مرگ به چهار دهه ریاست جمهوری پایان داد

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۰ کد : ۴۹۱۲ اخبار اصلی
آلبرت برنارد بونگو معروف به حاج عمر بونگو که به مدت 42 سال بر مسند ریاست جمهوری گابن تکیه زده بود از دنیا رفت.
مرگ به چهار دهه ریاست جمهوری پایان داد

عمر بونگو یکی از پدیده های عرصه قدرت در دنیا بود که بر مبنای ساختار سیاسی کشورش و بواسطه انتخابات مردمی در گابن توانست از سال 1967 در مصدر امور اجرایی کشورش قرار بگیرد.

او آخرین بار چهار سال پیش توانست با کسب ‌79.2 درصد آرا برای هفت سال دیگر رهبری کشورش را در اختیار بگیرد اما روز دوشنبه هشتم ژوئن 2009 درگذشت تا گابن بالاجبار دوران تازه ای را با فردی جدید آغاز کند. او در آخرین انتخابات از سوی مخالفانش تحت فشار قرار گرفت چرا که آنها معتقد بودند تخلفات گسترده ای در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

 بونگو وقتی به ریاست جمهوری رسید تنها 31 سال داشت؛ ضمن اینکه حزب دموکراتیک گابن تنها حزب سیاسی این کشور افریقایی طی سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۰ بوده است و از آن به بعد احزاب سیاسی دیگر به رسمیت شناخته شدند.

 او روز دوشنبه به دليل ايست قلبى در 73 سالگى و در بيمارستانى در اسپانيا درگذشت. بونگو از ماه گذشته در اين بيمارستان بسترى بود.

حال با مرگ قدیمی ترین و بلندعمرترین رییس جمهور جهان، رييس سناى گابن قدرت را به دست مى ‌گيرد و تا سه ماه آینده نیز انتخابات رياست جمهورى در این کشور برگزار خواهد شد.

گابن کشوری نفت خیز در غرب قاره سیاه است که در حاشیه اقیانوس اطلس قرار دارد. نود درصد مردم این کشور مسیحی و زبان آنها به دلیل سال ها قرارگیری زیر سلطه استعمار فرانسه، فرانسوی است.


نظر شما :