گزارش یک زندگی

۲۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۲ کد : ۶۶۸۲ کتابخانه
نگاهی به کتاب «گزارش یک زندگی» نوشته دکتر علی اکبر سیاسی.
گزارش یک زندگی

گزارش یک زندگی
تالیف: دکتر علی اکبر سیاسی
ناشر: نشر اختران
چاپ: 1386
قیمت: 38000 ریال

دکتر علی اکبر سیاسی در مقدمه این کتاب نوشته است:«مطالب  این کتاب فراهم آمده­ی یادداشت­هایی است که در جریان یک زندگی نسبتا دراز، در فاصله های یک روز، یک هفته و گاهی بیشتر، به روی کاغذ آمده و هیچ گاه در نظر نبوده است که روزی به چاپخانه برود و بدین صورت درآیند.

تا اینکه چندی پیش بعضی از بستگان و دوستان نزدیک به وجود آنها آگاهی یافتند، نخست توصیه کردند و سپس اصرار ورزیدند که این یادداشت ها باید چاپ شود و در معرض استفاده خوانندگان قرار گیرد.

برای اقناع من چند دلیل هم آوردند. از آن جمله این که، مردم خردمند و هنرپیشه ای هستند که رنج می برند از اینکه دو عمر ندارند تا به یکی تجربه بیاموزند و با دگری تجربه را به کار بندند. پس زندگی شما را عمر اول خود پنداشته و تجربه­ی آموخته شده را در زندگی خودشان به کار می­برند. گفتم: «ولی من خود را خردمند و هنرپیشه نمی­دانم تا تجربه­هایم ارزشی داشته باشد... .» گفتند: « این نوعی شکسته نفسی است و به تعبیر دیگر نوعی (البته خواهید بخشید) خودستایی است. گذشته از این، داوری این امر با شما نیست... .»

چون سخن از خودستایی شد، بی­مناسبت نیست که در این پیش­گفتار این نکته را نیز یادآور شود که نویسنده در کتاب ها و مقالات خود، تا آنجا که ممکن بوده، از به کار بردن ضمیر منفصل اول «من» خودداری کرده است.

ولی در این کتاب، چون نویسنده و عمل کننده یک تن هستند، به این قاعده به ناچار عمل نشده است. درباره­ی مطابقت فعل با فاعل، یا جزئیات دیگر، چون در مقدمه­ی تالیفات دیگر نسبتا به تفصیل سخن رفته است از تکرار آنها در این جا خودداری می­شود چه حشو زائد خواهند بود.

بازبینی یادداشت­ها و تنظیم آنها، که به دلایل نا گفتنی به درازا کشیده است، ایجاب می­کند که «گزارش یک زندگی» در دو جلد انتشار یابد. در جلد اول گزارش، بخشی از رویدادها و کارهای انجام گرفته تا اواخر دهه­ی 1330 شمسی یادداشت شده اند و در جلد دوم، به رویدادهای سال­های اخیر و به سایر فعالیت های اجتماعی، علمی،... اشاره خواهند رفت.»

* یادداشت زنده یاد احمد بورقانی در مورد این کتاب


( ۷ )

نظر شما :