خداحافظى زودهنگام لاريجانى

۲۸ مهر ۱۳۸۶ | ۱۳:۲۲ کد : ۹۰۳ اخبار اصلی
سعيد جليلى سومين دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران شد
خداحافظى زودهنگام لاريجانى

در پی استعفای علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای، سعید جلیلی معاون اروپا، آمریکای وزارت امور خارجه ایران، جانشین وی شد. پیشتر گزارش شده بود که محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران استعفای آقای لاریجانی را پذیرفته است.

 

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران در نشست مطبوعاتی هفتگی خود ضمن اعلام خبر استعفای مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت که آقای لاريجانی قبلا نیز چند بار استعفا کرده بود.

 

سخنگوی دولت ایران در پاسخ به این سوال که این هفته چه کسی با خاویر سولانا مذاکره می کند گفته  ممکن است آقای لاريجانی در مذاکرات حضور يابد، ممکن است آقای جليلی و لاريجانی با يکديگر به مذاکرات بروند و يا ممکن است صرفا آقای جليلی برود. آقای الهام می گوید مسئله مهم ادامه گفت‌ وگوها و دنبال کردن سياست‌ها است.

 

آقای لاريجانی به دلايل شخصی استعفا داد اما اين به معنای تغيير و دگرگونی در سياست ‌ها و برنامه‌ ها نيست. اصل سياست ‌ها با رويکرد مشترک دنبال می ‌شود.

 

به گفته سخنگوی دولت ایران مهم نيست که شکل کار چگونه باشد و چه کسی مذاکره کند، بلکه مهم اين است هر کسی که مذاکره می ‌کند از سوی نظام ماموريت دارد و در چارچوب سياست‌ها کار پيش می ‌رود. هفته گذشته و در پی دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از ایران، محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در مورد ارائه طرحی از سوی آقای پوتین برای حل مساله هسته ای ایران اظهارات متفاوتی کردند.

 

محسن رضایی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته که آقای  لاريجانى دوره موفقيت‌آميزى را در شوراى‌عالى امنيت ملى پشت سر گذاشت. به گفته آقای رضایی دستاوردهاى وى شامل سه بخش اول تشکيل کميته امنيتى سه جانبه بين ايران، امريکا و عراق، دوم  مذاکرات سازنده با سولانا که بارها اين مذاکرات تيغ آمريکا را کند کرد و سوم موفقيت  آقای لاريجانى در قانع کردن محمد البرادعى براى موضع‌گيرى در مقابل آمريکا مى‌شود و مجموعا دوره  علی لاريجانى دوره موفقيت آميزى‌ بوده است.

 

يک سخنگوى اتحاديه اروپا اعلام کرد مذاکرات هسته‌اى بين اين اتحاديه و ايران به رغم استعفاى مذاکره‌کننده ارشد ايران در رم برگزار مى‌شود. به گزارش خبرگزارى رويترز "کريستينا گالاچ" سخنگوى خاوير سولانا هماهنگ‌کننده سياست خارجى اتحاديه اروپا گفت سولانا با نماينده ايران که جانشين على لاريجانى، مذاکره‌کننده ارشد ايران مى‌شود، ديدار خواهد کرد.

 

به گفته سخنگوی آقای سولانا به تازگى با ايرانيها صحبت  شده است. سفر به رم در روز سه‌شنبه در برنامه آقای سولانا وجود دارد و با هر مذاکره‌کننده ارشدى که ايرانيها اعزام کنند، ديدار خواهد کرد.

 

على لاريجانى که اندکى پس از روى کار آمدن محمود احمدى‌نژاد به جاى حسن روحانى، حکم دبيرى شوراى عالى امنيت ملى و به تبع آن، مديريت پرونده هسته‌اى را بر عهده داشت، طى دو سال فعاليت خود، نوعى جديد از ديپلماسى را تحت عنوان «ايستادگى منطقى» به اجرا گذارد.

 

 هرچند طى اين مدت با بيشترين فشارها روبه‌رو بود و سه قطعنامه عليه ايران در دوران وى صادر شد، اما در همين شرايط، کارنامه موفقى را از خود بر جاى گذاشت و توانست با تعامل مثبت و فعال با آژانس انرژى اتمى، پرونده پلوتونيوم ايران را مختومه کند.

 

تلاش های آقای لاریجانی  باعث شد اعضاى دائمى شوراى امنيت بر خلاف تهديد به صدور قطعنامه سوم خود، بيش از چهار ماه صدور قطعنامه جديد عليه ايران را به تأخير بيندازند.

 

 

دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران کیست؟

 

سعید جلیلی پس از آقایان حسن روحانی و علی لاریجانی سومین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است. آقای روحانی شانزده سال و آقای لاریجانی در حدود دو سال عهده دار این سمت در ایران بودند.

 

از زمانی که موضوع اتمی یران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و سپس شورای امنیت مطرح شده  و ایران گفتگو هایی را با سه کشور اروپایی، جنبش عدم تعهد و نماینده عالی اتحادیه اروپا آغاز کرده این وظیفه به دبیر شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است.

 

آقای جلیلی پیش از این معاون اداره اروپا و آمریکا وزار خارجه را به عهده داشته است. وی متولد سال 1344 در مشهد است و به نوشته سایت رسمی وزارت خارجه دکترای علوم سیاسی دارد.

 

 آقای جلیلی به جز سوابقی که در سایت وزارت خارجه قرار گرفته در سال 1376 نیز معاون اداره کل امریکای شمالی و  مرکزی بوده است. کتاب سياست خارجى پيامبر اسلام(ص) ، الگوى تفکر سياسى اسلام در قرآن کريم از جمله تالیفات آقای جلیلی است.

 


نظر شما :