نقش تازه ترکيه در ميانجيگرى ميان ايران و غرب

۰۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۴ کد : ۷۰۰۵ اخبار اصلی
با تشدید تنش بین ایران و غرب، نقش ترکیه به عنوان میانجی رو به افزایش است...
نقش تازه ترکيه در ميانجيگرى ميان ايران و غرب

دیپلماسی ایرانی: با تشدید تنش بین ایران و غرب، نقش ترکیه به عنوان میانجی رو به افزایش است. کارشناسان می‌گویند، در شرایط کنونی ترکیه بهترین میانجی بین ایران و امریکاست. سران ترکیه نیز برای ایفای این نقش اعلام آمادگی کرده‌اند.

در همین رابطه عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، طی دو هفته‌ اخیر ترکیه به طور کامل مشغول مسئله‌ هسته‌ای ایران شده و دیپلماسی بی سرو صدایی را آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز به صراحت گفت: «زمان آن فرا رسیده، کوشش آنکارا به منظور میانجی بین ایران و غرب نتیجه دهد.»

وی این سخنان را در آستانه‌ سفر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تهران که روز سه شنبه ۲۷ بهمن انجام گرفت، بیان کرد.

مطبوعات ترکیه نیز اشاره می‌کنند، سران این کشور نگرانی شدیدی از تشدید تنش غرب با ایران دارند و به همین منظور اکنون سیاست فعال‌تری برای میانجیگری بین غرب و ایران را اتخاذ کرده‌اند.

به‌نظر کارشناسان داوود اغلو احتمالا حاوی پیام خانم هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه‌ی آمریکا به ایران بوده است.

کلینتون چندی پیش با نخست وزیر ترکیه در قطرگفت‌وگو کرد.

پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک کشورهای غربی ترکیه را تحت فشار قرار دهند تا از میان غرب و ایران یکی را انتخاب کند. در آن صورت گرچه ترکیه در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌گیرد، اما انتظار می‌رود در نهایت جانب ایران را بگیرد.

برخلاف تلاش ترکیه، دولتمردان ایران نقش میانجی ترکیه را به صراحت بیان نمی‌کنند. منوچهر متکی در نشست مطبوعاتی مشترک خود با داوود اوغلو تاکید کرد که ترکیه پیرامون مسئله هسته‌ای ایران نقش مشورتی دارد و به این تبادل نظرها عنوان خاصی نمی‌دهد.

متکی در این نشست اعلام کرده بود ترکیه را در جریان آخرین تحولات و فعالیت‌های هسته ای قرار داده است.

در حالی که امریکا و اتحادیه اروپا از تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گویند و حتی روسیه نیز تحریم ایران را در صورت عدم اجرای تعهدات غیر ممکن نمی‌داند؛ ترکیه از ارتقاء مبادلات تجاری از ۱۱ ملیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار در ۵ سال آینده صحبت می‌کند.

کارشناسان ترک هشدار می‌دهند، تشدید تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد ترکیه ضرر قابل توجهی خواهد زد. بخشی از نیاز‌های گازی ترکیه توسط ایران تامین می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود، ترکیه با تشدید تحریم‌هاعلیه ایران مخالفت ‌کند.


نظر شما :