چين همچنان دست ايران را در دست دارد

۰۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۵ کد : ۹۰۲۷ اخبار اصلی
مشاور ويژه وزارت امور خارجه ايالات متحده در امور تکثير و کنترل تسليحات...
چين همچنان دست ايران را در دست دارد

ديپلماسى ايرانى: اما و اگرها در خصوص تحريم‌هاى ايران همچنان سوژه رسانه‌هاى بين‌المللى از جرايد تا شبکه هاى خبرى و تحليلى است. روزنامه واشنگتن پست در تحليلى تمام عيار ادعا مى‌کند که چين به پيشرفت سيستم موشکى در ايران کمک مى‌کند. اين روزنامه امريکايى در اين خصوص مى‌نويسد: پکن به تهران در توليد موشک‌هاى پيشرفته و تسليحات هسته اى کمک مى‌کند. واشنگتن تا‌کنون بارها از پکن خواسته است تا به روند تجهيز ايران پايان دهد.

روبرت آينهورن که مشاور ويژه وزارت امور خارجه ايالات متحده در امور تکثير و کنترل تسليحات است ماه گذشته به چين سفر کرد. وى در اين سفر فهرستى از شرکت‌ها و کمپانى‌هاى چينى را که تحريم‌هاى سازمان ملل را در خصوص ايران زير پا گذاشته‌اند، در اختيار دولت چين قرار داده است. دولت باراک اوباما امريکايى گمان مى‌کند که اين کمپانى‌ها از تحريم‌هاى بين‌المللى که در شوراى امنيت عليه ايران تصويب شد، تخطى کرده‌اند .

ايالات متحده از روزى که تحريم‌ها در شوراى امنيت عليه ايران به تصويب رسيد، تلاش براى متوقف کردن کمک هاى چين به ايران را آغاز کرد . چينى‌ها براى پايان دادن به سرمايه گذارى در ايران به خصوص در بخش انرژى تحت فشار شديد قرار گرفته‌اند . امريکايى‌ها تاکيد دارند که به کمک چين براى رويارويى با کره شمالى هم نياز دارند. واشنگتن بر  چين براى پايان دادن به بحران در پرونده هسته اى ايران هم نياز دارد. واشنگتن در اين مدت براى نگاه داشتن دست پکن در دست، غربى‌ها را اين گونه توجيه کرده است که کشور چين با آن جمعيت فوق العاده براى تامين انرژى خود به ايران بسيار نيازمند است . سخنگوى سفارت چين در ايالات متحده با توجه به اعتراض‌هاى واشنگتن در اين خصوص مى‌گويد: «دولت من به دغدغه‌هاى ايالات متحده توجه دارد و بى‌شک تمام مدارکى را که در اختيار پکن قرار داده شده است مورد بررسى قرار مى‌دهد .»

سفر مقام هاى امريکايى به چين در حقيقت در راستاى کمپينى است که باراک اوباما در جهان به راه انداخته است تا بتواند اجماع جهانى براى تحريم ايران را در دست داشته باشد. ايرن ادعاى صلح آميز بودن برنامه هسته اى خود را دارد و اين در حالى‌ است که غربى‌ها همچنان اصرار دارند که تهران تنها و تنها به دنبال توليد تسليحات هسته‌اى و خريد زمان است. باراک اوباما جرايم سنگين و حتى ممنوعيت از فعاليت در خاک ايالات متحده را براى کمپانى‌هايى که با ايران همکارى داشته باشند، تعيين کرده است .

ارتباط چين با شرکت‌هاى تسليحاتى در ايران خشم واشنگتن را برانگيخته است و بسيارى ادعا مى‌کنند که اين ارتباط مى تواند منجر به تنش در روابط دو طرفه شود.

پس از تصويب تحريم‌ها در شوراى امنيت، کنگره ايالات متحده، اتحاديه اروپا، ژاپن، کره جنوبى، استراليا و کانادا هم به دايره کشورهايى پيوستند که تحريم‌هاى يک جانبه را اعمال مى‌کنند. بر اساس قوانين امريکا در اين حوزه، هرگونه کمپانى که با بخش انرژى ايران در تماس باشد جريمه مى‌شود. فروش سوخت به ايران ممنوع اعلام شده است. بزرگترين کمپانى انرژى ژاپن هم هفته گذشته اعلام کرد که از ايران خارج خواهد شد. چين در حال حاضر اصلى‌ترين سرمايه گذار در ايران است. روسيه چندان در اين کشور سرمايه گذارى در بخش انرژى نداشته است. روسيه قريب به دو هفته پيش فروش موشک‌هاى اس سيصد را به تهران متوقف کرد.

يک مقام امريکايى در اين خصوى مى‌گويد: «چين در حال حاضر تنها کشورى است که در بخش انرژى و نفت ايران سرمايه گذارى کرده است. همه پاى خود را از ايران بيرون کشيده‌اند الا چين.»

چين که عضويت دائم در شوراى امنيت دارد بر اساس قوانين بين‌المللى ملزم به تبعيت از تحريم‌هاى ايران است .  بر همين اساس ديگر کشورهاى عضو شوراى امنيت مى‌توانند مفاد جرايم ديگر کشور عضو را اعلام کنند. اين همان کارى است که کاخ سفيد براى پکن انجام داد . ايالات متحده حداقل 62 بار در چند ماه گذشته به چين تذکر کتبى و شفاهى داده است.

يک مقام امريکايى که خواست نامش فاش نشود در اين خصوص مى گويد: «سرويس‌هاى اطلاعاتى ايالات متحده گمان مى‌کنند که برخى از شرکت‌هاى چينى در برنامه هاى نظامى ايران هم دخالت و همکارى دارند. بانک‌هاى چينى هم با ايران در ارتباط هستند.»

واشنگتن به شدت نگران همکارى‌هاى موشکى چين – ايران است. سرويس‌هاى اطلاعاتى غربى ادعا مى‌کنند که کمپانى‌هاى چينى براى ساخت سانتريفيوژ فيبرهاى کاربون به تهران مى فرستند . چين پيش از اين هم اتهام همکارى با پاکستان در حوزه هسته‌اى را به جان خريده است. برخى منابع غربى ادعا مى‌کنند که پکن در دهه هفتاد به اسلام آباد در دستيابى به مواد اوليه براى توليد تسليحات هسته‌اى کمک کرده است. گفته مى شود که در زمان رياست جمهورى بيل کلينتون دموکرات، کاخ سفيد توانست پکن را به ممانعت از کمک هاى تسليحاتى به کره شمالى و ديگر کشورها ترغيب کند. در زمان رياست جمهورى جورج بوش، کاخ سفيد به يقين رسيد که چين به فعاليت هاى خود در حوزه تکثير پايان داده است. بر همين اساس بود که چين و امريکا درها براى همکارى‌هاى تسليحاتى را باز نگاه داشتند. در مواجهه با ايران هم، شرکت‌هاى غربى ادعا مى‌کنند که پاى خود را از ايران بيرون کشيده‌اند و اين در حالى‌ست که کمپانى‌هاى چينى جاى آنها را گرفته‌اند.


نظر شما :