شوک جديد در عراق، تصفیه‌های گسترده در ارتش، سازمان امینت و پلیس

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۸ کد : ۷۰۵۸ اخبار اصلی
در یک اقدام ضربتی و ناگهانی ستاد عدالت و بازپرسی 367 نظامی درجه‌دار را که در میان آنها 20 ژنرال ارشد دیده می‌شوند، از پلیس، سازمان و ارتش تصفیه کرد تا عراق همچنان شاهد ساعت‌های حساس تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی کشور باشد.
شوک جديد در عراق، تصفیه‌های گسترده در ارتش، سازمان امینت و پلیس

دیپلماسی ایرانی: در یک اقدام ضربتی و ناگهانی ستاد عدالت و بازپرسی 367 نظامی درجه‌دار را که در میان آنها 20 ژنرال ارشد دیده می‌شوند، از پلیس، سازمان و ارتش تصفیه کرد. مهمترین چهره‌ای که توسط این ستاد تصفیه شده، مدیر اطلاعات ارتش است.

علی اللامی، مدیر اجرایی ستاد عدالت و بازجویی در این باره به روزنامه الحیات گفت: «139 درجه‌دار در وزارت کشور که شامل 10 فرمانده، مدیران کل، فرمانده پلیس با درجه تیمساری هستند از جمله فرمانده‌های پلیس بصره، واسط و مثنی به علاوه فرمانده نیروهای مرزی و مدیر فرمانده و دفاع مدنی هستند، همگی تصفیه شده‌اند.»

لامی در ادامه افزود: «84 نفر از این افراد جزء سازمان فدائیان صدام و 99 نفر دیگر نیز با رتبه‌های گوناگون عضو حزب منحله بعث بوده‌اند.»

لامی همچنین گفت: «تصفیه شدگان وزارت دفاع شامل 85 فرمانده می‌شود که از میان آنها 10 نفر فرمانده عملیات بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به عبود قنبر، فرمانده سابق عملیات بغداد، عبدالله محمد خمیس، معاون رئیس ستاد عملیات بغداد، ریاض جلال، معاون فرمانده نیروهای زمینی و عثمان علی الغانمی، فرمانده عملیات فرات اشاره کرد. در فهرست تصفیه شدگان چهار درجه‌دار ارشد نیز هستند که شامل علاء سلمان جاسم مدیر اطلاعات ارتش، حبیب حسین عباس بازجوی کل در وزارت دفاع، حسن کریم فرمانده عملیات موصل، عبدالامیر رضا محمد فرمانده هنگ دوازدهم ارتش، قاسم جاسم نزال فرمانده هنگ نهم ارتش، کاظم محمد فارس المهداوی فرمانده عملیات الانبار به همراه 48 نفر دیگر که عضو سازمان فدائیان صدام بودند که در راس آنها عدنان المکصوصی قرار دارد، اشاره کرد.»

مدیر اجرایی ستاد عدالت و بازجویی همچنین گفت: «فهرست دیگری نیز وجود دارد که شامل 125 فرمانده از سازمان اطلاعات ملی است که 11 نفر از آنها عضو سازمان امنیت نظام سابق بودند که در نظام جدید در سمت‌هایی چون مدیر بخش‌های مختلف امنیت ملی سازمان امنیت و عملیات ویژه مشغول به کار بوده‌اند. آنها همگی در ترورهای سیاسی و فراری دادن مخالفان نظام جدید عراق دست داشته‌اند. همچنین 115 درجه‌دار دیگر نیز در این سازمان تصفیه شده‌اند که همگی آنها یا عضو حزب بعث بوده‌اند یا در سازمان فدائیان صدام عضویت داشتند.»

وی تاکید کرد، به زودی فهرست تصفیه شده‌های جدید با قید فوریت به وزارت‌خانه‌های کشور، دفاع و اطلاعات برای اجرایی شدن ارسال خواهند شد.

لامی تصریح کرد، تمامی این افراد عضو حزب بعث بوده و تصفیه آنها منطبق با قانون اساسی و قانون تصفیبه اعضای حزب بعث که دستشان به خون ملت آلوده است، صورت می‌گیرد.  


( ۶ )

نظر شما :