به رغم فشارها، شيعيان پيشتاز انتخابات بحرين

۰۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۹۰۹۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
از آن جايى که بحث تاثيرگذارى ايران و عربستان بر انتخابات بحرين مطرح بوده، بسيارى بر اين اعتقادند که انتخابات اين دوره بحرين در حقيقت رقابتى سياسى ميان ايران و عربستان نيز محسوب مى‌شود.
به رغم فشارها، شيعيان پيشتاز انتخابات بحرين

ديپلماسى ايرانى: انتخابات بحرين روز شنبه 23 اکتبر در سراسر اين کشور در سايه‌اى از تهديد و فشار برگزار شد. تهديد و فشارى که با برخورد سازمان‌هاى امنيتى اين کشور با رهبران جريان‌هاى سياسى شيعى بحرين از ماه اوت آغاز شده و در روز انتخابات نيز سايه سنگين آن بر بالاى سر راى‌دهندگان احساس مى‌شد.

بحرين کشورى است که اکثريت آن را شيعيان تشکيل مى‌دهند اما حکومت توسط اقليت يعنى سنى‌ها اداره مى‌شود. از اين رو رقابت طائفه‌اى ميان اين دو بسيار بالا است. شيعيان دائما از هيئت حاکمه انتقاد مى‌کنند که به آنها اجازه نمى‌دهند به پست‌هاى بالاى حکومتى برسند، در اداره‌هاى کشور با آنها با تبعيض رفتار مى‌شود و بسيارى از حقوق‌هاى شهروندى را از آنها دريغ مى‌کنند.

از سويى دولت بحرين شيعيان را ستون پنجم ايران مى‌داند و براى همين همواره تلاش کرده حمايت عربستان سعودى و با تعريفى ديگر ايالات متحده را پشت سر خود داشته باشد تا آن چه جلوى به ادعا آن نفوذ ايرانى است را بگيرد.

با اين حال انتخابات بحرين رقابت خاص خود را داشت. بر خلاف انتظار حکومت بحرين استقبال از صندوق‌هاى راى بالا بود. به گفته وزارت کشور بحرين حداقل 63 درصد مردم پاى صندوق‌هاى راى رفتند. بر خلاف انتظار حکومت بحرين جمعيت وفاق اسلامى، مهمترين تجمع سياسى شيعى توانسته در هر 18 حوزه انتخاباتى آراى لازم را به دست بياورد و به گفته روزنامه العرب، چاپ لندن، اکثريت کرسى‌هاى پارلمان آينده را بر عهده خواهد داشت. نمايندگان در اين انتخابات بر سر تصاحب 40 کرسى با يکديگر رقابت مى‌کنند.

از سوى ديگر شبکه خبرى العربيه که متمايل به عربستان سعودى است در گزارش شنبه شب خود پيش بينى کرد که آراى جمعيت وفاق اسلامى از 18 کرسى به 17 کرسى کاهش يابد و گروه اخوان المسلمين و جريان سلفى هر کدام با يک کرسى افزايش به ترتيب 11 و 12 کرسى پارلمان را تصاحب کنند. اگر اين خبر صحت داشته باشد، نگرانى از اين که در انتخابات تقلبى صورت بگيرد تا جايگاه شيعيان در پارلمان آينده بحرين تضعيف شود، بسيار بالا است. علاوه بر اين بيم اينکه جريان سلفى و اخوان المسلمين با يکديگر ائتلاف کرده و اکثريت مجلس را از دست جريان شيعى بربايند نيز مطرح است که در آن صورت جريان وفاق نيز نمى‌تواند ديگر به راحتى براى تصدى پست‌هاى دولتى چانه‌زنى کند. در همين حال وزارت کشور بحرين نيز تلاش مى‌کند، بالا آمدن شانس پيروزى مستقلين را برجسته کند تا پيروزى شيعيان در انتخابات چندان به چشم نيايد.

به اعتقاد بسيارى از کارشناسان مسائل بحرين انتخابات بحرين امسال يکى از حساس ترين انتخابات 10 سال اخير اين کشور است. انتخاباتى که با بوى باروت و ناآرامى‌هاى خيابانى و فشار شديد و شکنجه فعالان سياسى شيعى در بحرين همراه بود. از سوى ديگر از آن جايى که بحث تاثيرگذارى ايران و عربستان بر انتخابات بحرين مطرح بوده، بسيارى بر اين اعتقادند که انتخابات اين دوره بحرين در حقيقت رقابتى سياسى ميان ايران و عربستان نيز محسوب مى‌شود.

قرار است دور دوم انتخابات بحرين در حوزه‌هاى انتخاباتى ديگر شنبه آينده برگزار شود. در آن حوزه‌ها جريان‌هاى سياسى که توانسته باشند بيش از 50 درصد آراى راى دهندگان را به دست آورند، امکان رقابت نخواهند داشت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :