هشدار جورزاليم پست به اوباما

با هر ابزارى جلوى ايران را بگيريد!

۲۹ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۳ کد : ۹۳۸۷ اخبار اصلی
باراک اوباما و ايران. نام رئيس‌جمهورى آمريکا اين روزها بيش از هر زمان ديگرى با نام ايران گره خورده است. ايران و برنامه هسته‌اى اين کشور دست از سر باراک اوباما برنمى‌دارد. با برگزارى انتخابات ميان‌دوره‌اى و راهيابى جمهورى‌خواهان به کنگره هم بر حجم اين فشارها بر اوباما افزوده شده است.
با هر ابزارى جلوى ايران را بگيريد!

ديپلماسى ايرانى: باراک اوباما و ايران. نام رئيس‌جمهورى آمريکا اين روزها بيش از هر زمان ديگرى با نام ايران گره خورده است. ايران و برنامه هسته‌اى اين کشور دست از سر باراک اوباما برنمى‌دارد. با برگزارى انتخابات ميان‌دوره‌اى و راهيابى جمهورى‌خواهان به کنگره هم بر حجم اين فشارها بر اوباما افزوده شده است. روزنامه اسرائيلى جورزالم پست هم درست مانند بسيارى از رسانه‌هاى غربى که باراک اوباما را به موضع‌گيرى جديد عليه تهران ترغيب مى‌کنند، در يادداشتى ادعا مى‌کند که ايران و آمريکا در حال حاضر بر سر دو راهى عجيبى گرفتار آمده‌اند.

اين روزنامه در اين باره مى‌نويسد: دولت باراک اوباما بايد استراتژى جديدى را براى مهار برنامه هسته‌اى ايران از ميان گزينه‌هاى موجود روى ميز انتخاب کند. دو سال از عمر باراک اوباما مى‌گذرد و در اين بازه زمانى دولت توانسته است با تحريم‌هايى که بر ايران روا داشته به پيشرفت‌هايى هم در اين پرونده دست يابد. با اين همه هنوز براى مهار برنامه ايران کارهاى بسيارى بايد انجام شود. با وجود تحريم‌هاى نفس‌گير ايران همچنان به برنامه هسته‌اى خود ادامه مى‌دهد. جورزالم پست در بخشى از اين يادداشت مغرضانه مى‌نويسد: ايران همچنان در مسائل داخلى لبنان دخالت مى‌کند و البته به غنى سازى اورانيوم هم ادامه مى‌دهد.

اين روزها ظاهرا ايران، امريکا را تهديدى براى برنامه هسته‌اى خود نمى‌داند. واشنگتن در حال حاضر بايد به استراتژى‌هايى دست بزند که توافقنامه‌هاى بين‌المللى براى تحت تاثير قرار دادن برنامه هسته‌اى ايران را به تاثيرگذارى نزديک‌تر کند. همزمان بايد براى ادامه روند مقاومت از سوى ايران هم راهکارى انديشيد و به نوعى تبعات بيشترى را متوجه تهران کرد.

نويسنده اين يادداشت براى جورزالم پست هم از طيف تندروهايى است که اعتقاد دارند تحريم‌هاى اقتصادى ايران شايد به نوعى در حجم و اندازه خود موثر واقع افتاده باشند اما در حقيقت فلج کننده و دست و پا گير نيستند. اين تحريم‌ها به نوعى بر بخش انرژى ايران تاثيرگذار بوده‌اند اما تهران هنوز هم مى‌تواند بخش قابل توجهى از نفت توليدى خود را به چين، ترکيه و هندوستان هم بفروشد. تحريم‌ها به نوعى تهران را وادار به کاهش توليد نفت و ديگر يارانه‌هاى پرداختى کرده است. پيش بينى مى‌شد که اين حرکت به نوعى ايرانى‌ها را به خيابان‌ها بکشاند که البته اين امر محقق نشد. جورزاليم پست در اين خصوص مى‌نويسد: حاشيه‌هاى انتخابات رياست جمهورى در ايران در سال گذشته نشان داد که دولت به راحتى تغيير رويه نمى‌دهد. ايران اندک اندک تاثير تحريم‌ها را احساس مى‌کند و همزمان خود را براى احتمال رويارويى با ايالات متحده يا اسرائيل هم مهيا مى‌کند. واشنگتن فروش هرگونه سلاح به ايران را ممنوع اعلام کرده و در اين چنين فضايى است که تهران با وجود تمامى اين تحريم‌ها همچنان به تجهيز سيستم موشکى خود ادامه مى‌دهد. موشک‌هاى زمين به هواى ايران هر روز با تکنولو‍ژى جديدترى به ميدان مى‌آيند. ايرانى‌ها به دنبال افزودن بر توان دفاعى خود هستند تا در شرايط حمله واشنگتن يا تل‌آويو در جامه دفاع فروروند.

