ديدار مقامات کنسولى آلمان با دو تبعه دستگيرشده

۰۲ آبان ۱۳۸۹ | ۰۲:۱۶ کد : ۹۰۷۸ اخبار اصلی
‌ وزير امور خارجه آلمان، امروز از ملاقات يکى از مقامات کنسولى سفارت اين کشور در ايران با اين دو شهروند آلمانى خبر داد
ديدار مقامات کنسولى آلمان با دو تبعه دستگيرشده

ديپلماسى ايرانى: گيدو وستروله،‌ وزير امور خارجه آلمان که بعد از دستگيرى دو تبعه اين کشور در ايران به شدت پيگير سرنوشت اتباع خود بود امروز از ملاقات يکى از مقامات کنسولى سفارت اين کشور در ايران با اين دو شهروند آلمانى خبر داد و گفت که در حال حاضر حال آن ها در شرايط فعلى خوب است.

رامين مهمانپرست، ‌سخنگوى وزارت امور خارجه روز سه شنبه از امکان دسترسى کنسولى به اين دو نفر خبر داده بود.

گرچه غلامحسين محسنى اژه‌اى،‌ دادستان کل و سخنگوى قوه قضائيه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبريز گفت اين دو تبعه آلمانى به جرم خود که با رواديد توريستى در تبريز حضور يافته و بدون مدرک از نام خبرنگار سوء استفاده و با خانواده سکينه آشتيانى ارتباط برقرار کرده بودند،‌ اعتراف کرده‌اند،‌ اما مقامات آلمانى هم‌چنان در حال رايزنى براى آزادى اين دو شهروند خود هستند.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان بعد از انتشار دستگيرى اين دو نفر در تبريز در ديدار با منوچهر متکى،‌ وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران، از او خواست تا اين دو شهروند آلمانى را هر چه سريع‌تر آزاد کرده تا بتوانند به کشورشان بازگردند. او بعد از اين ديدار گفته است: استنباط من این است که وزیر خارجه، منوچهر متکی، شخصا در مورد این مسئله فعال خواهد شد، ما با خویشتن‌داری می‌خواهیم که سهم خود در پایان خوب این مسئله را ادا کنیم.

آنگلا مرکل،‌ صدر اعظم آلمان هم پيش از اين و در واکنش به خبر بازداشت اين دو نفر اعلام کرد که علاقه زيادى دارد تا موجبات آزادى اين دو نفر را فراهم کند. او وزارت خارجه آلمان را ملزم کرده است که هر کارى از دستش بر مى‌آيد براى دستيابى به اطلاعات بيشتر در اين مورد انجام دهد.

همکارى مقامات ايرانى تاکنون از امکان دسترسى کنسولى سفارت آلمان در ايران به اين دو نفر در زندان تبريز فراتر نرفته است. متکى در پاسخ به درخواست وزير امور خارجه آلمان براى آزادى اين دو نفر، با اشاره به اقدامات غيرحرفه‌اى اتباع بازداشت شده گفته است موضوع آنان در چارچوب قانون و نظام قضايى مورد پيگيرى قرار خواهد گرفت.

غلام‌حسين محسنى اژه‌اى بعد از انتشار خبر دستگيرى دو تبعه آلمانى در تبريز، در مصاحبه مطبوعاتى خود روند دستگيرى آن‌ها را اين‌گونه شرح داد: یکی از افراد فراری از یکی از کشورهای بیگانه با خانواده سکینه محمدی تماس گرفته و گفته که دو خبرنگار می‌آیند تا با شما در مورد پرونده این فرد مصاحبه کنند. بر همین اساس دو تبعه همان کشور به پسر سکینه محمدی مراجعه کرده‌اند و از او مصاحبه گرفته‌اند. در همین اثنا فرد دیگری به این دو تبعه مشکوک شده و موضوع را به مراجع رسمی اعلام کرده و در جریان بررسی‌ها مشخص شده که این دو نفر خبرنگار نیستند یا حداقل مدرکی که دلالت بر خبرنگار بودن آنها کند ندارند.


نظر شما :