مواضع تند نتانیاهو و نابودی روند صلح

۲۶ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۹ کد : ۴۹۳۵ اخبار اصلی
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستى، در سخنرانى سياسى خود که نخستين سخنرانى وى از زمان تصدى‌اش در اين پست و در واکنش به سخنرانى باراک اوباما رئیس‌جمهور آمريکا در قاهره بود،‌ اعلام کرد که اسرائیل با تشکيل کشور مستقل فلسطين موافقت خواهد کرد
مواضع تند نتانیاهو و نابودی روند صلح

 

  نخست وزير رژيم صهيونيستى پايبندى خود را به مواضع تندش که روند صلح را به طور کامل نابود مى‌کند، اعلام نمود.

بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستى، در سخنرانى سياسى خود که نخستين سخنرانى وى از زمان تصدى‌اش در اين پست و در واکنش به سخنرانى باراک اوباما رئیس‌جمهور آمريکا در قاهره بود،‌ اعلام کرد که اسرائیل با تشکيل کشور مستقل فلسطين موافقت خواهد کرد؛ اما بار ديگر شروطى را که به نوعى مانعى در مسير تشکيل کشور فلسطين است مطرح کرد.
براساس گزارش راديو سوا، بنيامين نتانياهو گفت: بايد کشور فلسطين بدون سلاح و بر اساس تضمين‌هاى بين‌المللى و امنيتى تشکيل شود و فلسطينى‌ها اسرائیل را به عنوان کشور يهودى به رسميت بشناسند.وى همچنين بر موضع‌گيرى‌اش در زمينه‌ گسترش شهرک‌سازى‌ها تاکيد کرد و پيش‌بينى مى‌شود که همين مساله موجب اختلاف شديد وى با دولت باراک اوباما شود.
وى همچنين در خصوص بيت‌المقدس اظهار داشت: بيت‌المقدس همچنان پايتخت متحد اسرائیل باقى خواهد ماند.

بنيامين نتانياهو در دانشگاه بار-ايلان در برابر 300 شخصيت راست‌گرا، مدعى شد که برنامه هسته‌ای ايران "خطر بزرگ پيش روى اسرائیل" است و گفت: بزرگترين خطرى که اسرائیل و خاورميانه و تمامى انسان‌ها را تهديد کند، جمع شدن افراط‌گرايى و سلاح هسته‌ای است.

وى اعلام کرد: اگر همسايگان فلسطينى و رهبران فلسطين خواهان از سرگيرى مذاکرات صلح بدون شروط قبلى شوند، ما نيز آماده‌ايم.

نخست وزير رژيم صهيونيستى درباره‌ تشکيل کشور فلسطين تصريح کرد: اگر به تضمين‌هايى در زمينه‌ خلع سلاح گروه‌هاى فلسطينى دست يابيم و نيز فلسطينى‌ها به وجود اسرائیل به عنوان يک کشور يهود اعتراف کنند، ما به راه حلى دست خواهيم يافت که همان تشکيل کشور فلسطين به دور از سلاح در کنار اسرائیل است.

اين مسوول رژيم صهيونيستى افزود: اراضى‌اى که به فلسطينى‌ها داده خواهد شد بدون ارتش يا نظارت بر حريم هوايى يا امکان ورود سلاح يا امکان ائتلاف با ايران و حزب الله خواهد بود!

وى خاطرنشان کرد: شرط اساسى براى پايان درگيرى‌ها،‌ به رسميت شناختن اسرائیل به طور علنى و صادقانه‌ از سوى فلسطينى‌ها به عنوان يک کشور ملى ملت يهود است.
نتانياهو حق بازگشت آوارگان فلسطينى را به سرزمين‌شان رد کرد و گفت: مشکلات آنها بايد خارج از حد و مرز مساله کشور اسرائیل بررسى شود.

نخست وزير رژيم صهيونيستى درباره‌ شهرک سازى‌ها تصريح کرد: کسانى که معتقدند درگيرى مداوم ما با فلسطينى‌ها به خاطر شهرک‌سازى‌هاست، بايد بگويم که اين گونه نيست.
وى ادعاها مبنى بر اين که شهرک‌سازى‌ها مانع اصلى پيشروى روند صلح است را رد کرد و گفت: ما تمايلى به ايجاد شهرک‌سازى‌هاى جديد و مصادره‌ اراضى براى شهرک ‌سازى‌ها نداريم اما بايد زمينه براى ساکنان شهرک‌ها براى اين که زندگى عادى داشته باشند، فراهم شود.

