واکنش معقول غرب در برابر تحولات ایران

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۴ کد : ۴۹۵۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: علی خرم
گفتاری از علی خرم برای دیپلماسی ایرانی
واکنش معقول غرب در برابر تحولات ایران

گفتاری از علی خرم، تحلیل گر مسائل سیاسی

به نظر می‌رسد که واکنش و اعلام موضع کشورهای مختلف به انتخابات ایران و وقایع پس از آن بسیار معقولانه بود، آنها تلاش کردند مشکلات و کشمکش‌های داخلی ایران را به ایرانی‌ها واگذار کنند.

در مواضع کشورهای غربی شاهد بودیم که از طرفداری از فرد یا جناح مشخص در ایران خودداری شد و این نکته مورد تاکید قرار گرفت که مقامات و مردم ایران باید تصمیم نهایی را در برابر رخدادهای کشورشان اتخاذ کنند.

این نوع برخورد با وقایع جاری ایران را بطور تقریبی از سوی کلیه کشورهای خارجی شاهد بودیم اما تاحدودی مواضع کشورهای عربی متفاوت بود، با این حال کشورهای غربی و کشورهایی که در گذشته انتقادات زیادی نسبت به وقایع، سیاست‌ها و مسائل ایران داشتند این بار بسیار معقول در برابر انتخابات ایران و حوادث پس از آن ابراز عقیده و اعلام موضع کردند.

از سوی دیگر این کشورها بر موازینی چون حقوق بشر، اصل سلامت انتخابات و حقوق معترضین به نتایج انتخابات در مواضع خود اشاره داشتند البته توجه به این موارد را با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز مورد تاکید قرار داده اند.

در عین حال این کشورها در واکنش‌های خود بر تحمل مردم ایران از سوی حکومت حتی در صورت داشتن اعتراض تاکید کردند که این نیز به موازین حقوق بشری جهانی و پایبندی کشورهای جهان به این موازین باز می گردد.

اما کشورهایی که در برابر وقایع ایران واکنش نشان دادند در ارتباط با اتخاذ سیاستی خاص در برابر تحولات ایران سکوت اختیار کردند، آنها منتظر مانده‌اند تا نتیجه تحولات ایران مشخص شود، اما همه این کشورها در این نقطه اشتراک نظر داشتند که با هر حکومتی که در ایران اداره امور را در دست گیر آمادگی همکاری دارند.

این نکته ای مثبت است چراکه نشان می دهد فارغ از این که آقای احمدی نژاد یا موسوی در ایران روی کار باشد، آنها آمادگی کار و ارتباط با ایران را دارند.

پیش از این کشورهای خارجی در ارتباط با ایران و مقامات این کشور دست به انتخاب می‌زدند اما اکنون با مواضع اخیرشان نشان دادند که خواهان حفظ بی طرفی در قبال حوادث ایران هستند و قصد دخالت در امور ایران را ندارند.

به باور آنها در شرایط کنونی هر نوع دخالت در امور داخلی ایران و اعلام صریح مواضع و سیاست‌ها تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع ایران خواهد انجامید و این قابل توجه است.

اما در این میان کشورهای عربی نگاهی دیگر به تحولات ایران دارند، آنها مواضع خود در برابر ایران را با محوریت فرد اعلام کردند در حالی که کشورهای غربی از واکنش‌هایی که بر فرد تاکید داشته باشد خودداری، و بر مسائل کلی ایران متمرکز شدند.

علی خرم

نویسنده خبر


نظر شما :