بازتاب نامه هاشمى به رهبر معظم انقلاب در رسانه‌هاى خارجى

۲۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۳:۴۸ کد : ۴۹۱۴ اخبار اصلی
بازتاب نامه هاشمی به رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های جهان
بازتاب نامه هاشمى به رهبر معظم انقلاب در رسانه‌هاى خارجى

نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرنگان به رهبر معظم انقلاب درباره ماجراهای پیش آمده در جریان مناظره موسوی و احمدی نژاد با بازتاب های مختلفی در بین رسانه های جهان مواجه شد به نحوی که برخی شبکه‌های خبری همچون سی.ان.ان آن را نشانه بازتر شدن فضای سیاسی در ایران دانستند و برخی دیگر نظیر واشنگتن پست نیز سعی کردند از این نامه برای القای وجود یک فضای غبارآلود سیاسی در ایران قبل از انتخابات استفاده کنند.

شبکه سی.ان.ان در گزارشی ارسال این نامه را ماجرایی نادر و غیرقابل پیش بینی در آستانه انتخابات توصیف کرد که این بار به پاسخگویی هاشمی رفسنجانی به اتهامات وارده از سوی احمدی نژاد منجر شد.

براساس این گزارش هاشمی رفسنجانی در واکنش به حملات لفظی احمدی نژاد علیه خود در جریان یک مناظره تلویزیونی، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رهبر ایران، اتهامات وارده را بی‌اساس و غیرمسئولانه دانست.

به گزارش سی ان.ان، حملات علنی رهبران سیاسی ایران به یکدیگر کم‌سابقه به نظر می رسد اما انتخابات امسال شاهد تغییراتی شگرف است که نقطه آغاز آن مجموعه مناظرات تلویزیونی اخیر میان کاندیداها بوده است.

به علاوه این هفته برای نخستین بار گردهمایی‌های سیاسی بزرگی در خیابان‌های تهران برگزار شد که نمونه آن تشکیل یک زنجیره انسانی از هواداران موسوی از جنوب به شمال تهران بود.

سی ان.ان بدون نام بردن از فردی خاص همچنین گزارش داد، زمانی که یکی از هواداران احمدی نژاد به اردوگاه رقیب پیوست جار و جنجال به پا شد اما هیچ خشونتی رخ نداد.

در مقابل برخی رسانه‌ها نیز سعی کردند به نوعی از آب گل آلود ماهی بگیرند و از این رو این نامه را بهانه‌ای برای القای وضعیت بحرانی و تشدید اختلافات سیاسی در ایران در آستانه انتخابات قرار بدهند.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت، این نامه غیرعادی، نشانه تعمیق شکاف های سیاسی و احساسات دردآور (!) در چارچوب نظام ایران است.

به نوشته واشنگتن پست از زمان مناظره احمدی نژاد با موسوی، هر دو طرف گردهمایی‌های پرشماری را برگزار کرده‌اند. راهپیمایی وسیعی قرار است چهارشنبه صبح در حمایت از احمدی نژاد برگزار شود و هواداران موسوی نیز در این روز گردهمایی های کوچک تری در چهار نقطه ترتیب داده‌اند.

مطابق این گزارش، احمدی نژاد از اتهام زنی علیه سران نظام ظاهراً برای کاستن از هواداران روحانیون و سیاستمداران قدیمی انقلاب که پیش از به قدرت رسیدن او نقشی مهم در ایران ایفا می کردند، استفاده می کند.

در همین حال روزنامه ایندیپندنت انگلیس نیز در تلاش برای غبارآلود نشان دادن فضای انتخاباتی ایران، ارسال نامه اخیر هاشمی به رهبری را بازتابی از «تنش های انفجاری» در آستانه انتخابات نامید.

براساس این گزارش سایر نشریات و خبرگزاری های دنیا نیز به نقد نامه انتقادآمیز هاشمی از احمدی نژاد پرداختند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اقدام هاشمی را عامل افزایش تنش سیاسی در ایران دانست و گزارش داد، اصلاح طلبان و بسیاری از اصولگرایان می گویند تاکتیک‌های انتخاباتی احمدی نژاد وجهه کشور را لکه دار کرده و اتهامات او علیه هاشمی و سایر مقامات، کل نظام حاکمه ایران را زیر سئوال می برد.

سعید لیلاز یک کارشناس سیاسی گفت: «احمدی نژاد با متهم کردن تعداد زیادی از مقامات به فساد، سلامت مالی کل نظام را زیرسئوال برده است.»

منبع: عصرایران


نظر شما :