اعراب به اوباما اعتماد ندارند

۱۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۴۰ کد : ۴۸۵۴ اخبار اصلی
بازتاب سخنان باراک اوباما در دانشگاه قاهره از سوی مجامع دینی خاورمیانه با بدبینی و عدم اعتماد به وی دنبال شد. مردم کشورهای خاورمیانه به ویژه در مصر و عراق نه تنها از آمدن باراک اوباما به منطقه ابراز خشنودی نکردند بلکه حضور وی را فریبی برای جامعه اسلامی توصیف کردند.
اعراب به اوباما اعتماد ندارند

بازتاب سخنان باراک اوباما در دانشگاه قاهره از سوی مجامع دینی خاورمیانه با بدبینی و عدم اعتماد به وی دنبال شد. مردم کشورهای خاورمیانه به ویژه در مصر و عراق نه تنها از آمدن باراک اوباما به منطقه ابراز خشنودی نکردند بلکه حضور وی را فریبی برای جامعه اسلامی توصیف کرده و گفتند تا زمانی که شاهد تغییر در عملکرد سیاست‌های ایالات متحده نباشند به سخنان اوباما اعتماد نخواهند کرد.

یکی از این افراد، مقتدی صدر رهبر تندروی شیعیان عراق و جریان صدری بود که با صدور بیانیه‌ای انزجار خود را از صحبت­های باراک اوباما ابراز داشت.

مقتدى صدر در بيانيه خود گفت: «اين سخنرانى‌ها هرگز ملت‌هاى اسلامى و عربى را فريب نخواهد داد و مقاومت و مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت. ما هرگز صحبت‌ها و حرفهاى دولت امريکا را باور نمى‌کنيم و تنها در صورت خروج نيروهاى امريکايى از عراق و افغانستان و پايان دادن امريکا به حمايت‌هايش از دشمن اسرائيلى چنين حرفهايى را باور خواهیم کرد. اوباما نمى‌تواند سياست‌هاى امريکا را تغيير دهد چرا که متخصصانى هستند که سياست‌هايى را مشخص کردند و اين سياست‌ها مخالف اسلام است و ادامه خواهد داشت.»

مقتدى صدر در بیانیه خود عنوان کرد، سخنرانى‌هاى سياسى جالب و دلنشين تنها يک چيز را مشخص مى‌کند، امريکا خواهان دنبال کردن شيوه‌ ديگر و متفاوتى از وا داشتن جهان به سيطره و جهان‌سازى خودش است. امريکا حق ندارد وارد جنگ‌هاى مختلف بشود و اشغالگرى را هدايت کند. ارتش امريکا نيز حق ندارد ملت‌ها را به استثمار بگيرد و تحت تسلط خود قرار دهد؛ به اين ملت‌ها طعم کشتار، آوارگى، بمباران، تروريسم و عذاب و شکنجه را با انواع سلاح‌هاى کشنده و ممنوعه بچشاند و بعد به عنوان نجات‌بخش ملت‌ها صحبت کند. ما از رهبر تروريست‌ها انتظار نداريم کشتار غير نظاميان در عراق و افغانستان و پاکستان را مورد انتقاد قرار دهد. ما از حمايت‌گر اسرائيلى و هم‌پيمان نخست آ‌ن توقع نداريم که خود را نزديک به مسلمانان و اعراب بدانند. امريکا خود را به برخى مسلمانان و اعراب نزديک مى‌کند. همان‌طور که جورج بوش خود را به برخى از آنان نزديک کرد.

صدر در بیانیه خود با اشاره به بحران اقتصادى که موجب افزايش مخالفت‌ها در برابر امريکا در جهان اسلام شده، تاکید کرد، البته مقاومت نقش فعالى در تضعيف امريکا و افشاى دروغين بودن اين چنين سخنرانى‌ها داشته است. اين سخنرانى‌ها هرگز ملت‌هاى عربى و اسلامى را فريب نمى‌دهد چرا که اين ملت‌ها از دست برخى از دولت‌هاى ظالم خود به خاطر وجود امريکا و حمايت‌هاى آن رنج کشيده‌اند و امريکا بايد بداند که مقاومت ادامه خواهد داشت.

