يهودى‌ها پشت اوباما را خالى مى‌کنند

۰۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۶ کد : ۹۰۷۰ اخبار اصلی
يهودى‌هاى امريکايى از حمايتشان از باراک اوباما دلسرد شده‌اند. خطرى که حزب دموکرات به خوبى آن را درک کرده و از اين که يهودى‌ها به عنوان يکى از حاميان سنتى آنها حمايتشان را قطع کنند، نگرانند.
يهودى‌ها پشت اوباما را خالى مى‌کنند

ديپلماسى ايرانى: يهودى‌هاى امريکايى از حمايتشان از باراک اوباما دلسرد شده‌اند. خطرى که حزب دموکرات به خوبى آن را درک کرده و از اين که يهودى‌ها به عنوان يکى از حاميان سنتى آنها حمايتشان را قطع کنند، نگرانند. از اين رو پيش‌بينى مى‌شود با نزديک شدن به انتخابات سراسرى کنگره در دوم نوامبر مواضع باراک اوباما نسبت به اسرائيلى‌ها نيز جانب‌دارانه‌تر باشد.

به گزارش ميدل ايست آن لاين، تا کنون دموکرات‌ها از جذب آراى راى دهندگان اساسى‌شان يعنى سياه‌پوست‌ها، جوانان و يهودى‌ها عاجز بوده‌اند و از اين رو پيش‌بينى مى‌شود در انتخابات پيش رو جمهوريخواهان به راحتى اکثريت کنگره و سنا را از کنترل دموکرات‌ها خارج کنند.

ظرف دو سال گذشته نگاه يهودى‌هاى امريکايى نسبت به باراک اوباما به شدت منفى شده است. بر اساس نظرسنجى‌اى که روزنامه کليفلند جويش نيوز منتشر کرده است، 51 درصد يهوديان امريکا از عملکرد اوباما راضى‌اند در حالى که 44 درصد آنها عملکرد اوباما را غير قابل قبول مى‌دانند. اين رقم در ماه مارس 57 درصد بود و در ماه مى 2009 نيز 79 درصد بوده است. اين آمار به خوبى سقوط مقبوليت اوباما نزد يهودى‌هاى امريکا را نشان مى‌دهد.

يهودى‌هاى امريکا تنها دو درصد از کل جمعيت راى دهندگان اين کشور را شامل مى‌شود اما قدرت مالى و اقتصادى آنها و نفوذى که در عرصه سياسى امريکا دارند به اندازه‌اى عميق و گسترده است که جزء تصميم‌گيرندگان اصلى سياست‌هاى ايالات متحده محسوب مى‌شوند.

ايرا شيسکين، استاد يهودى دانشگاه ميامى امريکا در اين باره مى‌گويد: «چه به حق و چه به ناحق آن چه در نظر يهوديان امريکا در حال حاضر برجسته است اين است که حمايت امريکا از اسرائيل کمتر از گذشته شده است.»

مواضع باراک اوباما در برابر شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى و انتقاد از دولت اسرائيل بر سر ساخت اين شهرک‌ها باعث شده تا يهودى‌هاى امريکايى که عموما از اسرائيل دفاع مى‌کنند و دفاع از اين رژيم را بر خود واجب مى‌دانند از مواضع اوباما ناخرسند باشند. اکنون آنها رنگ پوست اوباما را در محافل خصوصى سياسى‌شان بهانه مى‌کنند و از اين که نام عربى دارد خرده مى‌گيرند.

مايکل کاريتسکى، نويسنده يهودى ساکن هاليوود در شمال ميامى در اين باره مى‌گويد: «اوباما بهترين دوست براى اسرائيل نيست اما حزب جمهوريخواه بيش از پيش به محافظه‌کارى متمايل شده و اين کار را براى همکارى با اوباما سخت مى‌کند.»

وى در ادامه افزود: «به اعتقاد من بسيارى از کسانى که در امريکا اسرائيل را تاييد و از آن حمايت مى‌کنند اکنون به سمت جمهورى‌خواهان سنتى متمايل شده‌اند.»

به اعتقاد تحليلگران جنبش محافظه‌کار تى پارتى که سارا پيلين، فرماندار سابق آلاسکا و معاون نامزد انتخاباتى جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهورى سال 2008 از موسسان آن است و در بسيارى موارد در آراى محافظه‌کارى‌اش افراط مى‌کند هيچ جايگاهى در ميان يهوديان ندارد و به رغم تبليغاتى که عليه اوباما به راه انداخته و دائما شعار مى‌دهد که او مسلمان است، توجهى به آن نمى‌کند.

جف گرينمن، بازرگان يهودى‌اى که در امور گردشگرى فعاليت مى‌کند و 55 سال سن دارد و قصد دارد در انتخابات ميان‌دوره‌اى به جمهوريخواهان راى دهد در اين باره مى‌گويد: «از وقتى که مطرح شد اوباما مسلمان است نسبت به او دو دل شدم. علاوه بر آن براى ما يهودى‌ها ثابت شده است که جمهوريخواهان بيش از دموکرات‌ها از اسرائيل حمايت مى‌کنند.»

با اين حال شيسکين مى‌گويد: «راى دادن يهودى‌ها مثل همه راى‌دهندگان ديگر از مواضع نامزدها در برابر قضاياى اجتماعى مانند حق بيمه، حقوق هم‌جنس‌گرايان و به خصوص مسائل اقتصادى متاثر است.»

بيش از 600 هزار يهودى در جنوب فلوريدا زندگى مى‌کنند که بزرگترين گروه يهوديان نزديک به نيويورک محسوب مى‌شود. ميزان بيکارى در اين ايالت در يک رقم بى‌سابقه‌اى به 7/11 درصد در ماه اوت رسيد که بيشترين ميانگين بيکارى در طول سال به حساب مى‌آيد. اين رقم در شهرهاى ديگر امريکا به دليل مشکلات اقتصادى بخش مسکن بسيار بالاتر است.

با اين حال يهودى‌هاى فلوريدا پيش‌بينى مى‌کنند که رابرت ويکسلر نماينده سابق دموکرات‌ها که يهودى است در کنگره بتواند گوى سبقت را از چارلى کريست، نماينده فعلى جمهوريخواهان بربايد. چارلى کريست در اين دوره به عنوان نامزد مستقل کانديد شده است.


نظر شما :