متکى در مونيخ چرخش در سياست هسته‌اى ايران را اعلام کرد

۱۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۶۹۱۳ اروپا
منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد، تهران آماده مبادله اورانیوم با خارج است و تنها محل، زمان و میزان سوخت مورد مبادله باید مشخص شود.
متکى در مونيخ چرخش در سياست هسته‌اى ايران را اعلام کرد

دیپلماسی ایرانی: منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد، تهران آماده مبادله اورانیوم با خارج است.

وی تاکید کرد، تنها محل، زمان و میزان سوخت مورد مبادله باید مشخص شود.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به طور غیر منتظره در نشست امنیتی مونیخ در آلمان در شب جمعه ۵ فوریه شرکت کرد. مناقشه اتمی با ایران یکی از موضوعات مهم این کنفرانس امنیتی به شمار می‌رود. متکی که در آخرین دقایق خواست خود برای حضور در نشست امنیتی مونیخ را به اطلاع برگزارکنندگان رسانده بود، آمادگی ایران برای یافتن توافقی با جامعه بین‌المللی را نوید داد.

متکی در نشستی فوق‌العاده در مونیخ با خوش‌بینی اعلام کرد، خواست سیاسی برای حل مشکل تبادل سوخت اتمی وجود دارد که باید ضمانت‌هایی برای هر دو طرف وجود داشته باشد.

متکی بار دیگر به سه موضوع مورد اختلاف یعنی محل مبادله، میزان اورانیوم مورد تبادل و زمان دریافت سوخت مورد نیاز ایران اشاره کرد.

در همین رابطه جمیز جونز مشاور امنیتی بارک اوباما، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان و کاترین اشتون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در روز شنبه ۶ فوریه در میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ نظرات خود را پیرامون مسائل امنیتی و موضع‌گیری جدید ایران اعلام کردند.

گیدو وستروله در سخنان کوتاه خود تاکید کرد، پس از اعلام آمادگی ایران برای مبادله اورانیوم حال تهران باید با عمل مشخص نیت خود را اثبات کند.

وزیر امورخارجه آلمان مبادله اورانیوم را اقدامی برای اعتمادسازی خواند و تصریح کرد، آلمان به هیچ‌ وجه ایران مجهز به تسلیحات اتمی را نخواهد پذیرفت، زیرا چنین کشوری سبب ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و جهان خواهد شد. برنامه اتمی ایران تنها مسئله‌ای داخلی و منطقه‌ای نبوده و با امنیت جهان پیوند خورده است.

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور اتمی خود در تهران نیازمند سوخت هسته‌ای از خارج است؛ ایران از رآکتور اتمی تهران صرفاَ در زمینه‌های پزشکی و پژوهشی استفاده می‌کند. این مبادله که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های گذشته پیشنهاد شده بود، مقرر می‌کند که ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت 5/3 درصد را به خارج تحویل دهد و در ازای آن اورانیومی با غلظت تقریبی ۲۰ درصد را به عنوان سوخت مورد نیاز رآکتور دریافت کند. جامعه بین‌المللی امیدوار است که از این طریق نظارت بهتری بر برنامه اتمی ایران داشته باشد.

در پی سخنان احمدی‌نژاد در تلویزیون دولتی ایران مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل اورانیوم، ظاهراَ چرخشی در سیاست تهران به وجود آمده است.

متکی همچنین گفت: «ما به توافقی قطعی که از سوی همگان مورد پذیرش باشد، بسیار نزدیک شده‌ایم.»

وزیر امورخارجه ایران در روز شنبه ۶ فوریه تصمیم تهران را رسما به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خواهد رساند.

گیدو وستروله وزیر امورخارجه آلمان که در چارچوب نشست امنیتی با همتای ایرانی خود دیدار داشت در سخنانی در روز جمعه ایران را به امتناع از همکاری با جامعه بین‌المللی متهم کرد.

تاکنون چین و روسیه سیاست جدید ایران را مثبت ارزیابی کرده‌اند. یانگ جیشی وزیر امورخارجه چین در مونیخ گفت: «مناقشه اتمی ایران به مرحله‌ای تعیین‌کننده رسیده است.»

وی از طرف‌های درگیر خواست از خود صبر و شکیبایی نشان داده و تنها از راه گفت‌وگو و مذاکره راه حلی بلندمدت برای این مشکل بیابند.


نظر شما :