اما اظهارات اوباما تنها با واکنش مقتدی صدر مواجه نشد. دیگر رهبران مذهبی عراقی نیز به نوعی نسبت به صحبت­های باراک اوباما واکنش منفی نشان دادند. شيخ انس محمود العيساوى، خطيب مسجد الحضره قادريه یکی دیگر از منتقدان عراقی اظهارات اوباما بود که در خطبه‌هاى نماز جمعه گفت: «اظهارات باراک اوباما تنها موجب عصبانيت مى‌شد و اين سخنرانى هرگز وجهه‌ امريکا را بهبود نخواهد بخشيد. ما معتقديم که اين سخنرانى وجهه‌ امريکا را بهبود نخواهد بخشيد و اگر امريکا صادق است نيروهايش را از عراق خارج کند و سربازان امريکايى را که دست به جنايت‌هاى مختلف در عراق مى‌زند را مجازات کند.»

خطيب مسجد الحضره القادريه همچنین گفت: «رئيس جمهوری سابق ا‌مريکا نيز کارهايى کرد که نتوانست وضعيت روابط امريکا با مسلمانان را بهبود ببخشد و ما اکنون مى‌دانيم که امريکا با سلاح‌هايى که به اسرائيل مى‌دهد، موجب کشته شدن ساکنان نوار غزه شده است.»

سيد حسن الحسينى خطيب مسجد الکوت نيز از سخنرانى باراک اوباما انتقاد کرد و گفت: «اين اظهارات مخالف واقعيت‌هاى عراق است. باراک اوباما مى‌خواست از طريق اين سخنرانيش نشان دهد که امريکا خواهان برقرارى صلح است اما واقعيت‌هاى عراق عکس آن را نشان مى‌دهد. باراک اوباما از آيات قرآن کريم در سخنرانيش استفاده کرد اما ارتش امريکا به منزل شهروندان ما حمله مى‌کنند همچنان که اسرائیل نيز به کشتار فلسطينى‌ها ادامه مى‌دهد. امريکايى‌ها به دليل انزجارشان از صدام به عراق نيامدند بلکه آنها براى تسلط بر خاورميانه به عراق حمله کردند.از زمانى که ارتش امريکا قدم در خاک عراق گذاشت مشکلات از همه سو به عراق وارد شد و اين سخنرانى تنها وسيله‌اى براى حفظ وجهه‌ امريکا بود.»

همچنين عبدالمهدى الکربلايى نماينده آيت‌الله العظمى سيدعلى سيستانى از مراجع عاليقدر شيعه در عراق نیز در خطبه‌هاى نماز جمعه در کربلا خواستار اتخاذ موضع‌گيرى عقلانى و با درايت و استفاده از راه حل مذاکرات درباره مشکلات عراق و کويت شد.

عبدالمهدى الکربلايى در این باره گفت: «کويت و عراق بايد درباره مسائل پيچيده از طريق مذاکره وارد عمل شوند و من از مسئولان دو کشور مى‌خواهم که از هر گونه جنجال رسانه‌اى دورى کنند. اين مساله به دو کشورى که از سياست‌هاى نادرست صدام رنج برده‌اند هيچ سودى نمى‌رساند .»

وى از کويتى‌ها خواست اوضاع عراق و وضع سياسى جديد اين کشور را که در راستاى برقرارى روابط دوستانه با کشورهاى همجوار است، درک کند.

در مصر نیز اکثر گروهای اپوزسیون مخالف دولت اعلام کردند، منتظر عمل امریکا به جای حرف هستند و تا زمانی که حرکت ملموسی از سوی ایالات متحده مشاهده نکرده‌اند، نمی‌توانند به سخنان اوباما اعتماد کنند.

واکنش طالبان

در همین رابطه طالبان نیز به اظهارات باراک اوباما ابراز امیدواری نکرد و اظهار کرد، صحبت‌های اوباما را باور ندارد.

رهبران طالبان اعلام کردند، سخنان باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا را مبنى بر اين ‌که واشنگتن در راستاى ثبات در افغانستان طى مدت طولانى تلاش مى‌کند باور نمى‌کنند.

به اعتقاد آنان سخنرانى اوباما با واقعيت و اوضاع در افغانستان هماهنگى ندارد.

در بیانه طالبان آمده است، امريکا در حال حاضر درحال ساخت فرودگاه‌هاى بزرگ و پايگاه‌هاى نظامى است. اين امر ثابت مى‌کند که امريکايى‌ها قصد دارند براى مدت طولانى در افغانستان بمانند و از اين رو تجهيزاتى را به منطقه مى‌فرستند. تا زمانى که امريکايى‌ها در افغانستان باقى بمانند مبارزه و مقاومت ما ادامه خواهد داشت و اگر اوباما واقعا خواهان صلح در افغانستان باشد بايد به حضور نظامى خود پايان دهد.


نظر شما :