سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۱۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۴ کد : ۴۸۴۱ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور، معاون اول رييس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون اول قوه قضاییه، رییس مجلس و یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

دست داشتن طراحان سياسى قدرت‌هاى مداخله‌گر در حادثه‌ زاهدان

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى در متن پیام تسلیت خود درباره حادثه تروريستى در زاهدان آوردند: مباشران اين جنايت اگرچه ممکن است بر اثر عصبيت و جهل مرتکب اين گناه بزرگ شده باشند؛ ليکن نمى‌توان ترديد کرد که دست طراحان سياسى برخى قدرت‌هاى مداخله‌گر و دستگاه‌هاى جاسوسى آنان نيز به خون بيگناهان اين حادثه‌ خونين آلوده است.

ايجاد فتنه و آشوب و برادرکشى ميان مسلمانان در کشورهاى اين منطقه و در کشور عزيز ما يکى از هدف‌هاى هميشگى دشمنان جمهورى اسلامى بوده و تنها با هوشيارى مردم و پيگيرى مسوولان مى‌توان جلو اين خباثت و رذالت سياسى را گرفت.

هیچ کس هیچ غلطی علیه ملت ایران نمی تواند بکند

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه پیشرفت جز برپایه علم غیرممکن است، گفت: عده ای می گویند دولت نهم کارشناسی شده عمل نمی کند و علم را نمی فهمد اما باید بگویم بر پایه کار کارشناسی مسئله هسته ای ایران حل و تمام شده است و هیچ کس هیچ غلطی علیه ملت ایران نمی تواند بکند.

تاکنون یک بار به کشورهای خارجی التماس نکرده ام

احمدی نژاد به روابط خارجی دولت نهم با کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: تا کنون 200 تا 300 ملاقات خارجی داشته ام اما یک بار هم التماس نکرده ایم زیرا در شرایط برابر با کشورهای دیگر همکاری می کنیم و اعتقاد داریم که میلیون ها قلب احمدی نژاد فدای یک لبخند و یک لحظه سرافرازی ملت ایران. تا کنون بیش از 60 کشور رفته و با آنها روابط دوستانه داریم. برخی می پرسند چرا این همه پشت سر می روید. به آنها می گویم که می رویم تا نشان دهیم که ما منزوی نیستیم.

آمریکایی ها مرتب پیغام می دهند که مذاکره کنید

رئیس قوه مجریه درباره سیاست خارجی دولت گفت: آمریکایی ها مرتب پیغام می دهند که مذاکره کنید. ما حاضر به همکاری و گفتگو هستیم. البته حاضریم در شرایط برابر درباره مدیریت جهان، خلع سلاح جهانی و رفع مشکلات جهانی همکاری کنیم.

سیاست های تفرقه افکنی استکبار در ایران به بن بست رسیده است

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به حادثه تروریستی زاهدان گفت: ترور و انفجارهای کوری همچون مسجد علی بن ابیطالب(ع) زاهدان نشانگر اوج استیصال استکبار در ایجاد تفرقه بین برادارن تشیع و تسنن ایران است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش ملی امام، امت و خبرگان با اشاره به حضور نیروهای نظامی دیگر دولت های غربی در کشورهای همسایه، افزود: امروزه استکبار نفوذ اندیشه های انقلاب ایران اصلی ترین خطر برای اهداف خود می شناسد و سعی دارد با استفاده از توطئه های گوناگون و بکارگیری افراد فریب خورده و جاهلی همچون جریان تند و بی خرد وهابیت سعی در ایجاد اختشاش در مهین اسلامی ما را دارد.

ايران و بحرين بايد روابط دوجانبه را بيش از گذشته توسعه دهند

پرویز داوودی معاون اول رييس جمهور با ابراز خرسندى از توسعه روابط ايران و بحرين اظهار داشت: ايران و بحرين با توجه به اينکه دو کشور دوست، مسلمان و همسايه هستند بايد روابط خود را بيش از گذشته ارتقا دهند.

انقلاب اسلامى نبايد در جغرافياى محدودى محصور شود

محمود احمدى‌نژاد در ديدار علما و روحانيون استان تهران با بيان اينکه انقلاب اسلامى ادامه حرکت پيامبر گرامى اسلام و ائمه طاهرين است، گفت: انقلاب اسلامى را با حرکتهاى سياسى تاريخ متفاوت مى‌دانيم، اين انقلاب گامى در استمرار حرکت نورانى پيامبر اسلام (ص) براى رسيدن به مقصد نهايى است.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامى ظرفيت فراوانى دارد و نبايد در جغرافياى محدودى محصور شود؛ چرا که ذات انقلاب ما جهانى است.

