امارات از تحريم ايران پشيمان است

۲۷ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۵ کد : ۹۳۷۶ اخبار اصلی
روزنامه آمريکايى فايننشال تايمز در تازه‌ترين نگاه خود به روند تحريم ايران و کارآمدى اين تحريم‌ها مى‌نويسد: دوبى به دنبال راهکارى براى دور زدن تحريم‌ها و ازسرگيرى رابطه با ايران است.
امارات از تحريم ايران پشيمان است

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربى از گوش دادن به سخنان ايالات متحده در خصوص تحريم ايران به شدت پيشمان است. روزنامه آمريکايى فايننشال تايمز در تازه‌ترين نگاه خود به روند تحريم ايران و کارآمدى اين تحريم‌ها مى‌نويسد: دوبى به دنبال راهکارى براى دور زدن تحريم‌ها و ازسرگيرى رابطه با ايران است.

پس از تصويب چهارمين قعطنامه عليه ايران در شوراى امنيت نوبت به کنگره آمريکا رسيد که با تصويب تحريم‌هايى که به دنبال آن بود اما نتوانست رضايت چين و روسيه را براى تصويب آنها در سازمان ملل بگيرد، حلقه را بر تهران تنگ‌تر کند. همان روزها بود که باراک اوباما و دستگاه ديپلماسى وى تاکيد کردند که تنها راه براى مهار برنامه هسته‌اى ايران، اعمال تحريم‌هاى فلج کننده است. در اين فضا اروپايى‌ها هم با واشنگتن همصدا شدند و اتحاديه اروپا هم تحريم‌هايى يک‌جانبه را عليه ايران به تصويب رساند. در ميان کشورهاى آسيايى هم کره جنوبى و ژاپن در زمره نخستين کشورهايى بودند که به نوعى وارد بازى تحريم ايران شدند. امارات متحده عربى اما با حرف شنوى عجيب از واشنگتن تعجب بسيارى از کشورهاى حاشيه خليج فارس را برانگيخت. امارات در ميان کشورهاى عربى نخستين کشورى بود که به ساز آمريکايى‌ها رقصيد و البته بيشترين حجم تبادل‌هاى اقتصادى را هم با ايران در دست داشت. اندکى پس از اعمال اين تحريم‌ها بود که اندک اندک صداى اعتراض از گوشه و کنار جامعه اقتصادى امارات به گوش رسيد. بسيارى از تجار با نامه‌نگارى به خاندان سلطنتى از تاثير اين تحريم‌ها بر تجارات داخلى گلايه کردند.

روزنامه فايننشال تايمز در نگاه خود به پيشمانى امارات از اعمال اين تحريم‌ها مى‌نويسد: دوبى به دنبال راهکارى است که با توسل به آن بتواند تجارت با ايران را آسان کند. تحريم‌هاى يک‌جانبه‌اى که واشنگتن دوبى را وادار به تبعيت از آنها در برابر ايران کرد، کار دست تجار امارات داده است. دولت فدرال در امارات هياتى را راهى واشنگتن کرده است تا ميزان ضرر و زيان دوبى از اعمال اين تحريم‌ها را به رخ وزارت بازرگانى آمريکا بکشد و علاوه بر اين دوبى را از ادامه دادن برخى از اين راهکارها معاف کند. امارات متحده عربى تبديل به بهشت تجارت ايران در چند دهه اخير شده است. در يک سال گذشته اما دو کشورى که بيشترين حجم مبادلات نقدى و غيرنقدى را با هم داشته‌اند، در مسير تنش قدم برداشته‌اند. ايالات متحده اصرار دارد که تنها راه براى تاثيرگذاری تحريم‌ها بر اقتصاد ايران، اعمال تحريم‌هاى فلج کننده است. تحريم‌هايى که اقتصاد ايران را تحت تاثير قرار دهد. اين استراتژى اما در چند ماه گذشته چندان جواب نداده سا چرا که کشورهايى مانند هند و چين حاضر به تبعيت از تحريم‌هاى يک‌جانبه آمريکا نيستند و تنها تحريم‌هاى تصويب شده از کانال شوراى امنيت را ملاکى براى رويه کارى خود با ايران مى‌دانند.

امارات اما در روزهايى به ساز آمريکا براى تحت فشار قرار دادن ايران مى‌رقصد که ميزان صادرات اين کشور کوچک عربى به ايران در سال 2008، 10 ميليارد دلار بود و در سال جارى به 8 ميليارد دلار کاهش پيدا کرد. فايننشال تايمز در اين خصوص مى‌نويسد: تجار امارات اعتقاد دارند که مشکل آنها از وابستگى اماران به سياست‌هاى آمريکا در منطقه ريشه ميگيرد. واشنگتن به دنبال منزوى کردن تهران است و در اين مسير متحدان سياسى و اقتصادى منطقه‌ايش را با خود همراه مى‌کند. واشنگتن هرگونه تجارات با نهادهغاى وابسته به سپاه پاسداران انقلاب سالمى را به بهانه دست داشتن اين نهاد در برنامه هسته‌اى ايران ممنوع اعلام کرده است. تحريم‌هاى واشنگتن بسيارى از شرکت‌هاى بيمه دوبى ا از صدور کارت‌هاى اعتبارى و بيمه نامه‌هاى هنگفت براى ايرانى‌ها محروم نگاه داشته است. کنگره آمريکا اخيرا قانونى را به تصويب رسانده است که بر اساس آن هر کمپانى يا شرکت سومى که نقش واسطه ميان کشورهاى ديگر با ايران را بازى کند از فعاليت اقتصادى در آمريکا محروم مى‌شود و البته ملزم به پرداخت جريمه نقدى هم است. ماه جارى بود که تجار در ديدار با معاون رئيس دولت دوبى از وى خواستند براى جلوگيرى از ورشکستگى تجار تحريم‌هاى ايران را به نوعى تلطيف کند. اين مقام دوبى هم از ديوان عالى و بانک مرکزى دوبى خواسته است که براى کمرنگ کردن تاثير تحريم‌ها بر کمپانى‌هاى اماراتى راهکارى پيشنهاد دهد که بر اساس آن هم تحريم‌ها به قوت خود باقى باشند و هم تجارت با ايران ممکن شود. در حال حاضر بسيارى از شرکت‌هاى اماراتى از خود اين سوال را مى‌کنند که آيا بايد در روند تحريم سوختى ايران هم با آمريکا همصدا شوند؟ در ماه سپتامبر بود که واشنگتن نسب به همکارى دوبى با ايران در حوزه سوخت هشدار داد. معاونرئيس دولت دوبى در گفتگو با فايننشال تايمز در اين خصوص مى‌گويد: ما تمام تلاش خود را براى به ثمر نشستن تحريم‌ها عليه ايران به کار مى‌گيريم اما اين تحريم‌ها نبايد عامه مردم ايران را هدف قرار دهد. ايران کشور هماسيه ما است و حفظ رابطه حسنه با آن از الزامات. ما نمى‌توانيم رويکرد همسايه و هم مرزخود را تغيير دهيم. ما بايد با اين کشور چه پيش از تحريم، چه در خلال آن و چه پس از پايان آن در ارتباط باشيم.


نظر شما :