گوردون براون بر لبه پرتگاه سقوط

۱۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۷ کد : ۴۸۶۷ اخبار اصلی
پس از استعفاى ۹ تن از اعضاى کابينه نخست وزير بريتانيا وى اکنون تحت شديدترين فشارها براى استعفا به سر مى برد.
گوردون براون بر لبه پرتگاه سقوط

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا روزهای سختی را می‌گذارند. پس از آغاز بحران جهانی که وی را در معرض سخت­ترین چالش‌ها قرار داد و پس از آن که افشای فساد مالی نمایندگان مجلس عوام به استعفای رئیس این مجلس انجامید، اکنون دامنه این فسادها گریبان دولت وی را نیز گرفته و طی هفته گذشته تا کنون نزدیک به 9 نفر از اعضای کابینه وی مجبور به استعفا شده‌اند.

وی اکنون روزهای بدی را می‌گذراند. شاید هیچ گاه گمان نمی‌کرد چنین روزهای در انتظارش باشند و چنین اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌ای وی را تا پرتگاه سقوط بکشانند.

حال روزنامه‌های بریتانیا شدیدترین انتقادها را متوجه وی کرده‌اند و تلاش دارند وی را متقاعد کنند که از سمت خود استعفا دهد. کاری که وی تا کنون صراحتا اعلام کرده به هیچ وجه حاضر به تن دادن به آن نیست. وی گفت با اقتدار به ترمیم کابینه‌اش می‌پردازد و در این راه تسلیم هیچ چیز نخواهد شد.

روزنامه‌ انگليسى سان، نوشت، گوردون براون نخست وزير انگليس، همانند يک گاو نر زخمى است که يک نيزه به پشتش اصابت کرده و اکنون همانند يک مرده‌ متحرک است.

روزنامه‌ فايننشيال تايمز نيز نوشت، گوردون براون تا حدى پا برجاست؛ اما سئوالى که مطرح است اين است که آيا مى‌تواند همچنان به حفظ دولت خود ادامه دهد.

به نوشته‌ اين روزنامه، براون در تسلطش بر قدرت بعد از ترميم کابينه موفق نخواهد بود و گوردون براون بايد به اثبات برساند که مى‌تواند بار ديگر قدرت را بازيابد چرا که در غير اين صورت بايد استعفا کند.

مجله‌ تايم نيز نوشته است، ترميم کابينه همانند يک خودکشى بود و دولت نمى‌تواند همچنان به رياست نخست وزيرى که مورد اهانت قرار گرفته، توانمند عمل کند.

روزنامه‌ گاردين که نزديک به حزب کارگر است نيز نوشته است، پايان نهضت مورد دلخواه براون که زمينه را براى نجات پستش فراهم خواهد کرد، پايان يافته است.

بر اساس گزارش‌هاى خبرى در انگليس، ترديدهاى زيادى درباره آينده براون وجود دارد و تحليلگران سياسى نسبت به اين که گوردون براون بتواند همچنان بعد از تغييرات وزارتى يا ترميم کابينه بر سر پستش باقى بماند ترديد دارند.

تحليلگران همچنين معتقدند که کنفرانس خبرى وى بعد از اعلام تشکيل دولت جديدش، ميزان ضعف براون را به نوعى نشان داد و ثابت کرد که وضع کنونى دولت هنوز به ثابت نرسیده است.

نتايج انتخابات محلى در انگليس نيز شکست فاحش حزب کارگر را نشان داد که موجب نگرانى بيش از حد نمايندگان حزب کارگر نسبت به آينده‌ سياسيشان شده و اين مساله همچنين مى‌تواند به جنگ داخلى بينجامد.

بحران اخير در دولت براون نشان داد که وى جايگاه سياسى و قدرت خود را از دست داده است و برخى وزيرانش دست به استعفا و اتهاماتى زدند به ويژه وزيران زن سابق که استعفا دادند و گفتند براون عليه آنها عمل کرده است.

روزنامه‌ گاردين همچنين به نقل از برخى تحليلگران نوشته است، وضعيت کنونى حزب کارگر خودکشى دسته جمعى است؛ چرا که اختلافات هر روز افزايش مى‌يابد و احتمالا توطئه‌اى جديد عليه براون طرح‌ريزى مى‌شود. اگر بحران ادامه يابد، براون ناچار به استعفا خواهد شد و در اين صورت برگزارى انتخابات پارلمانى زودهنگام ضرورى است که نتايج فاجعه‌آميزى براى حزب کارگر در بر خواهد داشت.


نظر شما :