وى خاطرنشان کرد: قدرت هاى غربى در اتهام و هجمه به دولت دو هدف اصلى را دنبال مى‌کنند؛ اولين هدف مخدوش کردن عزت و کرامت ملت ايران است تا اين که بگويند ملتى که 27 سال در برابر هيمنه قدرت ها قيام کرده بود بالاخره مجبور به تسليم شد. آنها دنبال اين بودند که سند ذلت ملت ايران را امضا کنند و حتى پس از امضاى دو پيمان هسته‌اى در دوره قبل عملا جشن پايان انقلاب اسلامى را برپا کردند .

آمریکا تروریست ها را به عملیات کور علیه ایران تشویق می‌کند

علی لاریجانی با اشاره به حادثه تروریستی زاهدان اظهار داشت: از مدتها پیش اخباری به ما می رسید که آمریکایی ها با این گروهک تروریستی ( جندالله ) ارتباط برقرار کرده و آنها را به یک سری عملیات کور تشویق کرده اند.

وی این نوع رفتارها را از نوع رفتار شبپره گونه خواند و گفت: اینکه به شیعیان حمله کنند و آنان را به خاک و خون بکشند نشانه قدرت نیست بلکه نشان از ضعف دارد، ماهیتا هم روشن است، آمریکایی ها با توجه به مشکلاتی که در منطقه دارند به دنبال نوعی فرار به جلو هستند و برای آنکه بتوانند مطالبات خود را به نوع دیگری دنبال کنند، این اقدامات را انجام می دهند اما این اقدامات هزینه آنها را بالاخواهد برد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ماهیت این حوادث برای ما تا حدی روشن است، خاطرنشان کرد: اینکه تلاش می شود حوادثی علیه شیعیان خلق شود، برای آن است که حساسیت نشان داده شود و این گونه القا کنند که این اقدام از طرف برادران اهل تسنن انجام شده و بتوانند این را به کینه ورزی بین دو گروه نسبت دهند.

خط لوله صلح، همکارى‌هاى کشور را با همسايگان شرقى بيشتر مى‌کند

حسین سبحانی نیا نايب رييس کميسيون امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى گفت: خط لوله صلح، همکارى‌هاى ايران را با هند و پاکستان به عنوان دو کشور مهم آسياى شرقى تقويت مى‌کند.

امیدواریم انگلیس سر عقل بیاید

منوچهر متکی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: انگلیسی ها در ايران اصلا خوشنام نيستند و به طول زمان مشکلاتى که براى ملت ايران ايجاد کرده‌اند به وقت نياز دارند که اگر اقدامات‌شان را متوقف کنند، به سمت تصحيح بروند.

به گفته متکى انگليسى‌ها که مسئول ريشه‌کنى مواد مخدر در افغانستان بودند کارنامه مطلوبى نداشتند چرا که زمان ورود آنان توليد مواد مخدر 200 تن بوده که امروز و پس از هفت سال به 9 هزار تن رسيده است.

او گفت: امروز انگلستان به جزيره‌اى تبديل شده که سعى مى‌کند نرم‌افزارى حرکت کند و اميدواريم سر عقل آمده و رفتارهاى خود را نسبت به ايران تصحيح کند.

صبورانه منتظر گام هاى عملى دولت جديد آمريکا هستيم

وزير امور خارجه اضافه کرد: ما تا امروز صبر کرده ايم و باز هم صبورى به خرج مى دهيم و منتظر برداشتن گام هاى عملى از سوى دولت جديد آمريکا هستيم.

متکى در پاسخ به سوال خبرنگارى که پرسيد، اوباما ظاهرا قرار است در آينده نزديک از قاهره پيام آشتى صادر کند، با بيان اينکه درباره پيامى که هنوز داده نشده است نمى توان موضع گرفت، افزود: به هرحال چنين پيام هايى بايد محتواى مناسب داشته باشد.

امروز ايران هم هسته‌اى است و هم فضايى است

محمود احمدی نژاد به موضوع هسته‌اى کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان در واقع به دنبال اين بودند که استقلال کشور ما را مخدوش و ملت ما را از دستيابى به علوم پيشرفته محروم کنند. امروز هيچ ملتى بدون دستيابى به علوم پيشرفته نمى‌تواند پيشرفت کند. امروز ايران هم هسته‌اى است و هم فضايى است. اين در حالى است که آنها مى‌گفتند اگر احمدى‌نژاد بيايد جنگ خواهد شد.

اين کانديداى انتخابات رياست جمهورى با بيان اينکه "امروز ملت ايران سرافراز و عزيز است" گفت: آقاى بوش زمانى ايران را محور شرارت اعلام کرد و امروز شما مى‌بينيد که آقاى بوش کجاست و ملت ايران کجاست. امروز هيچ قدرتى جرات نمى‌کند که قدرت ايران را تهديد کند و آنها مى‌گويند بدون نظر و حضور ايران نمى‌شود دنيا را اداره کرد.


نظر شما :