درخواست رئيس‌جمهورى روسيه از تهران

لطفا با آژانس همکارى کنيد ايرانى‌هاى عزيز!

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۷۰۶۱ اخبار اصلی
مدودف که کشورش روابط تجارى و سياسى بسيار خوبى با ايران دارد در تازه‌ترين اظهار نظر خود، خواستار تداوم همکارى ايران با سازمانهاى بين المللى ازجمله آژانس بين المللى انرژى اتمى در زمينه برنامه هسته اى اين کشور شد.
لطفا با آژانس همکارى کنيد ايرانى‌هاى عزيز!

دیپلماسی ایرانی:  روسيه همچنان در ميانه تعامل و تقابل با ايران قرار گرفته است. پرونده هسته‌اى ايران درست در روز هايى به بن‌بست خورده است که واشنگتن و مسکو در حال احياى روابط هستند و البته رابطه ميان ناتو و روسيه همچنان روزهاى پرتنش خود را تجربه مى‌کند.

در چنين شرايطى براى روس‌ها هم بحث منفعت اسراتژيک مطرح است و هم مقوله آرامش در منطقه‌اى که گرفتار دو جنگ عراق و افغانستان است. هفته گذشته بود که سخنگو وزارت امور خارجه ورسيه از ايران خواست تا فضا را براى از ميان رفتن شک و ترديدها در مورد برنامه هسته‌اى خود مهيا سازد.
 
اين‌بار هم به گزارش خبرگزارى‌هاى روسى مدودف در جامه رئيس جمهورى روسيه پيش از سفر به فرانسه از تهران خواست تا با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى همکارى داشته باشد. فرانسه در حال حاضر رياست دوره‌اى شوراى امنيت را بر عهده دارد و البته از موافقان سرسخت تشديد تحريم‌هاى ايران هم محسوب مى‌شود.

مدودف که کشورش روابط تجارى و سياسى بسيار خوبى با ايران دارد در تازه‌ترين اظهار نظر خود، خواستار تداوم همکارى ايران با سازمانهاى بين المللى ازجمله آژانس بين المللى انرژى اتمى در زمينه برنامه هسته اى اين کشور شد.

مدوديف در آستانه سفرش به پاريس گفت: ما خواستار آن هستيم که ايران برنامه هسته اى خود را با خواسته هاى سازمان هاى بين المللى همچون آژانس بين المللى انرژى اتمى منطبق سازد و از سوى ديگر فعاليت هاى ايران در اين عرصه براى نظارت شفاف باشد.  

ما به روند گفتگوها براى برون رفت پرونده هسته‌اى ايران از بحران ادامه مى‌دهيم و براى پرداخت سهم خود به عنوان عضوى از گروه 1+ 5 در قبال پرونده هسته‌اى ايران آماد‌گى داريم.

مسکو همواره خواهان حل و فصل پرونده هسته‌اى از طريق تعامل و نه تقابل بوده است و البته از مخالفان نسبى تشديد تحريم‌هاى ايران است. البته در اين دور از مذاکرات، روس‌ها ترجيح دادند وظيفه مخالفت با تحريم‌ها را به دوش چينى‌ها بيندازند و خود در دقيقه نود براى تغيير نتيجه بازى وارد صحنه شوند.

سرگئى لاوروف وزير امور خارجه روسيه اخيرا با تاکيد بر اين موضع کشورش گفت: اين ادعا که آمريکا و روسيه در قبال مساله هسته اى ايران موضع واحد دارند را صحيح نمى دانيم.  

هر چند روسيه و آمريکا نقض پيمان منع گسترش سلاح هسته اى را غيرقابل قبول مى دانند اما شيوه هاى دو کشور براى تحقق اين امر با هم مطابقت نمى کند.  

اين مقام روسى افزود: بر خلاف آمريکا ما با ايران همسايه نزديک هستيم و با اين کشور در زمينه هاى اقتصادى، انسانى و فنى -نظامى همکارى مى کنيم و ايران شريک ما در درياى خزر است.  
 
مدودف قرار است براى گفت و گو با نيکلاى سارکوزى رييس جمهورى فرانسه در سفرى سه روزه، اول به پاريس سفر کند.


نظر شما :