نخست وزير رژيم صهيونيستى توقف ساخت و سازها در شهرک‌هاى موجود را رد کرد و گفت: اين ساخت و سازها در پاسخ به نيازهاى توسعه‌ عادى و طبيعى اين شهرک‌هاست.
وى خاطرنشان کرد: هرگز عقب‌نشينى يک جانبه‌ ديگرى وجود نخواهد داشت.

نتانياهو گفت: من از نگرش باراک اوباما نسبت به صلح منطقه‌اى حمايت مى‌کنم و از رهبران کشورهاى عربى مى‌خواهم که با هم ديدارى داشته باشيم و در راستاى برقرارى صلح تلاش کنيم.
نخست وزير رژيم صهيونيستى افزود: من آماده‌ ديدار با رهبران عرب در هر زمان و مکان هستم. من امروز آماده‌ پذيرش کشور فلسطين با برخى تضمين‌ها هستم.

اظهارات بنيامين نتانياهو موجب خشم و مخالفت گروه‌هاى فلسطينى و واکنش‌هايى از گروه‌هاى اسرائیلى شد.
صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينى‌ها تاکيد کرد: سخنرانى بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل، گريختن از ملزومات صلح و مخالفت با آن بود.

صائب عريقات بر مخالفت قاطع فلسطين با اظهارات بنيامين نتانياهو در خصوص طرح دولتش تاکيد کرد و گفت: سخنرانى نتانياهو در راستاى اعلام فرار از نيازهاى روند صلح و مخالفت کامل با روند صلح بود.
عريقات نيز گفت: سخنرانى نتانياهو سيلى به صورت اوباما بود؛ چرا که وى خواستار ملزم شدن اسرائیل به روند صلح بر اساس طرح نقشه‌ راه شده بود.

وى بر مخالفت فلسطينى‌ها با به رسميت شناختن اسرائیل به عنوان کشور يهود و نيز درخواست آنها که خواهان حق بازگشت آ‌وارگان فلسطينى هستند، تاکيد کرد.
همچنين فوزى برهوم سخنگوى جنبش حماس، به خبرگزارى فرانسه گفت: سخنرانى بنيامين نتانياهو منعکس کننده‌ ايدئولوژى نژاد پرستانه و افراطى اسرائیل است و اين ايدئولوژى به منزله‌ نقض تمامى حقوق ملت فلسطين است.

برهوم عنوان داشت: سخنرانى نتانياهو تضمين کننده‌ تاکيد بر برنامه‌هاى دولت نژادپرستانه و افراطى وى است که قصد دارد ملت فلسطين را در راستاى حمايت خود در برابر اشغالگران عارى از هر گونه سلاح و ابزار سازد و آنها را از حقوق‌شان محروم کند.
جنبش حماس نيز در بيانيه‌اى اظهارات بنيامين نتانياهو را نژادپرستانه و گمراه کننده توصيف کرد.

جنبش حماس در اين بيانيه عنوان داشت: نتانياهو خواهان ارائه راه حلى جهت تشکيل کشور بدون هويت و بدون حاکميت فلسطين است و بر باقى ماندن شهرک‌سازى‌ها در اراضى فلسطينى اصرار دارد.
بر اساس اين بيانيه، نتانياهو تنها در ازاى راه حل عادى سازى روابط و به رسميت شناختن اسرائیل، صلح اقتصادى را پيشنهاد کرده است.

جنبش حماس در اين بيانيه تاکيد کرده است که سخنرانى نتانياهو نژادپرستانه و تنها پيامى است به تمامى کسانى که بر دستيابى به سرابى که بنيامين نتانياهو هدف قرار داده تکيه کرده‌اند.
حماس از کشورهاى عربى خواست هر گونه عادى سازى روابط با اسرائیل و مذاکره با اين دولت اشغالگر را رد کنند.

داوود شهاب سخنگوى اطلاع‌رسانى جنبش جهاد اسلامى، به سايت اينترنتى فلسطين اليوم گفت: اظهارات بنيامين نتانياهو در راستاى گمراه ساختن عمومى و انکار علنى حقوق ملت فلسطين بود.
اين سخنگو افزود: سخنرانى بنيامين نتانياهو دال بر وجود موج افراطى اسرائیلى است که اکنون بر دولت رژيم صهيونيستى سيطره دارد و همين مساله موجب غيرممکن شدن دستيابى به راه حل سياسى با دشمن صهيونيستى است.

