دردسرهاى پيش بينى نشده براى اسرائيل

۱۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۸ کد : ۷۰۶۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اسرائیل هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد، ترور فردی که بسیاری از کشورهای اروپایی او را ...
دردسرهاى پيش بينى نشده براى اسرائيل

اسرائیل هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد، ترور فردی که بسیاری از کشورهای اروپایی او را وابسته به یک گروه تروریستی می‌دانند تا این اندازه برایش گران تمام شود. شاید اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند که چون فرد ترور شده وابسته به حماس است جنجال گسترده‌ای به پا نمی‌کند. اما ترور محمود المبحوح بیش از آن چه مورد تصور اسرائیلی‌ها بود، جنجال آفرید. جنجالی که بر تنش در رابطه اسرائیل با اعراب افزود و روابط تلاویو با پایتخت‌های اروپایی را نیز تیره کرد.

این در حالی است که غرب تلاش می‌کرد، طرف فلسطینی را مجاب کند که با وجود تندروی‌های دولت فعلی اسرائیل پای میز مذاکره بنشیند.

اسرائیل سابقه ترور رهبران حماس را دارد. در گذشته رهبران حماس یا در فلسطین یا در لبنان ترور می‌شدند. شاید اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند که دبی هم جایی مثل لبنان یا فلسطین است که چون یک منطقه عربی است، کسی توجهی به آن نمی‌کند. اصولا اعراب و اسرائیل یکدیگر را تا آن اندازه تحقیر می‌کنند که یادشان می‌رود حقیقت چیز دیگری است. هر چه باشد دبی یک شهر توریستی شناخته شده در جهان است که امرای امارات متحده عربی تلاش بسیاری می‌کنند که امنیت آن را از همه لحاظ حفظ کنند تا هر کس که پا به آن می‌گذارد، احساس ناامنی نکند.
 
امارات از این راه تلاش می‌کند، رونق اقتصادی و اجتماعی خود را روز به روز افزایش دهد. اما ظاهرا اسرائیلی‌ها این موضوع را درک نکردند. رویکرد تحقیرآمیزشان به اعراب چشمشان را به حقایق بست. به‌ویژه این‌که دولتی در اسرائیل امور را بر عهده دارد که بسیار تندرو است و همه چیز را سیاه می‌بیند و اعراب را نیز جزئی از این سیاهی. دولت‌های افراطی در هر حالت و در هر جایی در نهایت خطاهای بزرگ می‌کنند. حتی اگر بسیار زیرک و هوشیار باشند.

پلیس دبی بر خلاف آنچه اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند به شدت پیگیر ماجرا شد. در نهایت اعلام کرد، احتمال 99 درصد این حادثه تروریستی کار موساد بوده است. جالب آن که پلیس دبی به کمک پلیس‌های اروپایی با جدیت تمام به تعقیب این پرونده پرداخت. ‌این حادثه زمانی برای اسرائیل گران‌تر تمام شد که پلیس دبی با ارائه اسناد و مدارک اعلام کرد، عاملان ترور 11 نفر بودند که از پاسپورت‌های اروپایی از جمله ایرلند، آلمان و بلژیک استفاده می‌کردند. این موضوع باعث شد تا اروپایی‌ها به شدت نگران شده و نسبت به آن موضع بگیرند.

نخستین موضع را بریتانیا اتخاذ کرد. لندن با احضار سفیر اسرائیل مراتب اعتراض خود را به این حادثه ابراز داشت. آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل این حرکت بریتانیا را نکوهش کرد. در این میان اتفاق تازه‌ای افتاد که باز هم برای دولت اسرائیل گران تمام شد. روزنامه ساندی تایمز گزارشی منتشر کرد که حاوی اطلاعات جدیدی بود که نشان می‌داد نه تنها موساد بلکه دولت اسرائیل و شخص نخست‌وزیر نیز در ترور مبحوح دست داشته‌اند. بر اساس گزارش این روزنامه تصمیم به ترور مبحوح در جلسه‌ای در تلاویو و با حضور ماموران امنیتی، میر داگان، رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اتخاذ شده است.

به نوشته ساندی تایمز از قول مقام‌های امنیتی اسرائیل، نتانیاهو در جریان برنامه‌ ترور المبحوح قرار می‌گیرد و با عبارت «مردم اسرائیل به شما اعتماد دارند، موفق باشید»، موافقت خود را با این عملیات بیان می‌کند.

به احتمال در این نشست به اطلاع نتانیاهو می‌رسد که عملیات پیش‌تر در هتلی در تل‌آویو به‌صورت مخفی تمرین شده و فاقد هرگونه پیچیدگی یا خطر خاصی است.

گزارش ساندی تایمز پرونده دست داشتن اسرائیل در ترور مبحوح را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. این گزارش که در مطبوعات اسرائیل بازتاب وسیعی می‌یابد و همه به چاپ آن اقدام می‌کنند، تعجب دولت اسرائیل را بر می‌انگیزد به گونه‌ای که دنی آیالون، قائم مقام وزیر امور خارجه اسرائیل این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که «هیچ مدرکی دال بر دست‌داشتن اسرائیل در قتل مبحوح وجود ندارد.» آیالون حتی با دست‌پاچگی تاکید می‌کند که این موضوع باعث تیرگی روابط اسرائیل با اروپا نخواهد شد.

پیش‌بینی آیالون اشتباه از آب در آمد. اتحادیه اروپا هنگامی که متوجه می‌شود، دولت اسرائیل در این ترور دست داشته و برای این کار از پاسپورت‌های اروپایی سوء استفاده کرده به شدت واکنش نشان می‌دهد و در نخستین اجلاسش پس از حادثه در بروکسل که در آن لیبرمن نیز حضور می‌یابد، این حادثه را به شدت محکوم کرده و نسبت به تکرار چنین اتفاقاتی به تلاویو هشدار داد. این واکنش به اندازه‌ای تند بود که لیبرمن مجبور شد در برابر آن سکوت اختیار کند. بگذریم از این که استقبال از او برای حضور در این اجلاس نیز به اندازه‌ای سرد بود که لیبرمن فهمید اروپایی‌ها تا چه اندازه از این حادثه تروریستی از اسرائیل دل‌چرکین شده‌اند.

مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند در دیدار با آویگدور لیبرمن نگرانی‌های عمیق کشورش را از رفتار اسرائیل در ترور مبحوح ابراز کرد.

وی به لیبرمن گفت: «ما تمام تلاش خود را برای روشن‌شدن و کنترل پی‌آمدهای منفی این مشکل بسیار مهم به‌ کار می‌گیریم.»

لیبرمن در بروکسل در حالی که چهره‌ای عصبی و غمگین داشت، گفت: «ما هنوز درباره این قتل اطلاعاتی کسب نکرده‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «نباید به اخباری که کشورهای عربی منبع انتشار آن هستند، چندان توجه کرد. آنها در هر حادثه‌ای اسرائیل را مقصر می‌دانند.»

سارکوزی نیز در دیدار با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی گفت: «ما هر گونه قتلی را محکوم می‌کنیم. هیچ چیز نمی‌تواند استفاده از چنین روش‌هایی را توجیه کند.»

پرسش دیگری که برای اروپایی‌ها پیش آمد، این بود که آیا دولت اسرائیل تا این اندازه ناامن شده است که مذاکرات و گفت‌وگوهای سری و خصوصی وزیران و سران امنیتی به این سادگی به بیرون درز می‌کند و دولت اسرائیل مجبور است تنها نظاره‌گر باشد؟

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :