حملات احمدى نژاد به خودش بر مى‌گردد

۱۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۷ کد : ۴۸۶۲ اخبار اصلی
تحليل مجله تايمز از مناظره موسوى - احمدى نژاد و بازتاب هاى آن.
حملات احمدى نژاد به خودش بر مى‌گردد

راى دهندگان ايرانى در انتظاربحث پرحرارت نخستين مناظره در تاريخ کشورشان بودند. اما برنامه چهارشنبه شب بين محمود احمدى نژد و رقيب ميانه‌روش ميرحسين موسوى يک ماجراجويى سخت و پيچيده بود که از همه پيش بينى ها پيشى گرفت. گويا سياست در تلويزيون مى تواند چهره نامقبولى داشته باشد.

در10 دقيقه نخست احمدى نژاد گفت که دولتش هدف بى سابقه تخريب نه تنها از سوى موسوى بلکه از سوى رئيس جمهورهاى پيشين خاتمى و رفسنجانى قرار گرفته است. اين افراد پيش از اين گفته بودند که احمدى نژاد ايران را از مسير انقلاب اسلامى سال 1979 خارج کرده است.

موسوى که بسيار خونسردتر از احمدى نژاد بود، گفت احساس کرده ايران در خطربزرگى قرار گرفته بنابراين وارد اين رقابت‌ها شده است. وی گفت کشور مى تواند به دو طريق اداره شود، ماجراجويى، ناپايدارى، توهم قهرمان پرورى، خرافه و بى احترامى به قانون يا از راه عقلانيت و کارشناسي. وی احمدى نژاد را متهم به ايجاد فرهنگ ديکتاتورى کرد.

احمدى نژاد در برابر با متهم کردن مقامات عالى رتبه - به اسم - به استفاده از قدرت براى ثروت اندوزى اختيار خود را از دست داد و گفت: «پسران هاشمى رفسنجانى با اين کشور چه کرده اند؟»

موسوى همچنين احمدى نژاد را متهم به اين کرد که مطرح کردن موضوع هولوکاست موجب از دست رفتن امنيت کشور شده است. وی گفت: «آيپک اين سياست را به نفع خود ديده است. ما بايد يک سياست عملگراتر داشته باشيم. براى چهار سال است که ما مى شنويم امريکا در حال فروپاشى است اگر چنين است چرا از طريق سوئيس از دولت امريکا درخواست گفت و گو پيش از زمان برگزاری انتخابات شده است؟»

اما احمدى نژاد اصرار داشت وی نخستین رئيس جمهورى است که از زمان انقلاب تاکنون موجب امن تر شدن کشور در برابر امريکا شده است. امريکا در زمان هاشمى و خاتمى در صدد براندازى جمهورى اسلامى بوده است. اما حالا اعلام کرده است که در پى براندازى ايران نيست.

این مناظره طرفداران هردو کانديدا را به وجد آورده است. صدها هزار تن از طرفداران دو طرف بعد از مناظره به خيابان هاى تهران آمدند و هرکدام مدعى پيروزى نامزد خود شدند. طرفداران موسوى شعار می‌دادند: «دکتر، موسوى از تو سر است» و طرفداران احمدى نژاد نیز شعار «مناظره انجام شد موسوى رسوا شد» سر می‌دادند.

يک دختر محجبه چادرى طرفدار موسوى گفت: «احمدى نژاد مکر زشتى را به کار برد. وی خواست موسوى را در دسته هاشمى بگذارد. براى نخستين بار در تلويزيون ملى يک نفر نام هاشمى را به بدى نام برد. اين فقط براى عزيز شدن در چشم طرفدارانش است.»

يک طرفدار ديگر موسوى گفت: «او اعلام کرد همه دشمن او هستند. او با موسوى مناظره نکرد او به کسانى که آنجا نبودند و نمى توانستند از خود دفاع کنند بى احترامى و دشنام داد. اين افتخارآميز نيست. ايرانى ها اين را نمى پسندند.»

برخى هم از نحوه برخورد موسوى ناراضى بودند گويا او انتظار برخورد شديد احمدى نژاد را نداشت. يک طرفدار احمدى نژاد گفت: «رئيس جمهوری حق افشاى مفسدين را دارد و موسوى اگرچه نخست وزير دوران جنگ است اما ما بايد مراقب آنها که پشت او هستند، باشد.»

اما يک طرفدار موسوى گفت: «اين همان چيزى است که احمدى نژاد مى خواهد. اينکه فساد سياسى را به طرف موسوى منحرف کند اما موسوى شناخته شده و سالم است.»

چيزى که مردم را به خشم آورده بود، حمله احمدى نژاد به همسر موسوى بود. احمدى نژاد زنى را که براى نخستين بار در تاريخ جمهورى اسلامى همسرش را در رقابت‌ها همراهى مى کند متهم کرد بدون امتحان ورودى وارد دانشگاه شده است. او با حالت تهديد آميز گفت: «من مى خواهم در مورد سوابق تحصيلى زنى صحبت کنم که شما خوب مى شناسيد بگويم؟ بگويم؟»

اين مساله حداقل ديدگاه بسيارى از طرفداران احمدى نژاد را مخدوش کرد يک دانشجوى شيمى گفت : «اين شرم آور است که يک رئيس جمهور با انگشت به عکس زنى اشاره کند. اويک بانوى قابل احترام است که به مملکتش خدمت کرده است من حامى احمدى نژاد بودم اما الآن به موسوى راى مى دهم.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد احمدى نژاد با پنهان کردن خود در زير لواى کانديداى ضد فساد اقتصادى کوشيد تا از سنگينى رقابت بگريزد. يک مقام سابق مى گويد: «احمدى نژاد نشان داد براى چند راى بيشتر حاضر است مشروعيت کل نظام را زير سوال ببرد.»

هم اکنون هاشمى رفسنجانى دومين مرد قدرتمند کشور از تلويزيون دولتى تقاضاى مناظره با احمدى نژاد را کرده است. تلويزيون ايران هيچگاه تا به اين حد هيجان انگيز نبوده است.


نظر شما :