آیا ایران درصدد تحریک غرب است؟

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۶ کد : ۷۰۷۹ اخبار اصلی
آیا دولت ایران می‌خواهد اسرائیل را تحریک به حمله نظامی کند؟ آیا هدف از این تحریک آن است که اذهان عمومی را از تنش‌های داخلی منحرف کند؟
آیا ایران درصدد تحریک غرب است؟

دیپلماسی ایرانی: آیا دولت ایران می‌خواهد اسرائیل را تحریک به حمله نظامی کند؟ آیا هدف از این تحریک آن است که اذهان عمومی را از تنش‌های داخلی منحرف کند؟

این پرسش‌هایی است که روزنامه استاندارد چاپ اتریش مطرح کرده و سپس با اشاره به روزنامه نیویورک تایمز و با استناد به گفته‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است، ایران تقریبا تمامی ذخایر اورانیوم کم‌غنی‌شده خود را از زیر زمین به سطح زمین انتقال داده است و برخی از کارشناسان هدف ایران از این اقدام را تحریک اسرائیل دانسته‌اند.

استاندارد همچنین اشاره می‌کند به اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۱۴ فوریه شاهد بودند که مسئولان ایرانی بیش از دو هزار کیلوگرم اورانیوم کم‌غنی‌شده را از انباری زیرزمینی خارج کرده و در محوطه سرپوشیده‌ای روی زمین جا داده‌اند؛ بازرسان نتوانسته‌اند علت این عمل را بفهمند و به آن به چشم معما نگریسته‌اند.

ایران اعلام کرده است، اورانیوم کم‌غنی‌شده در حد 5/3 درصد را تا حد ۲۰ درصد غنی خواهد ساخت تا از آن برای رفع نیازهای پزشکی کشور استفاده کند. اما به گفته کارشناسان، ایران نیاز به این مقدار مواد سوختی برای رآکتور تحقیقاتی قدیمی خود ندارد.

کارشناسان مختلف توضیحات گوناگونی را در مورد جابه‌جایی اورانیوم در ایران عرضه می‌کنند. کنت پولاک، از انستیتوی بروکینگ، معتقد است که ایران می‌خواهد برخورد میان خودش و غرب را تشدید کند تا بتواند در مذاکراتش با غرب امتیازهای بیشتری بگیرد.

برخی دیگر از کارشناسان نیز می‌گویند، ایران به قدر کافی فضا برای نگهداری اورانیومی که در اختیارش هست ندارد و برای همین مجبور است ذخایر اورانیوم خود را به جایی دیگر منتقل کند.

تا کنون ایران تاسیسات اتمی خود، برای نمونه تاسیسات قم که تازه در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ علنی شد را در عمق زمین و در میان کوه‌ها جا داده بود تا آن را از حمله احتمالی امریکا یا اسرائیل مصون نگه دارد.

استاندارد در پایان به عدم اطمینان کارشناسان امنیتی در امریکا و اروپا اشاره می‌کند و می‌نویسد، آنها نمی‌دانند آیا ایران واقعا درصدد تولید سلاح اتمی است یا تنها می‌خواهد توانایی ساخت آن را داشته باشد. آنچه اکنون مسلم است باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده می‌خواهد مانع حمله نظامی اسرائیل به ایران شود و شاید به همین منظور است که مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد ارتش خود را به اسرائیل فرستاده است.


نظر شما :