سعد حريرى آماده ائتلاف با حزب الله

۲۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۴ کد : ۴۹۲۲ اخبار اصلی
پس از برگزاری انتخابات لبنان و شکست ناباورانه حزب الله در آن، گمانه‌زنی‌ها درباره دولت آینده لبنان و وضعیت حزب الله در آن آغاز شده است. بی‌شک وضعیت سیاسی لبنان به گونه‌ای است که راهی جز ائتلاف وجود ندارد.
سعد حريرى آماده ائتلاف با حزب الله

پس از برگزاری انتخابات لبنان و شکست ناباورانه حزب الله در آن، گمانه‌زنی‌ها درباره دولت آینده لبنان و وضعیت حزب الله در آن آغاز شده است. بی‌شک وضعیت سیاسی لبنان به گونه‌ای است که راهی جز ائتلاف وجود ندارد. با وجود این که حزب الله و جریان‌های وابسته به آن کرسی‌های کمتری از جریان 14 مارس به دست آوردند ولی به هر حال اکثریت مجبور است با آنان دست به ائتلاف بزنند. دولت بدون ائتلاف در لبنان معنا ندارد.

در همین رابطه سعد حریری رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران اصلی جریان 14 مارس که احتمال نخست وزيریش بالا است، اعلام کرد که اميدوار است با دشمنان سياسى خود اتحاد ايجاد کند.

وى در این باره گفت: «مايلم دولت اتحاد ملى حتى با حزب‌الله لبنان، رقيب خودم ايجاد کنم.»

حريرى در گفت‌وگو با خبرگزارى آسوشيتدپرس اظهار کرد، مى‌خواهم تمرکز خود را بر روى چيزى متمرکز کنم که لبنان را متحد مى‌کند نه متفرق. ما امروز داراى اکثريت هستيم و دست ما به سوى هر کسى دراز است. فکر مى‌کنم ما بايد بر روى متحد کردن تمام تلاش‌هایمان را به کار گیریم تا مطمئن شويم تمام آنچه که انجام مى‌دهيم به نفع مردم لبنان است.»

سعد حريرى همچنین بيان کرد که آماده پذیرش پست نخست وزيرى است.

وى در این باره گفت: «من اين دفعه کنار نخواهم رفت. تجربه را به دست آورده‌ام. از آن فرار نخواهم کرد.

پس بدين معنى است که من آماده‌ام. فکر مى‌کنم آنچه که بايد تمرکزمان را بر روى آن بگذاريم آن چيزى است که مردم واقعا نياز دارند و آن خارج شدن از خانه‌هايشان با امنيت، رفتن به کارشان با امنيت و همچنين بازگشت به خانه با امنيت است.»

در همين حال، خاوير سولانا، رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا براى مذاکره با مقامات لبنانى وارد بيروت شده است.

وى پس از ديدار با ميشل عون، رهبر اپوزيسيون مسيحى لبنان گفت: «از اين که در لبنان هستم خوشحالم. من در حال تحليل تحولات اخير با تمام مقامات کشور شما هستم به ويژه فاز جديدى که پس از انتخابات رقم خورده است. براى تعميق و تحکيم روابط بين لبنان و اتحاديه اروپا که حامى مداوم لبنان است مذاکرات جدى وجود دارد.»


نظر شما :