جورزالم پست در ادامه ادعا مى‌کند که ايران ترجيح مى‌دهد امريکا را در مناقشه‌هاى منطقه خاورميانه درگير ببيند تا بدين ترتيب براى ادامه برنامه هسته‌اى خود زمان بيشترى را خريدارى کند. ايرانى‌ها به خوبى مى‌دانند که افکار عمومى در ايالات متحده از حضور نظامى اين کشور در افغانستان و عراق به ستوه آمده و دقيقا به همين دليل از عدم حمله آمريکا به خاک خود مطمئن است. اوباما تنها زمانى مى‌تواند حمايت افکار عمومى را در اين نبرد با خود داشته باشد که ايران تهديدى جدى براى اين کشور باشد. جورزاليم پست در ادامه مى نويسد: ايران تمام تلاش خود را به کار مى‌گيرد تا مانع از خشمگين کردن امريکا در ملاعام شود. در شرايطى که اوباما ايران را محدود نکند و يا در ملاعام از تهديد نظامى سخن نگويد، بى‌شک ايران هم به عدم سخت‌گيرى‌هاى واشنگتن دل خوش مى‌کند.

اين روزنامه در ادامه به گزارش جديد ويکى ليکس اشاره مى‌کند و مى نويسد که ايرانى‌ها در به خشونت کشيدن عراق نقش جدى بازى مى‌کنند. در حال حاضر اوباما بايد خشونت بيشترى را وارد ادبيات خود کند و البته چندان خشن عمل نکند. بى‌توجه به عزم باراک اوباما بايد اعتراف کنيم که مجموعه‌اى از تنش‌هاى داخلى و خارجى در حقيقت دست اوباما را براى حمله بسته است. بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل در جريان آخرين حضور خود در ايالات متحده تاکيد کرد که اوباما بايد براى مقابله با ايران دست به سلاح شود. بى‌بى در اين ديدار حتى هشدار داد که اگر ايالات متحده وارد بازى نشود، اسرائيل خود دست به کار حمله خواهد شد.

باراک اوباما متاسفانه بايد ميان گزينه‌هايى که هيچ‌کدام هم مطلوب نيستند يکى را انتخاب کند. البته هيچ‌کدام از اين راهکارها هم نمى‌توانند از پس برنامه هسته‌اى ايران برآيند. اما شايد ترکيبى از اين راهکارها بتواند در تغيير رويه تهران تاثيرگذار باشد.  

نخستين راهکار وابسته به کسانى است که ادعا مى‌کنند واشنگتن بايد دست ايران را براى رسيدن به برنامه غنى سازى اورنيوم باز نگاه دارد. اين طيف اعتقاد دارند که تهران بايد در چهارچوب و نظارتى خاص به اين فناورى دست پيدا کند. اين دسته ادعا مى‌کنند که شايد ايران به دنبال تسليحات هسته‌اى نباشد و تنها نگاهى ملى به ماجراى غنى سازى اورانيوم داشته باشد. جورزاليم پست در اين مورد مى‌نويسد: باراک اوباما در قاهره نيز تاکيد کرد که هر کشورى حق دارد با توجه به قوانين بين‌المللى از انرژى صلح آميز هسته‌اى برخوردار باشد. اما مساله اينجاست که ايران اندک تمايلى به نظارت‌هاى بين المللى نشان نمى‌دهد.

جمهورى‌خواهانى هم که به تازگى به کنگره راه يافتاده‌اند به هيچ وجه از اين طرح حمايت نمى‌کنند. اسرائيل هم که بى شک از مخالفان خواهد بود و سرسختانه اصرار دارد که ايران به دنبال تسليحات هسته‌اى است.

راهکار دوم جامه عمل پوشاندن به پيشنهاد بنيامين نتانياهو براى تقويت احتمال حمله نظامى به ايران است. واشنگتن بايد خود را براى توسل به گزينه نظامى مهيا کند و همزمان مانورهاى مشترکى را با اسرائيل در خاورميانه و بيخ گوش ايران انجام دهد. اين قبيل حرکت‌ها به ايران مى‌فهماند که واشنگتن و تل‌آويو در حمله به ايران جدى هستند.

در راهکار سوم هم آمريکا مى‌تواند برخى منابع مالى ايرانى‌ها که به آن دسترسى هم دارد بلوکه کند. اين مساله مى‌تواند از تحت تاثير قرار دادن منافع ايران در افغانستان و عراق آغاز شود. واشنگتن با اين حرکت مى‌تواند به ايران بفهماند که هر آنچه انجام مى‌دهد با تبعاتى همراه است.

در راهکار چهارم هم مذاکره ادامه پيدا مى‌کند و قالبى زمانى براى ايران تعيين مى‌شود. البته اين قالب هم از چهار ماه بيشتر نخواهد شد. خاصيت اين راهکار هم اين است که ايران متوجه تبعات عمل‌هاى خود در سطح بين المللى مى‌شود. در اين راهکار واشنگتن بايد به ترکيه به چشم همان ميانجى نگاه کند. توافقنامه هسته‌اى ميان آنکارا و تهران هم سند کار قرار خواهد گرفت.

اين روزنامه اسرائيلى در پايان مى‌نويسد: کم نيستند کسانى که بر صبورى در مقابل ايران تاکيد دارند. اين طيف ادعا مى‌کنند که ايران در حال حاضر با مشکلات بسيارى دست و پنجه نرم مى‌کند و سرعت حرکت پرونده هسته‌اى اين کشور هر روز کندتر از ديروز مى‌شود. اگر باراک اوباما مى‌خواهد مانع از دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى شود بايد برخى گزينه‌هاى متفاوت را با هم ادغام کند.    


نظر شما :