاى عرب نزديک به واشنگتن در مورد استراتژى نظامى آمريکا براى تامين امنيت بغداد و اطمينان به مقامات اين کشورها در مورد توانايى نورى المالکى، نخست‌وزير عراق، براى رهبرى اين کشور صورت گرفت، به کشورهاى عراق، امارات، عربستان، مصر و اردن سفر کرد. چنى همچنين در جريان اين سفر، از عرشه ناو آمريکايى جان سي. استينز در خليج فارس، براى سربازان آمريکايى سخنرانى کرده بود.

 

در حالى که کشور عربستان و شخص ملک عبدالله يکى از مهم‌ترين متحدان آمريکا در جهان عرب به شمار مى‌رود، اما طى ماه‌هاى اخير اين کشور نشانه‌هايى مبنى بر ترديد خود در مورد کارايى طرح پرزيدنت بوش براى تامين امنيت عراق و افزايش حضور نيروهاى آمريکايى در اين کشور بروز داده است.

ملک عبدالله همچنين پيش از اين گفته بود که از نظر او نورى المالکى رهبرى ضعيف براى عراق به شمار مى‌رود و پيوندهاى نزديکى که او با احزاب شيعه نزديک به ايران دارد، او را در برقرارى ارتباط و جلب اطمينان اقليت سنى عراق ناتوان ساخته است. اکثريت جمعيت عربستان داراى مذهب سنى هستند و اين کشور طى ماه‌هاى اخير نگرانى خود را از افزايش قدرت شيعيان در منطقه خاورميانه به طرق گوناگون ابراز داشته است.

چنى در ديدار روز شنبه خود با ملک‌ عبدالله، پادشاه عربستان، در قصر تابستانى او واقع در شهر تبوک مورد استقبال سلطان بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان، معاون نخست وزير و وزير دفاع، سعودالفيصل وزير امور خارجه، سلمان بن سلطان دستيار دبيرکل شوراى امنيت ملى در امور امنيتى و اطلاعاتى، عادل الجبير سفير عربستان در آمريکا و ديگر مقام‌هاى نظامى و غيرنظامى اين کشور قرار گرفت.

پس از مراسم استقبال رسمى از چنى در فرودگاه تبوک و استقبال ملک عبدالله از چنى در کاخ تابستانى، ملک عبدالله از چنى حال بوش پدر را جويا شد. جرج بوش پدر طى دوران رياست جمهورى خود در و در جريان جنگ خليج فارس، يک ائتلاف بزرگ بين‌المللى با حضور کشورهاى عربى چون عربستان سعودى براى مقابله با تجاوز صدام حسين به خاک کويت در سال 1991 تشکيل داده بود.  چنى که وزارت دفاع بوش پدر را در کابينه او به عهده داشت، در پاسخ به ملک عبدالله از وضعيت روحى و فيزيکى خوب بوش پدر خبر داد و گفت: «او هنوز هم آماده بيرون پريدن از هواپيما است.» جرج بوش پدر که اکنون 82 ساله است، به مناسبت تولد 80 سالگى‌اش از هواپيمايى در ارتفاع 13 هزارپايى پايين پريد و با چتر در محوطه کتابخانه‌اش در تگزاس فرود آمد.

لى آنا مک‌برايد، سخنگوى چنى، در فرودگاه عقبه به خبرنگاران گفت که چنى ديدار بسيار خوبى با ملک عبدالله داشته است. «ديک چنى و ملک عبدالله درباره طيف وسيعى از موضوع‌هاى منطقه‌اى با يکديگر مذاکره کردند و اين ديدار در جهت تحکيم و تقويت دوستى‌ قديمى ميان دو کشور نقش خوبى ايفا کرد.»

سفر ديک چنى به عربستان سعودى و ديگر کشورهاى عرب حوزه خليج فارس به منظور جلب حمايت جدى‌تر اين کشورها از آشتى ملى در عراق و مقابله با درگيرى‌هاى مذهبى ميان گروه‌هاى شيعه و سنى صورت مى‌گيرد. مقابله با گسترش نفوذ ايران در منطقه که موجب نگرانى آمريکا و کشورهاى سنى عرب منطقه شده است نيز از ديگر محورهاى مذاکرات چنى در منطقه است

سفر چنى به کشورهاى مصر، عربستان و اردن، هم‌زمان با درخواست دولت عراق از از اين سه کشور براى کمک به ايجاد ثبات و امنيت در عراق صورت مى‌گيرد.

دولت عراق از اين سه کشور خواسته است تا در زمينه برنامه آشتى ملى عراق اقدامات بيشترى انجام دهند و با فعاليت بيشتر مشارکت سياسى خود را در اين برنامه افزايش دهند. دولت عراق همچنين از قاهره، رياض و اردن خواسته است در چارچوب اجراى توصيه‌هاى کنفرانس شرم‌الشيخ مشارکت خود را در زمينه اولويت‌هاى بازسازى موسسات و نهادهاى اين کشور افزايش دهند. بغداد در واکنش به اتهامات پنهان مصر، عربستان و اردن به دولت نورى المالکى درباره قوم‌گرايى و جانبدارى از شيعيان و بى‌توجهى به اقليت سنى عراق، چنين درخواستى را کرده و نخست‌وزير عراق با ارسال پيامى به رهبران اين سه کشور خواستار پايان اتهامات و افزايش حضور ديپلماتيک کشورهاى عربى در بغداد و آغاز گفتگوها ميان همه طرف‌هاى عراقى با هدف مشارکت پويا در راه آشتى ملى شده است.


نظر شما :