سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحده:

ايران روزهاى انزوا را پيش رو دارد

۰۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۲ کد : ۸۹۹۴ اخبار اصلی
ايالات متحده با يک توپ به دو شکل متفاوت بازى مى‌کند. تهران تبديل به ...
ايران روزهاى انزوا را پيش رو دارد

ديپلماسى ايرانى: ايالات متحده با يک توپ به دو شکل متفاوت بازى مى‌کند. تهران تبديل به سوژه‌اى شده است که واشنگتن يک بار از در تعامل با ان همراه مى‌شود و بار ديگر از تقابل سخن مى‌گويد. کاخ سفيد‌نشين‌ها ادعا مى‌کنند که تحريم‌هاى ايران جواب داده است. همزمان محمود احمدى نژاد هم در لبنان سفر دو روزه خود را به پايان مى‌رساند. سفرى که از چند روز پيش از آغاز با اما و اگرهاى فراوانى همراه بود و اکنون با بازگشت احمدى نژاد به ايران هم تعبيرها تمامى‌ ندارند. روزنامه هندو چاپ دهلى نو در تازه‌ترين اخبار خود به سخنان فيليپ کرولى سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحده درمورد ايران اشاره مى‌کند و مى‌نويسد: ايران با آينده سياسى و اقتصادى دردناکى روبه‌رو است!

سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحده پيش از سفر احمدى نژاد به بيروت هم تعارف را به کنارى نهاده و تصريح کرده بود که اين سفر در شرايطى که لبنان روزهاى بحرانى را پشت سر مى‌گذارد تنها و تنها بر حجم دردسرهاى داخلى در اين کشور مى‌افزايد. ايران از ماه جولاى تاکنون بيشترين تحريم‌ها را تحمل مى‌کند و اروپايى‌ها انتظار روزى را مى‌کشند که ايرانى‌ها در برابر تحريم‌ها زانو بزنند. برنامه هسته‌اى ايران تبديل به خارى در چشم ايالات متحده شده است.

کرولى در اين باره مى‌گويد: ماه گذشته رئيس جمهورى ايران محمود احمدى نژاد در سفرى به ايالات متحده سخنانى بى‌ربط را بر زبان اورد. در لبنان هم همين سخنان را تکرار کرد. اکنون به تهران بازگشته است تا اداره امور کشورى را در دست بگيرد که هم از بعد اقتصادى و هم سياسى روزهاى نابسامانى را پشت سر مى‌گذارد. ايران در آينده بايد انزواى سياسى را تحمل کند که به اين کشور تحميل شده است.

کرولى سخنان خود در خصوص ايران را به اشاره به سفر احمدى نژاد به لبنان مختصر نکرد و تاکيد کرد که به گمان کاخ سفيد تحريم‌هاى ايران در حال پاسخ دادن است. بسيارى از منقتدان تندروى باراک اوباما اعتقاد دارند که تحريم‌هاى ايران در نهايت ره به جايى نخواهد برد و اين واشنگتن است که بازنده اصلى اين ميدان است. کرولى اما در اين باره مى‌گويد: ما قطعنامه 1929 را در شوراى امنيت عليه ايران به تصويب رسانديم. در حوزه تجارت خصوصى هم با تک تک کمپانى‌ها مذاکره کرده‌ايم تا دست از تعامل با ايران بردارند.

کرولى با تکرار سخنان بى‌پايه و اساس پيشين ادعا کرد که اکنون نوبت به اعتراض ايرانى‌ها رسيده است که عزم خود را براى برقرارى رابطه بهتر با غرب جزم کنند و اين ميل را به دولت هم نشان دهند.

تهران تا‌کنون بارها بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌اى خود تاکيد کرده اما واشنگتن اصرار دارد که تهران بايد به دغدغه‌هاى بين المللى پاسخ دهد. کرولى در اين خصوص مى‌گويد: تا زمانى که جامعه بين المللى احساس کند ايران به دنبال برنامه هسته‌اى است، اين تحريم‌ها ادامه خواهد داشت.

کرولى در ادامه سخنان خود تاکيد کرد که که درها براى توسل به ديپلماسى همچنان براى ايران مفتوح است. کرولى ادعا کرد که کاترين آشتون از اتحاديه اروپا از ايرانى‌ها دعوت کرده که ماه آينده ميلادى بر سر ميز مذاکره بنشينند: ما منتظر پاسخ ايران هستيم. ما در حال حاضر به استراتژى دوگانه‌اى در قبال ايران رو آورده‌ايم. با يک دست بر حجم فشارها بر ايران مى‌افزائيم و با دست ديگر از تهران مى‌خواهيم که بر سر ميز مذاکره بنشيند. اين به معناى تعامل و تقابل است. در حال حاضر توپ در زمين ايران است. ما اميدواريم که تهران به پيشنهاد کاترين آشتون پاسخ داده و ما با ايران تعاملى همه جانبه داشته باشيم.

کرولى ادعا کرد که ايران و آمريکا در حوزه افغانستان با هم همکارى‌هايى داشته‌اند: ما و ايران درباره برقرارى امنيت و ثبات سياسى در ايران با هم منافع مشترک داريم.

واشنگتن و تهران پيش از اين هم در حوزه افغانستان با هم همکارى داشته‌اند. کرولى در اين خصوص افزود: ما دوشنبه جارى در ايتاليا دور هم جمع مى‌شويم تا پيرامون افغانستان و بحران در اين کشور با اعضاى بين‌المللى شور و مشورت داشته باشيم. ما ايران را به عنوان همسايه افغانستان به رسميت مى‌شناسيم. اميدواريم که ايرانى‌ها در افغانستان نقش سازنده و مثبتى را ايفا کنند.


نظر شما :