اين سخنگو عنوان داشت: ملت فلسطين مى‌داند که دستيابى به صلح با توجه به نگرش بنيامين نتانياهو دست نيافتنى است.
اين عضو جهاد اسلامى خواستار توقف تمامى مذاکرات با رژيم صهيونيستى و عدم بازگشت به آن تحت هيچ شرايطى شد.

شهاب تاکيد کرد: اتحاديه‌ عرب بايد طرح صلح عربى را لغو کند و هر گونه تلاش درجهت صلح را با توجه به چنين اظهارات اسرائیلى متوقف سازد. در حال حاضر ادامه طرح صلح عربى اشتباه است؛ چرا که نتانياهو از حقوق ملت فلسطين و موضع‌گيرى کشورهاى عربى تعدى کرده است.
شهاب عنوان داشت: بايد فلسطينى‌ها، اعراب و کشورهاى اسلامى در برابر رويارويى با افراط‌گرايى اسرائیل در يک صف قرار گيرند.

وى خاطرنشان کرد: ملت فلسطين نمى‌تواند حتى يک وجب از خاک فلسطين را به اشغالگران تحويل بدهد و درگيرى‌ها تا پايان اشغالگرى در فلسطين ادامه خواهد داشت.
نبيل ابوردينه سخنگوى رياست تشکيلات خودگردان فلسطين نيز تاکيد کرد: سخنرانى بنيامين نتانياهو تمامى طرح‌ها براى حل مساله فلسطين - اسرائیل را از بين برد.

ابوردينه خاطرنشان کرد: اين اظهارات تمامى پيش‌بينى‌ها و تمامى طرح‌ها را نابود کرد و قيد و بندهايى را در برابر تلاش‌هايى که صورت مى‌گيرد ايجاد کرد و اين سخنرانى به منزله‌ چالشى علنى در برابر موضع‌گيرى فلسطينى‌ها، اعراب و آمريکايى‌هاست.

سخنگوى رياست تشکيلات خودگردان فلسطين ادامه داد: عدم به رسميت شناختن بيت‌المقدس از سوى نتانياهو به عنوان پايتخت کشور فلسطين و تلاشش براى مخالفت با حل مساله‌ آوارگان فلسطينى در خارج از چارچوبى که هرگز به صلح فراگير و عادلانه موجب نخواهد شد، غير قابل قبول است.

همچنين تزيپى ليونى رهبر حزب کاديما، سخنرانى بنيامين نتانياهو را گامى در جهت مثبت ارزيابى کرد.
وى به رسانه‌هاى رژيم صهيونيستى گفت: نتانياهو بر اساس اعمالش آزمايش مى‌شود نه بر اساس گفته‌هايش.

زئيو بوييم عضو حزب کاديما و از اعضاى پارلمان رژيم صهيونيستى (کنست) ‌گفت: نتانياهو هيچ مساله‌ جديدى را مطرح نکرد و وى همچنان متعهد به ايدئولوژى راست‌گرايان است.
بوييم افزود: ارائه اين سلسله‌ شروط، از سرگيرى مذاکرات را با مشکل روبرو مى‌کند.

همچنين حزب اسرائیل بيت‌نو، شريک اصلى بنيامين نتانياهو، در دولت گفت که قصد دارد گام‌هاى آتى را با توجه به تاثيرات سخنرانى اخير نتانياهو بررسى کند.
اريه الداد، عضو ديگر کنست، گفت: نتانياهو رهبرى ملى خود را با موافقتش با تشکيل کشور فلسطين از دست داد.

حييم آرون رئيس حزب مرتز نيز گفت: اين سخنرانى کمى دير مطرح شد، اما برخى محافظه‌کارى‌ها و شروطى که از سوى نتانياهو مطرح شد موانعى در مسير آغاز مذاکرات هدفمند است.
همچنين شهرک نشينان از سخنرانى بنيامين نتانياهو انتقاد کردند.

در عين حال، سايت اينترنتى شبکه‌ الجزيره به نقل از رابرت گيبس سخنگوى کاخ سفيد گزارش داد: دولت آمريکا سخنرانى نتانياهو را گامى مهم رو به جلو مى‌داند.گيبس ادامه داد: اوباما از اين سخنرانى استقبال مى‌کند و متعهد بر تشکيل راه حل دو کشور فلسطين و اسرائیل است.

گيبس خاطرنشان کرد: ما معتقديم که اين راه حل مى‌تواند تضمين کننده باشد و بايد تضمين کند امنيت اسرائیل و اجراى طرح‌هاى قانونى فلسطين در راستاى تشکيل کشور فلسطين عملى است.


نظر شما :