واشنگتن پست:

ايران نمى‌تواند از خير خاورميانه بگذرد!

۰۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۵ کد : ۹۰۲۴ اخبار اصلی
حداقل انتظارها از احمدى نژاد اين است که به پيشنهاد غرب براى مصالحه ...
ايران نمى‌تواند از خير خاورميانه بگذرد!

ديپلماسى ايرانى: ايران و باز هم ايران. نوشتن در باب پرونده هسته اى ايران و راهکارهاى برون رفت آن از بحران تبديل به سنتى براى روزنامه نگاران غربى شده است. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود سياست محمود احمدى نژاد در قبال پرونده هسته اى ايران را دستاويزى براى خود قرار مى دهد و مى‌نويسد:

ايالات متحده و متحدان اين کشور در شوراى امنيت سازمان ملل منتظر محمود احمدى نژاد هستند تا در ژنو به دغدغه هاى بين المللى پيرامون پرونده هسته اى اين کشور پايان دهد. حداقل انتظارها از احمدى نژاد اين است که به پيشنهاد غرب براى مصالحه و مذاکره پاسخ دهد. در اين فضاى انتظارهاى بين المللى بود که محمود احمدى نژاد با سفر خود به لبنان همگان را شوکه کرد. رئيس جمهورى ايران به جنوب لبنان رفت و آنچه را که در ذهن داشت عملى کرد.

احمدى نژاد در نزديکى مرز اسرائيل به راحتى تاکيد کرد که صهيونيست‌ها بايد ناپديد شوند. احمدى نژاد تاکيد کرد که سرزمين اشغالى به زودى با مقاومت فلسطينى‌ها آزاد خواهد شد. اين نخستين بار نبود که احمدى نژاد اين سخنان را بر زبان راند. اين بار اما همزمانى اين سفر با مسائل پرونده هسته اى ايران بسيار جنجال برانگيز شد. جنوب لبنان محل شيعيان حامى حزب الله لبنان است. 

واشنگتن پست در ادامه باز هم مانند ديگر رسانه هاى غربى ادعا مى‌کند که ايران و سوريه از حزب الله لبنان حمايت نه تنها استراتژيک که نظامى هم مى‌کنند.

ايالات متحده و اسرائيل از يک سال پيش تا‌کنون نداى جنگ در منطقه را مى‌دهند. با اين حال واشنگتن پست در اين گزارش ادعا مى‌کند که تهران توانايى جرقه زدن جنگى جديد در منطقه را دارد! ايران به دنبال تسليحات هسته اى است که رقابت‌هاى تسليحاتى را در اين منطقه به راه انداخته است!

بسيارى از رسانه‌هاى بين‌المللى ادعا مى‌کنند که احمدى نژاد به لبنان سفر کرده بود تا نشان دهد در شرايطى که تل آويو حتى فکر حمله به ايران را هم در سر داشته باشد، حزب‌الله لبنان به کمک تهران خواهد آمد. البته اين تنها دليل سفر احمدى نژاد به بيروت و جنوب لبنان نبود.

اين روزنامه در ادامه ادعا مى‌کند که تهران به نوعى با اين سفر نشان داد که پتانسيل اين را دارد که در امور داخلى کشورى ديگر دخالت کند! دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى ماه گذشته ميلادى انگشت اتهام خود را به سمت حزب‌الله لبنان نشانه رفت. اين حرکت کافى بود تا بيروت به انبارى از باروت و تهديد و ارعاب تبديل شود. اين پرونده انچنان جنجالى به راه انداخته است که مى‌تواند مانع از به ثمر نشستن برنامه باراک اوباما براى برقرارى صلح در خاورميانه شود. صلح ميان سوريه و اسرائيل هم تحت تاثير اين پرونده قرار دارد. اين حقيقتى است که دولت رئيس‌جمهورى چهل و چهارم ناديده گرفته است.

واشنگتن پست در ادامه مى‌نويسد: آنچه مشخص است اين است ايران به دنبال برقرارى ارتباطى فراگير با ايالات متحده نيست. ايران قصد همکارى جدى با اروپا را هم ندارد. نمى‌توان کتمان کرد که تحريم‌ها، اقتصاد ايران را فلج کرده است اما اين روند هيچ گونه تاثيرى بر دولتمردان ايرانى نداشته است. احتمالا مذاکره کنندگان ايرانى هفته آينده در ژنو پاى ميز مذاکرات حاضر خواهند شد. حقيقت اما اين است که ايرانى‌ها هرگز نمى‌توانند از خيال سلطه بر خاورميانه بگريزند!


نظر شما :