اعتماد ایرانیان خارج از کشور را حفظ کنیم

۲۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۵۶ کد : ۴۹۳۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
دامنه اعتراض ها نسبت به شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری دهم به خارج از کشور کشیده شده و ...
اعتماد ایرانیان خارج از کشور را حفظ کنیم

بسیار غم انگیز است وقتی یک ایرانی در یکی از شبکه های خارجی و یا شبکه های فارسی زبان خارج از کشور حاضر می شود و در حالی که خود را اپوزیسیون نمی خواند، با لحنی آرام اعلام می کند که صرفا خواهان بررسی سرنوشت رای خویش است و می خواهد بداند که با رای اش چه کرده اند.

شهرهای مختلف دنیا که محل اقامت ایرانیان و یا استقرار سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران است، از زمان اعلام شمارش آرا توسط وزارت کشور شاهد تجمعاتی آرام بوده که به انحای مختلف دلخوری و انتقاد خود را نسبت به نتیجه انتخابات ابراز کرده اند.

شهر لس آنجلس که مسکن هزاران ایرانی مهاجر است در روزهای گذشته شاهد اعتراض گسترده ایرانیانی بوده که شاید اغلب آنها تا روز 22 خرداد در رای گیری های پیشین نظام سیاسی کشور خود شرکت نمی کرده اند ولی این بار با درک اینکه احتمال تغییر و اصلاح وجود دارد مشارکت کرده و بعد از اعلام نتایج احساس غبن کرده اند.

تجمع

در برابر سفارتخانه ها و اعتراض نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از کشورهای هلند، بلژیک، قبرس، نیوزلند، فرانسه، انگلیس و... نیز مخابره شده و مجموع این اعتراضات، تصویری دگرگون را از انتخابات 22 خرداد ایران ارائه داده است.

انتخابات امسال یکی از پرشورترین رویدادهای سیاسی کشور در سه دهه اخیر بود که بالاترین میزان مشارکت مردم را به نمایش گذاشت. همچنین در جریان این انتخابات برای اولین بار چهار نامزد در برنامه های تلویزیونی به مناظره با یکدیگر پرداختند و شخصیت فردی و سیاسی شان را در برابر بینندگان پرشمار تلویزیونی به نمایش گذاشتند.

 

با این وجود کام بسیاری از رای دهندگان مقیم خارج از کشور پس از مشارکت گسترده ای که از خود نشان دادند به تلخی گرایید و شنیدن اخبار نا آرامی های تهران بر شدت این تلخکامی ها افزود.

 

در روزهای گذشته اعتراض های مدنی و غیرمدنی مردم شهرهای مختلف کشور به روند انتخابات ریاست جمهوری در صدر اخبار رسانه های خارجی قرار داشته و بسیاری از شبکه هایی که مترصد چنین اتفاقاتی در داخل ایران هستند، سعی در بزرگنمایی حوادث دارند.

 

اما آنچه در این میان مهم است نگرانی نسبت به سلب اعتماد و نومیدی ایرانیان مهاجر از مشارکت سیاسی در امور کشورشان است. بسیاری از آنان در یکی از معدود دفعاتی که تصمیم به مشارکت در سرنوشت سیاسی ایران گرفتند، دست به اعتراض زده و حتی بر آن هستند تا پای مراجع بین المللی را به ماجرا باز کنند.

 

از دو روز پیش و از طریق مجراهای درون سازمانی، میزان آرای شمارش شده در شهرهای خارج از کشور اطلاع رسانی شده و بر آتش اعتراض ها افزوده است. نگاهی به فهرست "نتایج اولیه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور" و فاصله آرای نامزد اصلاح طلبان و نامزد اصولگرایان گویای دلایل این اعتراضات است.

 

به نظر می رسد همان گونه که در ترغیب ایرانیان خارج از کشور به مشارکت در انتخابات حساسیت به خرج دادیم، می بایست پیگیری و اعتراض آنان را هم جدی تلقی کنیم. در روزهای گذشته نهادهای بین المللی نسبت به انتخابات دهم ریاست جمهوری تشکیک وارد کرده و این مسئله می تواند اعتبار دولت دهم را در دنیا زیر سوال ببرد. در حالی که دولت محمود احمدی نژاد در چهار سال گذشته روابط ضعیف و سطح پایینی با جهان خارج داشته است، ادامه روند موجود در تعمیق شکاف های روابط جهانی با ایران تاثیرگذار خواهد بود.

 

سرمایه اصلی نظام های جمهوری، احزاب و مردم هستند و خدشه دار شدن این رکن سیاسی، به کاستن از اعتبار بین المللی آن کشور منجر می شود. جا دارد مسئولان کشور هر چه زودتر نسبت به اعتراض های ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنار موج انتقادهای داخلی راهکاری اتخاذ کنند و از حضور مردم در صحنه سیاسی کشور به شکل دوراندیشانه و شایسته ای استفاده کنند.
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :